RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av Björn B »

Bild
Ännu en modell som ska byta skala.

Bild
För länge sedan såg jag ett bygge av Aquitania som hade Titanic som utgångsmaterial.
Jag kollade bilder och jämförde mått och konstaterade att det verkade vettigt.

Bild
Efter att ha kapat bort en del på längden så monterade jag ihop skrovet och kapade bort mer material.
Jag har nu början till ett bygge i 1/600.

Bild
När jag nu kollade bygget som jag inspirerades av så ser jag att man koncentrerat sig på överbyggnaden vid konverteringen.
Lite tråkigt då Titanic hade tre propellrar medan Aquitania hade fyra så jag kunde inte få någon hjälp genom att studera den modellen.
Så det blir till att improvisera. Förs en bit tjock plasticcard.

Bild
Den böjdes till i hett vatten.

Bild
Sedan kunde den limmas på plats.

Bild
Sedan ett par bitar plast till för att få något att hålla sig till.

Bild
Grundformen börjar komma på plats med hjälp av Macic Sculp.

Bild
Jag hade problem med att komma underfund med hur jag skulle bygga aktern. En sidovy på ritning sa inte så mycket men när jag såg ett bygge av en Lusitania fick jag en idé hur jag skulle göra.

Bild
Hittade en påse med delar från en Mauretania i gömmorna och hoppas kunna använda lite av det. Synd att inte skrovet fanns. Det kanske skulle varit lättare att modifiera aktern från den.
Dom bakre propelleraxlarna har rätt längd medan dom främre är för korta.

Bild
Det är för få ventilatorer för mitt bygge men jag har planer på att konvertera en Mauretania till Lusitania och då blir det över från den så det borde räcka.
Problemet blir livbåtar. Dom från Mauretania är för få.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av MartinN »

Idiotprojekt – finns det något bättre?
Tror inte det.

/M
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av Björn B »

Bild
Det är första gången jag använder ett sånt här verktyg till en plastbyggsats, men det måste ju vara en första gång för allting.

Bild

Bild
Jag kände mig nöjd med formen på aktern men när jag började skära ut material till däcket upptäckte jag att skrovet är för brett.

Bild

Bild
Jag byggde på med plast på insidan för att få material att slipa ner och laddade slipen med ett grovt slippapper. Till slut kändes det som jag fått till formen igen.

Bild
Men det visade sig att jag räknade fel på hur mycket plast jag behövde för att slipa Det blev så tunt att skrovet sprack längst bak. Nu får jag kapa bort en del av däcket för att komma åt att förstärka. Det här lär bli ett spackelmonster. Ytan ser hemsk ut.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av Lennart 12 »

Härligt projekt Björn, blir skoj att följa . Livbåtar kan du säkert snickra fram i Balsa trä.
//Lennart
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av hanfeh »

Helt underbart projekt!
Men den här gången tror jag inte att jag ska haka på, som jag gjorde med svensk gammelpansar. Det återstår en hel del stridsvagnar för egen del. Men det är bara skönt att veta att man har något att ta med sig till framtida byggmöten som mellanspel till de stora dioramaprojekten.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av Lennart 12 »

Jag har en sådan där hyfsat stor målad plåt skylt , med Lusitania, som du kan få om du vill ha den ?
Skall fota av den.

//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av Lennart 12 »

Så här ser den ut Björn"
Helt i plåt 415 X 290 mm i format.
//Lennart
02.jpg
02.jpg (1.09 MiB) Visad 1774 gånger
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RMS Aquitania. Ett nytt idiotprojekt

Inlägg av Björn B »

Idiot projekt var det. Jag kapade bort däcket och upptäckte att det inte alls spruckit. Det var bara en väldigt stor skarv mellan plastbitar.
Men som det visade sig gjorde det inget att jag kapade bort däcket.

Bild
Jag hade varit så fokuserad på formen att jag totalt glömde bort att det skulle vara ett däck dill under det jag tog bort. Min lilla gravyrpenna fick jobba hårt med att ta bort material på insidan av skrovet.

Bild
Lyckades få till ett däck så att jag kan börja jämna till alltihop.
Skriv svar