Det här ska alltså bli en av Hindustans licensbyggda MiG-27:or, MiG-27M, inte att förväxla med ryssarnas med samma namn (de kallar denna för MiG-27L). Tjugosjuan är en av mina absoluta favoriter, men dessvärre är Trumpeters MiG-23/27-serie varken särskilt lättbyggd eller korrekt. Men vi börjar med cockpit:
"Men vad nu?" Tänker kanske någon. "Du har målat cockpit i fel färg!" Icke så. Indierna var nämligen inte lika entusiastiska som ryssarna inför den klassiska turkosa färgen. Så både licensbyggda miggar och uppgraderade individer har istället en mer neutral grå kulör i cockpit. Stolen ska för övrigt vara svart och inte grå. Men den kommer senare.

Det värsta problemet med Trumpeters MiG-27 och 23BN är nosen. Trumpeter verkar tro att de är i stort sett identiska, vilket inte stämmer. På 23BN är den helt fel, för fet och för lång. Tjugosjuan är bättre, här är nosen korrekt, men på båda versionerna har Trumpeter helt strulat till området runt cockpit. Frontrutan är nästan horisontell i underkant medan huvens underkant lutar framåt. I verkligheten ska det vara precis tvärtom... Så jag kapade huvens nederkanter och limmade på dem på kroppen för att på så vis skulptera fram rätt form. Även skyddsplåtarna på kroppssidan vid huven fick justeras. Nästa puck var frontrutan. Här byggde jag upp nya kanter, samtidigt som rutans nederdel slipades till rätt form.
Till slut blev det ändå rätt OK. Övre bilden (lånad) visar hur det ser ut om man kör rakt ur lådan:

Och en lite större bild på det hele:

Visserligen finns ett resinset för korrekt nos från Cold War studio. Men detta är dels så komplicerat konstruerat och dels så grovt tillyxat, så det är tveksamt om det är lättare att använda det. Möjligen för 23BN, men knappast för tjugosjuan där som sagt själva nosen ändå är helt okej.
Detaljerade även hjulhusen lite extra:

Hela modellen monterad (lite tidigare i processen med nosen än bilden ovan). Intill ett parallellbygge, en ukrainsk MiG-23MLD som jag ska ta tag i snart. Mycket småpill är det. Har även lagt till täckplåtarna som hoppar upp när vingarna är i utfällt läge (vilket förstås är den coolaste konfigurationen!).

Och så över till det som hänt de senaste veckorna. De indiska 27:orna är ofta riktigt härligt vädrade, så först en rejäl dos preshade:

Sedan på med 50 shades of grey:

Lite mer målat, plus ett lager Johnsons:

Nu dags för dekaler och wash. Men först lite nytt pill med ett av världshistoriens mest komplicerade landningsställ.
