Vad fanns i lådan då?

Förhållandevis få delar i en hemsk plast. Dekalerna saknades och målningsinstruktionerna är om något spartanska.

En klubbkamrat i Pittsburgh uttalade sig om byggsatsen som "horrible", mest för att den har fel proportioner och detaljer för en modellintresserad trekkie, men även för den usla passformen. Jag har torrpassat lite delar och passformen verkar vara lite sisådär, men jag har ju vanan inne.
Målet är att ha satt ihop skrovet och grundat innan mässan för att kunna ägna mig åt maskande och målande på mässan, vilket förhoppningsvis ser kul ut för besökarna.
För att uppfylla en annan dröm så tänkte jag leka med ljus. Köpte lite dioder på Kjelle, letade upp motstånd, labbplatta och lödkolv.

Röd och gult skall vara photonorange (eller vad man kallar det) och de vita skall ledas ut till ett gäng hål jag tänkt bygga. Allt skall drivas av ett batteripaket som skall gömmas under den svarta basplattan.
Nu hade jag tänkt försöka leda det vita ljuset via utdragna trådar från en genomskinlig plastgjutstam (jag hittade EN i min stash, suck), så nu undrar jag vad ni byggare använder för metoder för att dra trådar av gjutstam? för det nämns i varannan tråd utan att beskrivas

Tacksam för tips. Under tiden skall jag testa lite på en färgad gjutstam