Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av henrik »

Kungens kanoner i den meningen att förebilden normalt står utanför Drottninghols slott.

Som jag skrev lite kort i mitt första inlägg, jag har byggt modelltåg sen tonåren, men aldrig varit ellet blivit mycket av en rallare för det. Det har alltid varit återskapandet av verkligheten i modell som fascinerat mig. Runt julen 2018 var det bara slut.. Efter ett halvår med Dremel 3D40, en trådskrivare som i princip gick dygnet runt, började jag istället printa en svensk monitor, kallat Sölve (ligger i göteborgs hamn idag, men saknar det mesta ovan däck). Tog många veckor o göra det med en trådskrivare som gjorde sitt bästa att krångla på vägen. Efter det blev det allmänt stiltje, med några få försök med tåg igen.

Förra sommaren 2019 fann jag tillbaks till Karoliner o Napoleon, som jag hade en mycket intensiv period med som barn. Fortfarande med trådskrivaren.

En trådskrivare har dock sina begränsningar, särskilt när det kommer till figurer. I oktober förra året köpte jag min första resin skrivare, en AnyCubic photon. Blev dock aldrig riktigt kompis med den, så i somras ersatte jag den med en Elegoo Mars pro, vilken har varit helt fantastisk.

Då var vi framme vid dagens projekt, en fältkanon från början av 1800 talet. För mig är forskandet o letandet efter original ritningar lika fascinerande som CAD arbetet o målandet av resultat. Just denna kanonen hittade jag av en ren slump när jag surfade runt efter inspiriation. Den finns dessutom i Göteborg just nu, renoverad av "Artilleriavdelningen i Göteborg". Där fotograferade jag varenda detalj o tog mått.

Min baktanke med ett gå med i IPMS är inte bara att umgås o diskutera modeller o metoder, jag hoppas oxå öka min kunskap inom måleri, den del av min hobby som jag behöver mest förbättring inom. Det jag sett här och när man söker på er förening är helt "outstanding" som dem säger på andra sidan pölen. Hoppas i gengäld kunna sprida lite av vad jag kan.

Massor av fler foton på min hemsida http://Laurell.Today/, nedan är bara ett axplock.

Henrik
20201004_131106m.jpg
20201004_131106m.jpg (650.92 KiB) Visad 5758 gånger
20201004_130011m.jpg
20201004_130011m.jpg (767.96 KiB) Visad 5758 gånger
20201004_130000m.jpg
20201004_130000m.jpg (690.15 KiB) Visad 5758 gånger
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av Joakim Hultman »

Helt klart annorlunda objekt, om man ser till vad som brukar dyka upp på forumet. Kul!
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av Jan Gaude »

Välkommen Henrik till forumet... :D
Kul och intressanta byggen du håller på med.
Det kommer bli riktigt trevligt att få följa dina projekt framöver!
Ser grymt fint ut det du har lagt ut på hemsidan din. Imponerande minst sagt... 8-)
Jag själv håller på lite smått i 1:72 över ett diorama med bl.a. Wendes artilleri under slaget vid Leipzig 1813.
43130BDB-0116-4762-B3F9-CBAA371BF6ED.jpeg
43130BDB-0116-4762-B3F9-CBAA371BF6ED.jpeg (2.25 MiB) Visad 5726 gånger
Mvh / Janne
https://ipmsuppsala.se
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av henrik »

Tack Jan o Joakim.

Oj vilken samling! Snyggt!!

Jag siktar åt samma håll, fast Göta regemente då d e mitt "hem" regemente. Vet inte om dem var med i Leipzig men i min värld var dem det ..

Jag vill hemskt gärna veta mer om dina modeller och om dem finns att köpa!

Skall jag närma mig din volym dock blir det att krympa skalan... 1/24 blir snabbt väldigt p!ats krävande...

Som mina bilder nedan visar har jag provat många skalor... :)

Henrik

20201004_160658~01.jpg
20201004_160658~01.jpg (396.22 KiB) Visad 5664 gånger
20201004_160436~01.jpg
20201004_160436~01.jpg (314.73 KiB) Visad 5664 gånger
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Henrik,

Tack själv!

1:72 är en tacksam skala att göra lite större diorama med. Finns en hel del olika materialet i den skalan att hitta.
Jag använder mig av bl.a. figurer från Hat: http://www.hat.com/ samt Revell & Italeri m.m.
Figurerna bakom kanonerna är svenska infanterister. Artilleristerna som Hat har, är med den gamla hatten. Den bytte man ut väldigt raskt till en chako under fälttåget mot Napoleon. Så jag kapar huvudena och sätter dit ett nytt huvud med en lämplig chako på till mina artillerister.

Det är inte bara i dina drömmar som Göta artilleriregemente var därnere och slogs mot Napolen i Tyskland: http://www.a6kamrat.se/index.php?option ... &id=51
Du gör grymt fina arbeten. Kan tänka mig att det är mycket skickligt arbete och kunskap bakom allt!
Det borde finnas en stor marknad för dig att sälja med tanke på kvaliten du har på dina saker..!

Mvh / Janne
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av henrik »

Tack igen.

Jag skall kolla dina tips.

Jag har några hundra modeller på Shapeways o även om jag sålde mycket av de tåg modeller som finns där, inte en enda av kanoner o vagnar tyvärr... Det blir väldigt dyrt med SW så kanske inte så konstigt. Dagens resin skrivare för hemma bruk ger dessutom betydligt bättre resultat, för en bråkdel av kostnaden. Har dock inte tid o sälja hemifrån, tar för mycket tid.

Men, jag har hemskt kul själv vilket ju ändå är huvudsaken :)

Henrik
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av Pelle F »

Ojojoj, vad kul att se att 3d-skrivare börjar ge bra resultat. VI köpte en gammal Makerbot med vanligt platsfilament för några år sedan till jobbet, men den dög inte alls till den här sortens modellande. Jag har haft en idé om att kunna tillverka en lavett med RB67 Hawk i 1/72. En sådan finns inte på marknaden, bara i 1/35. Kanske börjar det närma sig utskriftskvalitéer som kan åstadkomma en sådan?
/Pelle
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av henrik »

Ja definitivt! En resin skrivare kan printa bättre än det mesta idag.

Det som inte är helt framme är de plaster som används. Blir detaljerna för små bryts dem av väldigt lätt. Antingen vid print, tvätt, målning eller handhavande. Vi väntar fortfarande på lite "segare" plaster som köpta figurer o kits ofta har.

En trådskrivare är dock fortfarande en nyttig pryl, men mer för praktiska saker, inte modeller. Jag printade tex små "pluppar" till vår bokhylla som IKEA inte har längre (som håller uppe hyllplanen). Dessutom kunde jag designa dem bätte än orginalet. Går dem sönder, printar jag bara ett gäng till..

Henrik
Senast redigerad av henrik den 05 okt 2020, 22:15, redigerad totalt 2 gång.
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av henrik »

En annan sak är print hastighet. Den jag har nu o många andra som bygger på samma princip, kan stå en hel dag eller mer för o printa ngt ganska enkelt.

Nu har det börja komma ut skrivare som skriver ut varje lager på 2 sekunder, mot normalt 7-10 sekunder. Det är en procentuellt fantastisk skillnad. Det betyder att ett heldags-jobb kanske går på ngn timme, o ngt enklare på minuter.

Kommer det lite bättre (segare) plaster o en enklare tvätt/härdnings-process börjar det bli ngt för "var mans hem" ... ;)

Det har pratats om olika färger (samtidigt) men då får man ju inte måla modellen som e så kul..

Henrik
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Fältkanon m/1816 - "Kungens kanoner"

Inlägg av Anders.Edblad »

Fina kanoner du gjort med din 3D-skrivare och vilket jättefint landskap du byggt upp.
Vad är det för skala på landskapet?

Anders E
Skriv svar