1/72 Breguet 693 från Azur

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av Snoddas »

Det ser riktigt fint ut Magnus!
Mvh Henrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av magnusf »

Jepp, Full Fart på Fisken! Nu har den till och med fått vingar - flygfisk!

Bild
Det här var också lite bängligt men nu sitter vingarna där, medföljande spackling får jag leva med... Nästa bygge ska jag nog belöna mig med något som inte är short-run... För den som undrar så är alla fönsteröppningar på kroppen fyllda med Micro Mask, när allt är målat och klart pillar jag bort det och lägger dit ClearFix eller UV-lim som fönster.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av magnusf »

Känns som det går långsamt men det försiggår en hel del jobb bakom kulisserna. Mer slip och puts bland annat :) !

Bild
Nu är den äntligen klar för målning!

Bild
Var en del labbande för att få till färgerna till något jag gillade. Special Hobbys förslag var sådär, det blev de här kombinationerna till slut!

Bild
Det verkar inte ha funnits något standardiserat kamomönster för franskt flyg, det skiljer hej vilt mellan maskinerna. Jag har en färgprofil, två svartvita foton samt Special Hobbys målningsschema och ingen stämmer överens så jag har satsat på en generell fransk look. Dessutom har jag frihandat kamot, jag brukar maska alla sådana här kamon med lite större fält men det kändes rätt med frihand. Dessutom är det kul :) !

Bild
En väldigt tråkig undersida...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av Stellan »

Oh la la! Ser mangnifique ut. Alltid tyckt att de franska camouflagen ser attraktiva ut då det inte bara är tråkgrönt. De lokala impressionisterna hade antagligen något att säga till om saken.

För övrigt har ni dömts till att tåta ihop en dylik framöver http://www.hyperscale.com/2017/reviews/ ... ewbg_1.htm Finns ju även en utgåva för filmstjärnorna som syntes i BoB mfl. Kan ju bli ett snyggt par på hyllan.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av Björn Fransson »

Har ju missat detta lilla mästerverk! Vilken skönhet! Fransk såklart! Ser förbålt bra ut!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av magnusf »

Stellan! Det är verkligen något speciellt med franskt kamo. Man borde som jag sagt tidigare bygga mer sådant :) ! Vad gäller Buchon så har jag ingen sådan dessvärre, det ligger en Avia S-199 från AZ Models här hemma men det är så nära man kommer en tisdag i februari :) !

Björn! Tack :) !

Bild
En wash skrämmer lite liv i undersidan...

Bild
...och även om det inte syns så tydligt på fotot så var jobbet att nita ovansidan värt det, det blir fint liv i ytorna!

Som vanligt så skulle jag planerat bättre: det är inte så lätt att få dit fönsterna på kroppen med UV-lim som jag tänkte mig. Har beställt en flaska Kristal Klear och ska prova med det istället, det är inte aggressivt mot färgen heller. Inser nu att jag borde använt originalfönsterna i alla fall, kunde hanterat dem som huven och slipat och polerat dem. Nåja, man lär så länge man lever...

Lite detaljpyssel kvar, tar lite varje kväll så den här blir nog klar den här veckan med lite tur!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att såna där shortrun modeller blir byggda särskilt när resultatet blir så här bra.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av magnusf »

Anders! Jag har en direkt ohälsosam mängd byggsatser av den här sorten i stashen... Plockade fram en Breda Ba.88 i samma veva som jag var inne och grävde fram den här, måste säga att jag fått lite blodad tand trots allt...

Nu är det faktiskt slut på bitar, allt är fastlimmat :) ! Ska både detaljmåla och vädra en del ytterligare men det känns i alla fall som en milstolpe!

Bild

Bild

Fönsterna på kroppen: jag har en kompis som gör superfina fönster med Kristal Klear. Mina blir dimmiga, immiga och buckliga. Nåja, just nu är det det här som gäller, jag orkar inte med att gegga med fler produkter... Måste skärpa mig till nästa bygge bara, det blir sällan enklare att komma vidare för att man skjuter upp problemen!

Hälsningar

Magnus
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av Rickard Andersson »

Ser bra ut, bara upploppet kvar och sedan kan du börja på en ny modell med gott samvete.
mvh Rickard
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Breguet 693 från Azur

Inlägg av magnusf »

Rickard! Detta har dessvärre redan inträffat :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar