Vickers VC-10.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Vickers VC-10.

Inlägg av Henrik R »

Tänkte ge mig på den absolut snyggaste Airlinern genom tiderna. Vickers VC-10. Omöjligt snygg om jag får säga det, dessutom i BOAC flagg. Modellen är Roden vickers VC-10 i 1/144. Jag tycker den är riktigt trevlig, inga direkta jätteproblem som jag stött på än så länge. Det blev lite eftermaknads grejjer till den. Så som en komplett cockpit t.ex.
Bild

Det som egentligen är något negativt med byggsatsen är gjutningen för rutorna i flygkroppen. dessa behöver trimmas en del, men lägger man lite tid så ramlar glasen i stort sett dit av sig själv, Man får dock lägga till lite klämmor runt hela sektionen så det inte blir olika höjdskillnade bland fönstrena. Resultatet syns här nedan, riktigt prydligt blir det,

Bild

Bild

Till detta bygge har jag provat en ny metod när det gäller vingarna. Jag gillar inte att ha vingarna på när jag målar flygkroppen. Största anledningen är att jag inte vill ha torrsprut på kroppen som jag annars måste jobba med, Jag använder supermagneter som håller vingarna på plats. Dessa magneter är otroligt starka och har en dragkraft på 500 gram och om du använder 2 st så kan ni dubbla dragkraften. Man får ta i utav helskotta för att dra loss vingarna. Dessa beställdes ifrån Magnordic i Danmark. Det jag ville uppnå med så starka magneter är att dom ger vingen en "perfect-fit" mot flygkroppen. Om man tittar på bilden så ser ni att det inte finns någon skarv mellan vingen och kroppen. Man kan ta bort vingarna om och om igen och de faller exakt samma ställe. Det är precis det jag ville uppnå.

Bild

Bild

Bild


Cockpiten då. Ja här kommer dagens onödigaste jobb egentligen. För man ser inte särkillt mycket igenom vindrutorna. Men den finns där i alla fall. Inga krångligheter här inte ,den passar som handsken. Viindrutan passade förövrigt riktigt hyffsat efter lite trimmande. Nice!

Bild

Bild

Bild

Bild


Så här ser det ut när kroppen är ihop och det är dags för resinmotorerna, Som är ett kapitel för sig. Det återkommer jag med i morgon eller nåt.
Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Stellan »

Elegansen i dennadär matchas bara av Caravelle. Fiffigt med magneterna, kanske något att pröva på basplattorna...
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Björn B »

Jag trodde inte att Roden hade så bra passforn att magneter skulle fungera.
Jag testade med magneter för att hålla fast vingarna på Ju52 i 1/48. Den är ju så stor så jag tänkte att lösa vingar skulle underlätta transport. Det fungerade bra tills jag kom på att landningsställen skulle limmas både i vingar och kropp.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Johan Elvin »

Bra tips med magneterna
Det har jag ett par modeller som skulle kunna med fördel användas på, speciellt för transport.
Vilken typ av magneter körde du med?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Henrik R »

Stellan skrev: 10 okt 2019, 04:01 Elegansen i dennadär matchas bara av Caravelle. Fiffigt med magneterna, kanske något att pröva på basplattorna...
Ja Caravellen och Cometen är i det närmaste lika eleganta. Ja jag hade tänkt på samma sak. Tillräckligt lätta flyplan eller fordon borde kunna vändas upp och ned till och med. Att jag tänkte i dessa banor var för att jag köpte magneter till mitt kommande bygge av en HK Landcaster Dambuster i 1/32, då vill man kunna plocka isär den vid transport.
Björn B skrev: 10 okt 2019, 05:51 Jag trodde inte att Roden hade så bra passforn att magneter skulle fungera.
Jag testade med magneter för att hålla fast vingarna på Ju52 i 1/48. Den är ju så stor så jag tänkte att lösa vingar skulle underlätta transport. Det fungerade bra tills jag kom på att landningsställen skulle limmas både i vingar och kropp.
Förvånande nog var Rodens byggsats bra på det viset, det var kanske inte jättegott om utrymmen att fästa magneterna, men det fick plats. Sen passar vingarna oförskämt bra redan ur lådan förvånande nog. Samma sak tänkte jag med landningställen, men jag såg att på denna byggsats är allt med landställen fäst i vingarna som tur är.

Bild
Johan Elvin skrev: 10 okt 2019, 11:04 Bra tips med magneterna
Det har jag ett par modeller som skulle kunna med fördel användas på, speciellt för transport.
Vilken typ av magneter körde du med?
jag beställde som sagt från Magnordic, deras supermagneter. Snabba leveranser, det tog 2 dagar för mig att få dem i brevlådan. https://www.magnordic.se/supermagneter-efter-styrka
Jag beställde rätt många olika storlekar, just dessa till Vickern klarade 500g i dragkraft. De var 4X4 mm tror jag. Jag köpte ca 10 av varje, priserna är st, det gäller bara att veta vilken storlek man behöver. Det går naturligtvis att använda mindre magneter men flera, då ökar ju dragkraften, Tänker man 1/48 så får man nog plast med rätt många i vingarna så det bör bli relativt kraftig dragkarft då.

Motorerna då? ja Alltså jag tycker resinmotorerna inte var särkillt bra så här i efterhand. Det har inte alls samma detaljnivå som motorerna ur lådan konstigt nog. Det är väl just det man vill med resin? Möjligen är det nån "niträknare" som kanske tycker formen eller motorenas linje inte stämmer på motorerna i lådan. för dom är något förskjutna. Resinmotorerna lider dessutom av lite skevhet samt gjutskägg, Gjutskägget gick att få bort däremot.. Jag provade koka dem och det blev visserligen bättre än på bilden, men endå känner jag att dom inte riktigt håller måttet. Vad säger ni, ska jag köra med motorerna ur lådan eller köra resinmöget?

Bild

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Stellan »

Sk-t i resinet, kör på lådans plast.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Henrik R »

Japp, det blev så Stellan, resinet sög. Jag fick ett mycket bra resultat med lådmotorerna. Här följer lite bilder på målningen. Jag var tvungen att måla fronten på vindrutan då Roden inte hade någon fönsterdekal. Då gällde det att blanda till rätt färg. lyckades hitta "färgkoden" efter lite labbande. Nu ska jag erkänna att jag är lite trött på att måla vit Högblank. Men det är förstås bra med att underhålla målningsegenskaperna.Det gråa var lite roligare. Härnäst är nog dekalering tror jag..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Lars Ekström »

Trevligt bygge. Kärran är/var en av favoriterna när man bläddrade i Airfix katalogerna och drömde.
Högblank vit med god täckförmåga är inte den lättaste kombinationen. Vad använder du för fabrikat och spädning/tryck?

Hälsar
Lars
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av magnusf »

Henrik! Jag har aldrig varit sugen på att bygga airliners förrän jag ser dina byggen, de är hur sköna som helst! Tror det var ett smart val att inte ersätta motorerna med usel resin, om inte annat så hade man fått problem med weight and balance :) !

Tufft att våga preshada med svart under det som ska vara vitt, det är jag för feg för :) !

Jag har faktiskt en SAAB 340 i 1/144 liggande...

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vickers VC-10.

Inlägg av Henrik R »

Lars Ekström skrev: 14 okt 2019, 08:24 Trevligt bygge. Kärran är/var en av favoriterna när man bläddrade i Airfix katalogerna och drömde.
Högblank vit med god täckförmåga är inte den lättaste kombinationen. Vad använder du för fabrikat och spädning/tryck?

Hälsar
Lars
Nej, det är inte det lättaste, men jag känner att jag har kläm på det. Jag använder Gunze H1, den är utblandad till ungefär 1-3 så den blir mjölkliknande, sen har jag 1 bar och sprutar med jämna och långa rörelser på kanske 5 cm avstånd.
magnusf skrev: 14 okt 2019, 09:07 Henrik! Jag har aldrig varit sugen på att bygga airliners förrän jag ser dina byggen, de är hur sköna som helst! Tror det var ett smart val att inte ersätta motorerna med usel resin, om inte annat så hade man fått problem med weight and balance :) !

Tufft att våga preshada med svart under det som ska vara vitt, det är jag för feg för :) !

Jag har faktiskt en SAAB 340 i 1/144 liggande...

Hälsningar

Magnus
Åhh en SAAB 340 vore inte fel. Du får bygga den nån gång i framtiden Magnus. Jag har visserligen tröttnat rejält på 1/144 nu men jag har ett projekt kvar att göra inom en snar framtid. En MD-80 i SAS late marking..

Resinet var en felsatsning men man lär sig av misstagen. Preshade gjorde jag för att slippa mörk wash. Detta lyckades till hälften ungefär :-)
Rodens dekaler var rätt tjocka, hade önskat mig eftermarknadsdekaler om jag fått välja. Det känns som Roden behöver se över sina dekaltillverkare. Få dem följa kurvor var mer eller mindre omöjligt, man fick kapa dekalerna i sektioner och köra med Mickrosol så dom kunde tvingas på plats. Jepp jepp, såklart har jag F.O.D covers, det bryter så fint av en trista vita ytan.

Bild

Sen så har jag uppgraderat landställen, Ur lådan var gjutningen riktigt dålig så jag fick borra om hjulaxlarna med 1mm mässinsrör, nu ser dem helt ok ut. Det är rätt mysko att Roden har fått fram en superfin och krispig modell som har vissa delar som inte håller måttet alls.

Bild
Skriv svar