Några flygplansbyggen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Några flygplansbyggen

Inlägg av Lars Ekström »

Jag tänkte dela med mig av några byggen som visserligen har några år på nacken(5-6), men ändå visar lite mitt intresseområde. Skala 72.
Jag är lite svag för gamla Airfix och Frog/Hasegawa och eftersom stachen är lite gammal med några godingar så blir det två Airfix och en Frog som jag visar. B-26 Marauder är omristad och har en ny inredning, nya ksp, nytt bombställ och Falcon rutor. Hade kommit en bra bit in i bygget för längesedan när Hasegawa gav ut en fin modell. Naturligtvis sker detta för oss, en naturlag, börja på en vakummodell så släpper någon en injektionmodell!!
F-86D är rakt ur boxen. F-100 har en kul historia, jag och en kompis köpte på oss 8 st från England i samband med att Frog gick i konk, vissa handlare köpte upp lager där modellerna inte hade någon ytterförpackning, inga dekaler eller byggbeskrivning för att sedan sälja vidare. Tror att vi betalde 2-3 kr styck plus frakt för dessa modeller. Dock inte lika enkelt som i dag med en knapptryckning utan det skrevs brev för proforma invoice och sedan betalning med IMO( International money order) köpt på posten. Äventyr att bara beställa och få hem modeller på den tiden, de flesta firmor var bra och om man dessutom angav referens till IPMS medlemskap så underlättade det säkert.
Mina modeller brukar jag bygga enligt mormors princip, dvs. hel och ren, detta framförallt för att jag saknar den konstnärliga förmågan att få till en "vädring" snyggt och naturligt. Beklagar fotokvaliten.
Bilagor
IMG_1421.JPG
IMG_1421.JPG (857.43 KiB) Visad 4778 gånger
IMG_0905.JPG
IMG_0905.JPG (100.71 KiB) Visad 4778 gånger
IMG_1434.JPG
IMG_1434.JPG (783.95 KiB) Visad 4778 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Några flygplansbyggen

Inlägg av magnusf »

Prydliga byggen med väldigt fin metallfinish. Ibland känns modeller byggda från äldre byggsatser lite grova men du har fått till dem fint!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Några flygplansbyggen

Inlägg av Anders.Edblad »

Snygga modeller, bra gjort att få så gamla modeller så fina.
Med dagens kvalite på byggsatserna är det lätt att glömma att det inte var så länge sedan man fick vara glad om modellen i alla fall
påminde om förebilden.

Anders E
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Några flygplansbyggen

Inlägg av Pelle F »

Du fixar snygg metallfinish, och jag tycker nog baken på F-100:n antyder att du har rätt bra förmåga att få till en finish. Den brända metallen har toppenbra nyansering.

/Pelle
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Några flygplansbyggen

Inlägg av Stefan S »

Mycket snygga byggen! Trevlig att se modeller av välskötta flygplan som omväxling 8-)


Stefan
Skriv svar