Första uppdatering efter ett tag...
Bygget går framåt, dock långsamt. T-2an är den modell jag har haft störst tålamod med i hela mitt liv. Den är en krånglig modell. Inte svår och inte heller super avancerad eller utmanande liksom, bara krånglig.
Passform är... ganska liberal. Om det finns två delar som passar bra ihop, så är det snarare av en slump än med avsikt. Pinmarks finns överallt. Vissa har jag orkat få bort, andra har jag inte ens brytt mig om (men de sitter inte i vägen av någonting heller). En sak som dock lyser med sin frånvaro är "
fit guides" (eller vad heter dessa små håll och -förhoppningsvis- motsvarande plugg som byggsatser har så att de olika delarna hamnar rätt? ). Ursäkta min brist på specifika ord ibland, men de ingick inte i min SFI-utbildning.
Hur som helst, den är en rätt rolig modell att bygga, trots all. Så länge man inte har "tamiya"-förväntningar, förstås.
Hittills har jag hunnit göra det här:
Vingar:

De två delarna passar bra ihop... Efter det att man har slipat och sandat rätt mycket, sen provat utan lim, slipat och sandat igen och till slut offrat två Tamiya F-14 som brännoffer till Modellgud.
A man's gotta do what a man's gotta do... Eller hur?
Cockpit:

Piloternas kontor består av både plast-, resin- och PE-delar. Jag tänker inte prata om passformen just här, eftersom jag försöker bli en bättre människa och vill inte förstöra mitt zen-läge.

Detaljnivån är i alla fall hög, tycker jag. Den är målad med GS H53 som grund och vädrad med en kombination av oljefärger, pigmentpulver och tamiyas panel line accent colour i svart och brun.
Säten:

De två sätena kommer i 1 resin-del var och kompletteras bara med handtaget över huvudet, också i resin. Sen behöver man bara måla. 3 dekaler erbjuds också. Jag har skapat en sådan "luftslang" med tun metalltråd och placerat där. De ser ganska övertygande ut, tycker jag. Jag kommer att måla spännena med silver, jag glömde det.
Instrumentpaneler:

Jo, inga konstigheter där. 2 PE-plattor som limmas på varandra för att ge lite djup, som sen limmas på den där "huven". Den ena panelen är inte installerad på bilden.
Huv:

Som jag redan har nämnt så erbjuds huven som vacuformed plast. I en del, vilket innebär att utöver att man behöver skära bort överflödigt material, måste man också dela den, om man vill att den ska vara öppen förstås.
Har ni något bra tips för hur man lättast gör för att skära nära kanten? Jag är lite rädd att använda kniv där, eftersom det inte syns så tydligt var huven slutar. Försökte avgränsa kanten med maskeringstejp men det fungerade inte så bra. Jag behöver kanske "after-market" ögon...

Sen finns också det här staget, som jag har visat tidigare. Jag tror att det kommer att se fint ut.
Övrigt:
Utöver det så finns det en hel del andra bitar, som är färdiglimmade och väntar på sin tur.
Men nu behöver jag bli en ansvarsfull vuxen och städa, laga mat och göra några andra ärenden... Ska fortsätta igen ikväll.
Hoppas ni finner det här bygget intressant.
Ha en trevlig lördag allihopa.