Det kändes ovant att måla med oljefärger. Jag har tidigare bara gjort detaljarbeten, ansikten och filter med dem.
Åsikterna om hur man ska måla med oljefärger går såklart isär. Hur mycket och med vad ska man förtunna. Ska man klicka ut färgen på kartong för att oljan ska absorberas och göra färgen mer snabbtorkande eller vill man ha den så fet som möjligt för att kunna göra snyggare blandningar och jobba längre? Vilken kvalité ska man ha?
De här figurerna ska vara ett skolprojekt så jag målar med feta färger och wet blending. Jag låter en pappersbit absorbera en aning av oljan så figurerna inte behöver stå under dammskydd och torka i en vecka. Lite förtunning snabbar också upp. Beroende på vilken typ av oljefärg det är ska det vara terpentin eller linolja. Jag valde att skaffa proffsfärger. De täcker bättre än studentfärger och opacitet är viktigt om man gör wet blending. Behöver man sedan göra filter eller en wash är det bara att späda till rätt konsistens, det finns gott om pigment i proffsfärger. Vissa opaka färger var kanske lite väl dyra. Jag köpte en blandning av ryska Master Class, Beckers A, Schmincke, Old Holland och Williamsburg. De två sistnämnda kan kosta över 500 kronor för en liten tub opak eller halvtransparant färg. De ska vara bland det bästa man kan använda och lättare att måla med än billig färg. Jag blev nyfiken. Sedan innan har jag några tuber från Rembrandt av studentkvalité och lite Abteilung 502-färger för modellmåleri.
Akrylfärger versus oljefärger är nog varken lättare eller svårare att använda. Det krävs olika handlag. Vill man ha något gjort snabbt är akryl bättre, jag föredrar att göra kamouflagemönster med akryl. Vill man planera och gå tillbaka och fixa är oljefärger enklare. De här figurerna är som sagt målade med bägge.
Igår målade jag ryggsäckarna och selarna. Gjutningen och detaljerna på selarna är inte bra. Det är svårt att se hur detaljerna är tänkta att se ut så målningen får dölja så mycket som möjligt av skavankerna. Då är oljefärger tacksamma. Jag använde Schmincke, Master Class, Beckers och Abteilung. Schmincke var helt klart de mest lättarbetade och de färger som separerade minst när jag klickade ut dem på pappret. Abteilung var också stabila. Överlag beror det nog mest på individuella färger och hur transparenta de är.
Jag var som sagt osäker och när jag städade undan kändes det som att jag vräkt på färger i för starka kontraster. När jag tittade på ryggsäckarna idag såg de skrikiga ut med starka kontraster men de var inte alls så dumma. Jag ska blanda till ett olivgrönt filter. Tillsammans med en wash för att få fram detaljerna kan det göra dem riktigt respektabla. Jag får se om jag gör en oljewash och fixar detaljer med olja eller om det blir akryl.