Boulton Paul Defiant 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Boulton Paul Defiant 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag började på denna till "Räddningen" på Open 2018 men det hela dog i januari.

Bild
I ett försök att minska på "skämshyllorna" så har jag tagit tag i den igen. Att den har samma färger som en Spitfire jag bygger hjälper ju till.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boulton Paul Defiant 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Det börjar bli dags att jaga mattmonstret för att se var det gömt sakerna som ska hänga under vingarna.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boulton Paul Defiant 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Har hittat utrustningen som ska hänga under vingarna. Otroligt nog låg dom i en låda fylld av eftermarknadsdelar! Det sista stället jag letade på i ren desperation :D Dekaler på gång även här. Jag börjar gilla det här murriga färgschemat.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boulton Paul Defiant 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Den blir inte klar i år heller. Men eftersom jag började på den i januari 2018 så är det väl kanske rät om den blir färdig i januari.
Det är väl i princip landningsställ och propellern som ska dit.

Bild
Använde bomber från Bristol Bulldog till denna liksom på Spitfiren och min P-47. Det visade sig att jag köpt två uppsättningar med flottar så jag har så det räcker till en Lysander också. Blev tvungen att bygga strömlinjeformade kåpor i ändorna då de verkar finnas på Defiant.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boulton Paul Defiant 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Färdig för uppdrag.

Bild
Bild
Var inte helt nöjd med byggsatsen. Plasten var lite väl mjuk så antennerna och pitotröret gick av innan jag lyckats få dom på plats.
En annan sak jag inte gillar är att puffrorna inte är separata delar som man kan montera sist. Nu kommer dom på plats tidigt i bygget och blir böjda när manhanterar modellen. Till slut gick en av.

Bild
Bild
Gnället till trots är jag ändå glad att ha byggt den.

Bild
Mattmonstret snodde mina färdiga rökbomber så jag fick tota ihop en ny uppsättning.

Bild
Bild
Old and new mould Defiants. Den gamles nos ser ut att ha kommit från någon av Hawkers dubbeldäckare.

Bild
Sjöräddningen står beredd. Nu vill jag att Airfix gör en ny Walrus i 1/72.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Boulton Paul Defiant 1/72

Inlägg av magnusf »

Den mjuka plasten är väl det stora irritationsmomentet med Airfix nya byggsatser, jag tittar misstänksamt på ställen på min Mustang varje gång jag passerar vitrinen men än så länge håller de spänsten!

Defianten blev riktigt fin och kul att se den i ett kamo som inte är så vanligt, vet du hur länge de användes för ASR? Som dagjakt var de väl i princip borta redan sensommaren 1940 och nattjakt var väl bara fram till 1941?

Hälsningar

Magnus
Skriv svar