Sorcerer Hunters

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Sorcerer Hunters

Inlägg av EMP »

Hoppas allt är bra med alla och att läget kan bli lite mer normalt igen snart (rackarns virus-mög!). På den här sidan av internet pågår byggande relativt flitigt sedan i mars på diverse gamla pågående projekt och en del nya och lite större projekt.

Bakgrund

Om vi nu backar tillbaka ett antal år i tiden till någon gång kring när jag började bygga anime modeller så fick jag syn på en modell som jag tyckte var tuff. Snygg tjej, massa fanservice och opraktisk klädsel men med den mycket, mycket viktiga detaljen att där var helt rätt attityd på figuren till skillnad från i så många andra fall. Hade ingen aning om vad serien handlade om, om det var något bra/underhållande eller om fokus bara låg på ”fanservice” och lättklädda damer. Hur som hur bestämde jag mig rakt mot normala principer för att börja försöka få tag på modellerna från serien trots att jag varken läst mangan, sett TV serien eller hade koll på vad det här handlade om.

Sagt och gjort, det tog tid men till slut dök den där första modellen upp på auktion och samlandet var igång. Nu ett antal år senare har jag efter mycket letande lyckats komplettera min lilla samling av modeller från 90-tals manga/anime serien Sorcerer Hunters / Bakuretsu Hunters till den grad att jag nu känner att det är läge att börja bygga. Visst jag saknar fortfarande två modeller för att samlingen ska vara komplett. Dessutom behöver jag en dubblett av den ena modellen jag redan har för att kunna bygga både manga och anime varianten av figuren. Men men, när det gäller modeller som släpptes ca 1997-ish så får man ibland ge sig och se det som en bonus om det så småningom går att komplettera med de sista som saknas.

Dessutom lyckades jag få tag på DVD boxen med hela TV serien + OVA avsnitten i början på året och har nu efter många års nyfikenhet sett serien (väntar på att få hem mangan). Vad tyckte jag då? Jo då, den här serien var skoj. 26 avsnitt och 3 OVA avsnitt. Jag gillar humorn, karaktärerna och stilen. Det är väldigt 90-tal med allt vad det innebär både på plus och minus sidan men över lag är omdömet absolut positivt. Visst tusan är fokus på två saker (ha ha) synnerligen regelbundet men tjejerna är coola och jag kan med glädje konstatera att min känsla av att de har ”rätt attityd” visade sig stämma. Sen kan man väl knappast med gott samvete klaga på fanservicen som damerna står för med tanke på att seriens allvarligaste fall av ”men KLÄ PÅ SIG!” faktiskt inte riktades mot dem XD Hur som hur, gott om komedi och väldigt 90-tal – I like :D

Vad är det då för serie jag ägnat en halv A4 sida att prata om nu som inledning till en byggtråd? Jo, det här är vad det gäller (Och inga pluspoäng för att klura ut vem den mystiska "favoritkaraktären Emma vill ha som modell men som inte finns som modell" är eftersom det bör vara hyfsat uppenbart :lol:) :

https://www.youtube.com/watch?v=tCNfc2cLDGo

https://www.youtube.com/watch?v=Rxma8jJiNww

Ovanstående länkar (into/outro + en trailer) är från TV serien som är betydligt ”mildare” i framtoningen och klädseln och där de nöjer sig med lite mild Gainaxing* från och till ( *länk för de som inte är bekant med terminologin: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Gainaxing ;) ). Det är därför det rent tekniskt sett finns två varianter av karaktärerna att bygga beroende på om man vill gå på manga utseendet eller anime utseendet – men mer om det sen.

Mangan har som exempel följande stil (NSFW) även om första bilden antagligen är en Promo för TV serien…. Alltså seriöst ni har ingen aning om hur knöligt det är att hitta referensbilder från den här serien (mummel...):

https://img.mandarake.co.jp/webshopimg/ ... 841593.jpg

https://i.pinimg.com/originals/ff/34/a5 ... 31d24a.jpg


Tanken här är att ha en byggtråd för modeller från den här serien istället för att sprida ut det i flera trådar.


Modellerna


I dagsläget är det följande modeller byggtråden gäller:

Bild

Som tidigare nämnts så saknas två modeller och jag skulle vilja få tag på en till av Tira (den orangea lådan). En komisk detalj om serien är att det faktiskt inte existerat en endaste liten figur eller modell av seriens huvudperson XD . Just det… och i vanlig ordning finns inte favoritkaraktären som modell så vi får väl se hur vi löser den lilla detaljen på sikt…

  • Modellen längst ner till vänster har jag ingen information om i dagsläget.

GTZ Chocolate Misu 1/8

Den första modellen jag tänker börja med är GTZ Chocolate Misu. En ganska liten figur men med riktigt bra kvalité på detaljer och gjutning.

Tanken för GTZ modellerna är att bygga både manga och anime versionen av karaktärerna eftersom jag gillar båda stilarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Till första modellen tänker jag satsa på en konvertering till manga klädseln.

Bild

Bild

Konverteringen påbörjas med att försiktigt karva bort västen innan sandpapperna osäkras.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ska säkert gå att få ihop och nästa steg är att börja göra sig av med gjutskarvar så att jag kan montera ihop byxorna innan jag börjar klura på hängslena.

Bild

Bild

Samtidigt pågår mer slipning av andra delar och lite spackling vid behov... Någon som vet om det finns detaljeringsset med den där lilla örnen och dödskallen som hör till hatten i skala 1/8? :

Bild

Bild


Fortsättning följer nångång :)

/Emma
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sorcerer Hunters

Inlägg av Urban Gardini »

Det här ska bli kul att följa då jag tycker om dina konverteringar från opraktisk till praktisk klädsel.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Sorcerer Hunters

Inlägg av EMP »

SmålandsJerusalem skrev: 04 jul 2020, 09:55 Jag har en 1:16-figur ifrån Armor35 bakom mig. Efter 20 timmars målningsarbete så lyckades jag få till ett jättefint resultat.

Om du inte är jättejättenoga med att det absolut måste vara rätt skala så finns det ett detaljset ifrån Aber...

https://www.axels-modellbau-shop.de/kat ... -1-16.html

...som du kanske har nytta av?

Jag kan intyga att det här detaljsetet håller hög kvalitet, även om det kan kräva lite arbete ifrån din sida.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem

Tack så mycket för tipset! Jag uppskattar det verkligen! :) jag tror det lättaste här är att helt enkelt testa och se hur det blir med skalan. Huvudsaken är ju att det ser bra ut på den färdiga figuren och inte nödvändigtvis att skalan matchar :)

Urban Gardini skrev: 04 jul 2020, 14:43 Det här ska bli kul att följa då jag tycker om dina konverteringar från opraktisk till praktisk klädsel.

Tack! Tycker själv det här kan bli ett lite kul projekt i och med att det för omväxlings skull faktiskt är helt 100% korrekt för karaktärerna att klä sig såhära och det är ju lite skoj (antar att hon limmar hängslena på plats eller nått för att de ska stanna kvar ;) ) :D



Igår blev det en första enkel test med torrpassning av delar och att börja klura lite på hur resultatet kan bli med hängslena på plats. Sen ska jag bara klura ut ett lämpligt material och hur de ska fästas samt hur jag ska få dem på plats utan att behöva montera höger arm i efterhand… Spännande detta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Emma
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sorcerer Hunters

Inlägg av Urban Gardini »

Hehe verkligen pubertal gubbsjuka med dessa hängslen över en massiv byst.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Sorcerer Hunters

Inlägg av Lerxzt »

Mycket snyggt omskulpterande där Emma. Hon borde dock äta lite eller klä på sig mer. Hon måste frysa flickstackarn :)
Kan för övrigt meddela att jag, när jag packade upp alla mina CD's hittade soundtracket till Princess Mononoke, ett av de få alster av japansk kultur jag har i samlingarna ;)

Ser fram emot uppdateringar!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar