K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av M-eson »

Så, efter nästan ett års ofrivillig frånvaro på byggforumet är jag tillbaka. Att jobba hemifrån ledde till att byggbordet successivt förvandlades till kontor och utan modellbyggande, figurmålande etc. så föll tillslut humöret ned i en djup grop. Naturligtvis kan mycket skyllas på pandemin och hur den förändrat livet och vanor, men till sist har jag mig själv att skylla. Skall nu försöka att inte göra om misstaget bara och sluta bygga och måla nu när jag kommit igång.

Jag fortsätter där jag slutade med den hemska byggsatsen av ett rätt cool rymdskepp. En av mina vänner sade något i stil med "Att sänka en Volvo 240 och sätta på spoilers och breda däck är som att sminka en gris". Med det tror jag han ville säga att oavsett hur mycket du "pimpar" en gris så ser alla ändå vad det var från början.

Den här modellen är en riktig gris!

Jag tänker därför försöka avhålla mig att lägga ner min själ i spacklingen utan fokusera på att få den klar och använda den som övningsobjekt till olika tekniker, vilket var vad jag hade som tanke i början.
Nu har jag experimenterat med LED belysningen, nu kommer målningen.
Jag har dessutom passat på att skaffa mig en Evolution air-brush också.

Lite bilder på hur hela härligheten klistrats ihop.

Jag satte lite vita ljus i framkant på huvudkroppen. Kändes rätt.
Bild
Bild

Så på med locket på lådan.
Bild
Alla sladdar var tvungna att dras in från början.

Passform???
Bild

Kanske kan bli något.
Bild

Ingen egentlig styrning av nacellernas montering utan det fick bli på känn. Skeva delar ger mycket spackling.
Bild
Bild

Topp-boxen som skall dölja det stora hålet i kroppen.
Bild
Tänkte testa färgsättning och öva maskning och målning på denna.

Tur i oturen så finns det ingen "rätt" målning av skeppet utan alla verkar göra sin egen tolkning.

Tack för att ni tittade in!
/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: K´T´INGA battlecruiser, AMT 1:537

Inlägg av M-eson »

Det går långsamt frammåt.

Klossen på överbyggnaden är färdigmålad. Svårt att maskera så jag har fått bättringsmåla en del. Det skall på en wash i slutet som kommer dämpa flammigheten i färgen hoppas jag.
Bild
Himla kul att arbeta med airbrush.
Kroppen har fått primer på sig. Hur jag skall få platts tt måla på byggbordet har jag inte listat ut än, men det ger sig nog.
Bild

/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar