K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av M-eson »

Ok, kanske inte den smartaste byggsatsen efter min bogserbåt, men det är dags att ta sig upp i sadeln igen och jag vill ha något att pyssla med på SciFi mässan i december.

Vad fanns i lådan då?
Bild

Förhållandevis få delar i en hemsk plast. Dekalerna saknades och målningsinstruktionerna är om något spartanska.
Bild
En klubbkamrat i Pittsburgh uttalade sig om byggsatsen som "horrible", mest för att den har fel proportioner och detaljer för en modellintresserad trekkie, men även för den usla passformen. Jag har torrpassat lite delar och passformen verkar vara lite sisådär, men jag har ju vanan inne.
Målet är att ha satt ihop skrovet och grundat innan mässan för att kunna ägna mig åt maskande och målande på mässan, vilket förhoppningsvis ser kul ut för besökarna.
För att uppfylla en annan dröm så tänkte jag leka med ljus. Köpte lite dioder på Kjelle, letade upp motstånd, labbplatta och lödkolv.
Bild
Röd och gult skall vara photonorange (eller vad man kallar det) och de vita skall ledas ut till ett gäng hål jag tänkt bygga. Allt skall drivas av ett batteripaket som skall gömmas under den svarta basplattan.

Nu hade jag tänkt försöka leda det vita ljuset via utdragna trådar från en genomskinlig plastgjutstam (jag hittade EN i min stash, suck), så nu undrar jag vad ni byggare använder för metoder för att dra trådar av gjutstam? för det nämns i varannan tråd utan att beskrivas :D

Tacksam för tips. Under tiden skall jag testa lite på en färgad gjutstam :mrgreen:
Senast redigerad av M-eson den 13 nov 2019, 09:17, redigerad totalt 1 gånger.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMC 1:537

Inlägg av Janne.S »

Fräsigt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMC 1:537

Inlägg av Andre B. »

Vad är det för storlek på den där? Har länge varit sugen på att bygga en Klingon Battlecruiser men har inte kunnat bestämma mig för vilken modell. Byggde en modell för typ trettio år sedan som jag vill minnas var gjord av AMT. Men den hade klarplastdelar till framdelen. Något denna inte verkar ha...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av M-eson »

av Janne.S » 12 nov 2019, 18:46

Fräsigt!
Tack :D
Vad är det för storlek på den där? Har länge varit sugen på att bygga en Klingon Battlecruiser men har inte kunnat bestämma mig för vilken modell. Byggde en modell för typ trettio år sedan som jag vill minnas var gjord av AMT. Men den hade klarplastdelar till framdelen. Något denna inte verkar ha...
Mvh. André
Jag skall försöka ta en bild på delarna utlagda med en linjal så att det går att förstå storleken, men den blir alldeles för stor, kanske 30-40 cm lång :D

Hittade en video på youtube där man bygger Polar-lights version av denna modell med flera klarplastdelar samt Polar-lights ljussättningsmodul. Det hade underlättat om det funnits med klarplast för fönstren i framkant på huvudbryggan, men man kan inte få allt.

Enligt scalemates är modellen ursprungligen från 1979 medans min är tillverkad 2012 med ny boxart. Tydligt är att man missat vissa delar i aktre skottet på huvudkroppen som borde vara öppna och belysta. Återstår att se hur långt jag går med att modifiera den delen.

Skeppet i sig är något av en "doldis" och verkar inte ha haft någon framträdande roll i något TV avsnitt eller film, varvid detaljer om utseende etc. är begränsat, vilket nog lett till att min modell är "horrible". Polar Lights har gjort en modell 2018 som bättre verkar representera hur skeppet borde se ut från andra vinklar, gissningsvis genom att studera liknande Klingon skepp som synts mer, eller genom att få studera modeller som använts vid TV/film inspelningar.

Blir något av en "kvasi" diskussion om korrekthet när förlagan till att börja med är rent påhitt :D Jag skall försöka göra en ball rymdskeppsmodell i första hand.

Testade att mjuka upp plaststammar med hetvatten utan framgång. Nästa försök blir nog en ljuslåga eller lödkolv.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av kai »

M-eson skrev: 13 nov 2019, 09:32
Testade att mjuka upp plaststammar med hetvatten utan framgång. Nästa försök blir nog en ljuslåga eller lödkolv.
Ja, ett stearinljus. Ta en inte alltför kort bit gjutstam, så att du kan hålla i bägge ändar utan att bränna fingrarna. Värm plastbiten över ljuset tills du känner att den börjar sagga. Vänta några sekunder till och dra sedan isär med en rask och bestämd rörelse. Det kräver lite övning att få till den rätta knycken.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av Andre B. »

Just battlecruisern gjorde ett episkt avtryck i Star Trek sammanhang då det var med inte färre än tre skepp i inledningen av den första Star Trek filmen. Något som gjorde att modellen gavs ut 1979.

Och jag undrar lite om den modell du har är samma som även jag byggde? Klarplastdelarna bestod av två gröna knoppar som satt ovanpå "bryggan" samt två fönster som satt på varje sida om den kantigare del av skeppet som är under bryggan och "vapen doomen" på undersidan.

Jag ser dock inga hål för knopparna på bryggdelen. Men väl öppningarna för fönstren i den trekantiga del som skall sitta direkt under bryggan.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av M-eson »

Just battlecruisern gjorde ett episkt avtryck i Star Trek sammanhang då det var med inte färre än tre skepp i inledningen av den första Star Trek filmen. Något som gjorde att modellen gavs ut 1979.
Ok, får rota fram den rullen och kolla in den så fort som möjligt då :D , tack för tipset. Är inte direkt någon inbiten Trekkie även om jag gillar Star Trek i allmänhet.
Och jag undrar lite om den modell du har är samma som även jag byggde? Klarplastdelarna bestod av två gröna knoppar som satt ovanpå "bryggan" samt två fönster som satt på varje sida om den kantigare del av skeppet som är under bryggan och "vapen doomen" på undersidan.

Jag ser dock inga hål för knopparna på bryggdelen. Men väl öppningarna för fönstren i den trekantiga del som skall sitta direkt under bryggan.
Jag misstänker att man förenklat byggsatsen något. Jag har två grörna delar som skall sitta på sidan av den kantiga bryggan som skulle kunna ha varit i klarplast tidigare. Annars ser jag inga spår av fönster i denna modell. Får se vad framtiden upptäcker.

Har nu slipat och putsat de flesta av delarna och gjort lite mätningar.
Bild

Bild

Passformen är sådär...
Akter babordssida
Bild
Akter styrbordssida
Bild

Fortsättning följer.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av Andre B. »

Det kom en utgåva från AMT i slutet på 60-talet med som var något mindre. Den var väldigt mycket mindre detaljerad än den du har och det var nog den som hade de gröna klarplastdetaljerna.

Att det finns tre modeller utgivna runt 1/600 gör det hela lätt konfunderat. Men verkar som Revell lyckats bra med sin utgåva även om jag tycker din lite större modell är bättre detaljerad på en del ställen.

http://www.modellversium.de/kit/artikel.php?id=8708

Den D7:a man skall bygga idag verkar annars vara Polar Light's/Round 2's utgåva i 1/350. Men den har å andra sidan en helt annan prislapp...

https://trekmovie.com/2018/03/01/2-foot ... this-fall/

Följer ditt bygge med intresse!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av magnusf »

Mats! Du känner verkligen inget behov av att limma ihop något som lite mer traditionellt kan ses som byggbart :) ? Det ska vara skeva delar, mjuka detaljer och STOORA glipor för att dra igång dig på ett bygge :) ?

Hälsningar

Magnus
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av M-eson »

Tack för förklaringarna André. Kanske jag får blodad tand ock investerar i Polar Lights modell. Om inte av detta skepp så kanske av något annat.
Mats! Du känner verkligen inget behov av att limma ihop något som lite mer traditionellt kan ses som byggbart :) ? Det ska vara skeva delar, mjuka detaljer och STOORA glipor för att dra igång dig på ett bygge :) ?
Bra fråga, nu när du säger det så...
Tor att jag just nu ligger i en livsfas där jag måste ha känsla för det jag bygger och ekonomi. Det leder nog till att det blir de skeva byggsatserna som ligger i stashen före att skaffa något bättre. Har tänkt bygga två bättre byggsatser men känslan har inte infunnit sig så med SciFi mässan på ingång så lossnade det plötsligt. Underligt hur man fungerar. Jag tror att Mr. Spock skulle bli mycket brydd :lol:

Arbetet fortskrider. Börjar med ljusexperiment på nacellerna (syns mindre om det misslyckas där).
Borrade två små hål och isolerade mot läckljus med folie.
Bild

Spackel för att ta hand om mer läckande ljus. Fyllde hålen med smältlim och lackade på utsidan.
Bild

Inte så pjåkigt.
Bild

Fortsättning följer.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar