Lotus 79-konvertering FÄRDIG

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Har limmat ihop eländet och har tagit ett beslut att gör något som jag inte vill göra egentligen. Jag ska måla om karossen och hoppas att den blir blankare. Just nu har den vitaktiga fläckar i lacken.
Vad ska men bryta Humbrols Nr 10 mörk brun för att få den ännu mörkare?

http://www.ipmsstockholm.se/home/wp-con ... 230202.jpg
http://www.ipmsstockholm.se/home/wp-con ... 230205.jpg
http://www.ipmsstockholm.se/home/wp-con ... 230207.jpg

Karossen är fastlimmad så man ser inte mycket av motorn. Har maskat och tvättat av den så det är klart för lack.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Robin Nilsson »

Svart ? Kolla först vad som händer om du blandar svart och gult.
Drar det mot grönt så är den svarta baserad på mörkblått pigment, drar det mot brunt (dunkelgelb) så är den svarta baserad på brunt och då
borde det funka att blanda svart och brunt för att få mörkare brunt.

Jag målar aldrig mörkbrunt så jag har inte provat ....
/ Robin
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Det drog mot grönt så jag gav upp den planen. Har nu målat om eländet tre eller fyra gånger så nu får det va. Jag är inte nöjd men det blev inte så illa som jag räknade med.

Bild

Bara ett "snapshot" för att visa att jag inte gett upp. Håller på med dekalerna nu. Från Tabu men jag misstänker att dom gavs ut till någon resinmodell för dom passar inte helt. Turligt nog har dom varit lite för stora så det funkar. Har även fått en till klar att måla, svart denna gång. Hoppas det går lite bättre.
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:14, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79-konvertering FÄRDIG

Inlägg av Björn B »

Äntligen

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Visst fanns lusten att ge upp men nu så kan jag gå på nästa. Dags att måla nästa Lotus 79 men nu blir det hobbyfärg från början till slut.
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:16, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Lotus 79-konvertering FÄRDIG

Inlägg av Robin Nilsson »

Apropå färg: Vissa av Humbrols blanka kulörer har en tendens att bli sega och inte ville torka ordentligt (jag tror att den bruna hör dit) så jag har beslutat att undvika de blanka. Dra på med matt, polera försiktigt och sen klarlack ovanpå. De matta "smetar" inte ut detaljerna på samma sätt som de blanka kulörerna så det blir mycket lättare att få en snygg finish.
/ Robin
Skriv svar