Bradley 1/35.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av magnusf »

Henrik! Den här gillar jag! Snyggt genomarbetad och bra liv i den trots ökenmålningen som inte är så lätt att skrämma upp till något intressant. Snyggt målat stowage också, säkert du inte ska snäppa upp till en besättning när du fått in känslan för veck, ljus och skugga :) ?

Till slut: fina bilder, var inte så kritisk mot dig själv :) !

Hälsningar

Magnus
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

magnusf skrev: 28 nov 2020, 19:03 Henrik! Den här gillar jag! Snyggt genomarbetad och bra liv i den trots ökenmålningen som inte är så lätt att skrämma upp till något intressant. Snyggt målat stowage också, säkert du inte ska snäppa upp till en besättning när du fått in känslan för veck, ljus och skugga :) ?

Till slut: fina bilder, var inte så kritisk mot dig själv :) !

Hälsningar

Magnus
Stort tack Magnus, jag har två figurer ihop limmade som hör till vagnen faktiskt och ska inom en snar framtid göra några försök att måla dessa. Jag har ganska nyligen köpt ett fototält men jag ska läsa ur tråden du tipsade om.Nej jag ska inte vara så hård mot mig själv ;)
MVH/Henrik
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Knajd »

Snoddas skrev: 28 nov 2020, 19:09 Stort tack Magnus, jag har två figurer ihop limmade som hör till vagnen faktiskt och ska inom en snar framtid göra några försök att måla dessa. Jag har ganska nyligen köpt ett fototält men jag ska läsa ur tråden du tipsade om.Nej jag ska inte vara så hård mot mig själv ;)
MVH/Henrik
En gubbe eller två blir perfekt för att liva upp vagnen.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Lurifax »

Snyggt bygge.
Tamiyas Bradley är en typisk Tamiya-modell från perioden (80-tal) även om de lagt till lite nya saker på 2000-talet. Det är en i grunden bra och lättbyggd modell.

Ett extra plus (från mitt perspektiv) är de förbättringar du gjort. Små saker som ger mycket. Nytt eldrör och lampor. De är saker som märks. Och givetvis är Colan (Cockan som vi säger i Skåne) ett extra plus. Dels som färgklick. Dels som markör på vilka som kör omkring i vagnen. De hade såklart inte funkat med mes-läsken Pepsi, som bara är för fjantar. :)

Men frågan är om man vill öppna någon av cocka-burkarna som skramlat omkring på vagnen? Jag skulle avråda från att öppna den inne i vagnen. :D

Hur som helst, ett snyggt bygge.
holst

CU@C4
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Knajd skrev: 29 nov 2020, 12:16
Snoddas skrev: 28 nov 2020, 19:09 Stort tack Magnus, jag har två figurer ihop limmade som hör till vagnen faktiskt och ska inom en snar framtid göra några försök att måla dessa. Jag har ganska nyligen köpt ett fototält men jag ska läsa ur tråden du tipsade om.Nej jag ska inte vara så hård mot mig själv ;)
MVH/Henrik
En gubbe eller två blir perfekt för att liva upp vagnen.
Ja jag ska göra mitt bästa att testa måla figurerna som hör till.
MVH/Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Lurifax skrev: 01 dec 2020, 08:13 Snyggt bygge.
Tamiyas Bradley är en typisk Tamiya-modell från perioden (80-tal) även om de lagt till lite nya saker på 2000-talet. Det är en i grunden bra och lättbyggd modell.

Ett extra plus (från mitt perspektiv) är de förbättringar du gjort. Små saker som ger mycket. Nytt eldrör och lampor. De är saker som märks. Och givetvis är Colan (Cockan som vi säger i Skåne) ett extra plus. Dels som färgklick. Dels som markör på vilka som kör omkring i vagnen. De hade såklart inte funkat med mes-läsken Pepsi, som bara är för fjantar. :)

Men frågan är om man vill öppna någon av cocka-burkarna som skramlat omkring på vagnen? Jag skulle avråda från att öppna den inne i vagnen. :D

Hur som helst, ett snyggt bygge.
Tack så mycket Holst för dina vänliga ord :) Det följde med Pepsi lådor också men som du säger så ska det vara tyngre grejer som Coca Cola ;) Tror det skulle hamna Cola överallt om man öppnade dom, men vad gör man inte för att skölja ner ökendammet ;)
MVH/Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Mina stapplande små steg i dom för mig okända markerna i figurvärldens utmanande värld :? (Figuren är inte på långa vägar klar)
Bild
Mvh Henrik
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Knajd »

Snoddas skrev: 02 jan 2021, 10:55 Mina stapplande små steg i dom för mig okända markerna i figurvärldens utmanande värld :? (Figuren är inte på långa vägar klar)
Bild
Mvh Henrik
En bra början! Jag vet inte om det är ljussättningen eller om du faktiskt använt skalenliga färger på gubben så han ser mer realistisk ut när han väl hamnar i Bradleyn. Även figurer ser bättre ut om man blandar färgerna till lite ljusare nyanser precis som vid målning av fordon.

Själv brukar jag vänta med metalldetaljer till slutet för att minimera risken för att partiklarna hamnar på andra ställen än avsett. Det går ju att lägga på lite lack ovanpå för att hålla dem på plats. Är det bara spännet som är i metall är det nog lugnt. Det ser som sagt ut att gå alldeles utmärkt med figurmålandet!

AK-färgerna har jag inte så stor erfarenhet av men det jag gjort med dem har blivit bra. De luktar lite konstigt jämfört med andra akrylfärger.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Knajd skrev: 02 jan 2021, 11:18
Snoddas skrev: 02 jan 2021, 10:55 Mina stapplande små steg i dom för mig okända markerna i figurvärldens utmanande värld :? (Figuren är inte på långa vägar klar)
Bild
Mvh Henrik
En bra början! Jag vet inte om det är ljussättningen eller om du faktiskt använt skalenliga färger på gubben så han ser mer realistisk ut när han väl hamnar i Bradleyn. Även figurer ser bättre ut om man blandar färgerna till lite ljusare nyanser precis som vid målning av fordon.

Själv brukar jag vänta med metalldetaljer till slutet för att minimera risken för att partiklarna hamnar på andra ställen än avsett. Det går ju att lägga på lite lack ovanpå för att hålla dem på plats. Är det bara spännet som är i metall är det nog lugnt. Det ser som sagt ut att gå alldeles utmärkt med figurmålandet!

AK-färgerna har jag inte så stor erfarenhet av men det jag gjort med dem har blivit bra. De luktar lite konstigt jämfört med andra akrylfärger.
Jag ska måla kamouflage på kläderna senare mm när ansiktet och armarna är målade. Som sagt det är mycket kvar att jobba med. Tack för dina bra tips Knajd.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av magnusf »

Du har verkligen fått till ett ansikte! Och smart att använda färdiga hudtoner så behöver man inte hålla på och mixtra med att blanda och bryta utan kan koncentrera sig på att måla. Vill man utveckla nyanserna så kan man ta det på en senare figur när man blivit varm i kläderna på själva målningen!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar