Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Björn B »

Bild

Jag köpte två 1/72 A7V-pansarvagnar från Emhar. Endast 20 tanks byggdes men de skiljer sig åt i många detaljer. En sak som är en tydligt skillnad är pansaret. Det fanns två tillverkare av dessa. Röchling och Krupp. När det visade sig var plattorna från Krupp vridna och kunde inte monteras så de måste skäras i flera delar. Den främre och bakre i två och sidorna i fem delar medan tanks med Röchling-pansar hade front och baksida i ett enda stycke och likaså sidorna. Min plan var att bygga en av varje, men vi börjar från början.

Bild
Bild
Det var en gång en tid då det inte fanns en injektionsgjuten A7V i 1/72 skalan. Jag hade den hemska 1/35-modellen från Tauro och tänkte att jag skulle använda det som en mall för en scratchbyggd modell 1/72. Jag började med karosseriet men fick sedan tag i den stora boken om A7V och började använda den som referens istället. Resultatet var att jag började på ett mer detaljerat chassi.
Så här långt kom jag med projektet innan det dog. Det främsta skälet var att Emhar släppte en A7V i modell.

Bild

Så jag köpte och byggde den istället och mitt scratchbygge lades på is.
Nu kommer jag att bygga två nya modeller men medan jag väntade på att de skulle levereras tittade jag på referenser för att se vad som skulle behöva ändras på satserna. Farliga saker med referenser.

Bild
 
Nu fick jag den fantastiska idén att bygga den enda "female" vagnen som byggdes. D.v.s. utan kanon i fronten. För detta behövde jag en ny front med två maskingevär istället för kanonen. Inga problem. Jag har två satser så jag befriade bara den andra satsen på bakstycket. En rund lucka måste tas bort från den men sen skulle det vara okej.

Bild

Men nu hade jag ett annat problem. Jag saknade ett kaross till den andra vagnen. Pansarvagnarna byggdes ju på chassit till A7V Überlandwagen så det kunde vara ett alternativ. Jag tittade på Emhar-chassit och bestämde mig för att det inte var tillräckligt detaljerat men då kom jag ihåg mitt första scratchprojekt.
Jag hade ju en kaross som var nästan färdig. Varför inte använda det på Emhar-chassit. Jag kunde sedan använda mitt chassi för en Überlandwagen.
Denna idé dog när jag jämförde mitt kaross med Emhar-satsen. Min var mycket bredare. Jag kollade med ritningar och fann att min kaross inte var till någon nytta. Dags för plan B eller är det C?

Bild

Fyller hålen för kanonen i fronten


Bild
Bild

Kapar bort ventilationsöppningarna från taket och sänker dem så att de är i linje med taket.

Bild

Bort med alla luckor och skär upp "fönstren".
Slipar sedan allt platt och ristar in plankor.
Det hela ska bli prototypen som hade en träkaross.

Bild

Jag hittade en pappersmodell till en 1/48 skala Überlandwagen som jag skrev ut i 1/72 och kommer att använda den som ett mall för att bygga en på mitt scratchbyggda chassi. Så ingenting kommer att gå till spillo men jag kommer att behöva köpa ytterligare två satser och starta om på min ursprungliga plan för modellerna.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Stellan »

Vilken tur att inget går till spillo.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av magnusf »

Björn! Dina projekt är ständiga glädjespridare här :) !

Synd att inte scratchbygget blev klart för det du gjort var otroligt fint! Vad använde du till chassi för det bygget?

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Björn B »

Bild

Jag har ett par böcker om vagnen och ritningar från museet i Australien så jag har nog mer information an vad som är hälsosamt. Chassiet är scratchbyggt av plastark och plastlister och genom att använda det till en Überlandwagen istället så blir nog mer av det synligt.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Björn B »

Bild
Delarna till "Gretchen" börjar bli klara. Nya nitar ska på plats sedan ska bakstycket bearbetas också.

Bild
En lucka har försvunnit och ventilationshålen fördubblats.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Björn B »

Så var man tillbaks i "Gör om, Gör rätt" Att dubbla ventilationshålen var inte tillräckligt. Dom ska ju vara åtta.
Senast redigerad av Björn B den 19 maj 2020, 03:56, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Björn B »

Bild
Då man klantade till det så dröjer det innan man kan limma ihop 501 men man kan ju börja detaljera prototypen så länge
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av MartinN »

Imponerande och intressant.

/M
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Urban Gardini »

Om plan A inte fungerar så finns det fler bokstäver i alfabetet...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarvagn A7V. Det här gick ju inte som planerat.

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
Inte som planerat men det kanske kan bli nåt ändå.
Skriv svar