Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara
Postat: 24 mar 2020, 14:23
När Open blev inställt kände jag att det blev läge att pausa mina jätteairliners ett tag och gå emellan med något lite enklare. Hittade Eduards Spitfire XVI i 1/48, weekend-edition i högen och kände att det var på tok för länge sedan jag byggde en Spitfire! Drog igång så smått med cockpit:

...och vips var den klar. Det här är en helt osannolikt härlig modell. Grymt snygg detaljering även utan ets, ytdetaljer som är ljuvliga och passform som får den som smällt ihop ett antal gamla Heller på sistone att nästan gråta av lycka.

Lite preshade...

...och så klassiskt kamo på det...

...men inte lika klassiska dekaler. Hittade Xtradecals ark på Ebay och föll för den franska märkningen. Rätt rundlar, men i "fel" färg kändes som ett kul same-same-but-different-tema.

Fixade till det sista och gjorde klart. Foton kommer. Men på Xtradecals-arket fanns ju en hel del dekaler över. En närmare titt visade att i stort sett allt fanns för att kunna komplettera den där Malta-märkningen som jag alltid velat använda till min Airfix nästan tjugofem år gamla Spitfire 22. Även den i 1/48, men där dekalarket var av rätt usel kvalitet. Så när jag ändå var inne på Spitfire-bubbeltop-temat drog jag igång den också. Dock med något lägre ambitionsnivå, huven får vara stängd då interiören är rätt simpel.
Men det simpla gäller definitivt inte resten av modellen som är helt ljuvlig. Hade det inte stått Airfix ingjutet i kroppshalvorna, hade jag aldrig trott att det faktiskt var en Airfix anno 1996. Snarare en samtida Hasegawa. Så den föll ihop illa kvickt den också, så snabbt att jag inte ens hann ta några byggbilder förrän efter primern.

Och på med lite preshade där också...

...åsså mer grönt och grått. Hade ju vanan inne nu.

Med dekaler på (lite annat ljus än bilden ovan som är mer korrekt i färgerna). Airfixdekalerna var som sagt riktigt usla, men lyckligtvis kunde jag ersätta de flesta med Xtradecals-dekalerna. Det fanns till och med ett stort V i rätt format och färg!
Småtexterna fick funka, de i svart var åtminstone rätt okej även om dekalfilmen först kändes tjock som inlandsisen, men gav med sig något tack vare ett bad i Microsol.

Och där är vi nu. Fasiken vet om jag inte ska ta och dra igång en Spitfire till när jag ändå är igång!

...och vips var den klar. Det här är en helt osannolikt härlig modell. Grymt snygg detaljering även utan ets, ytdetaljer som är ljuvliga och passform som får den som smällt ihop ett antal gamla Heller på sistone att nästan gråta av lycka.


Lite preshade...

...och så klassiskt kamo på det...

...men inte lika klassiska dekaler. Hittade Xtradecals ark på Ebay och föll för den franska märkningen. Rätt rundlar, men i "fel" färg kändes som ett kul same-same-but-different-tema.

Fixade till det sista och gjorde klart. Foton kommer. Men på Xtradecals-arket fanns ju en hel del dekaler över. En närmare titt visade att i stort sett allt fanns för att kunna komplettera den där Malta-märkningen som jag alltid velat använda till min Airfix nästan tjugofem år gamla Spitfire 22. Även den i 1/48, men där dekalarket var av rätt usel kvalitet. Så när jag ändå var inne på Spitfire-bubbeltop-temat drog jag igång den också. Dock med något lägre ambitionsnivå, huven får vara stängd då interiören är rätt simpel.
Men det simpla gäller definitivt inte resten av modellen som är helt ljuvlig. Hade det inte stått Airfix ingjutet i kroppshalvorna, hade jag aldrig trott att det faktiskt var en Airfix anno 1996. Snarare en samtida Hasegawa. Så den föll ihop illa kvickt den också, så snabbt att jag inte ens hann ta några byggbilder förrän efter primern.


Och på med lite preshade där också...

...åsså mer grönt och grått. Hade ju vanan inne nu.


Med dekaler på (lite annat ljus än bilden ovan som är mer korrekt i färgerna). Airfixdekalerna var som sagt riktigt usla, men lyckligtvis kunde jag ersätta de flesta med Xtradecals-dekalerna. Det fanns till och med ett stort V i rätt format och färg!


Och där är vi nu. Fasiken vet om jag inte ska ta och dra igång en Spitfire till när jag ändå är igång!
