1/72 Eduard Fw 190 F-8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Ambitionen de senaste veckorna (förutom inhoppet med den olycksaliga Heinkeln) har varit att avsluta några tidigare påbörjade byggen. Den här har aldrig bloggats men det hindrar inte att det byggts lite av och till på den i nästan två år...

Bild
Ännu en attraktiv Eduard-låda...

Bild
...med lite hoplimmade bitar...

Bild
...den kommer med en ganska avancerad konstruktion med vingbalk och landställsbrunnar...

Bild
...en skvätt primer...

Bild
...och så en klassisk bitar-på-tandpetare-bild! Ungefär här var det jag tog upp tråden för några dagar sedan!

Bild
En snabb session med färgsprutan...

Bild
...vingarna på...

Bild
...och eftersom det är en Eduard-byggsats med sjukt bra passform så kommer man undan med det här favorittricket! Enklaste sättet att få en riktigt bra vingskarv men det bygger på att bitarna passar.

Bild
Till slut, referenser. Finns ett helt kapitel om Focke-Wulfar på Sicilien i ökenkamo, tack för det!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Bild
Vingar och pansar-ring kring motorkåpan på plats, nu väntar jag bara på att limfogarna ska härda ordentligt sedan blir det slipning och primer!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Anders.Edblad »

Många av de där Eduard 1/72 modellerna är väldigt trvliga att bygga, det kan du behöva efter den mindre trevliga Heinkeln.

Anders E
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Gabriel »

Oj oj! En precis likadan har jag som ligger primad i väntan på målning (jag måste bara lära mig behärska chippingvätska innan jag ger mig på modellen).
Som Anders säger känns detta som ett bra val för att hålla bygglusten uppe efter Heinkel-fiaskot!

/Gabriel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Henrik R »

Bah! 2 år? Du ser ju ut som du kommer bli klar innan jul. :-)
Blir det en butcherbird med kartongens märkning eller blir det kanske en "captured" med Allierad märkning?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Anders! Jag lutar nästan mot att denna är den bästa av de Eduard i 1/72 jag byggt, passformen är magisk!

Gabriel! Jag vågade mig inte på den vinterkamouflerade, men jag var sugen! Finns ju dock inget som förbjuder mig att bygga en till :) !

Morgan! Spana på du bara :) !

Henrik! Det finns hopp även om jag inte är RIKTIGT lika produktiv som du :) ! Det är ju trots allt bara ett utfyllnadsbygge i väntan på Armas Yakar så det kan hända den får maka på sig...

Bild
Så ja, primat och klart. Och huvmaskerna passar som vanligt otroligt bra, även vindrutan hann få sina tejpbitar men då hade jag redan hunnit fota. Och ni vet ju hur gul tejp på en vindruta ser ut...

Vad gäller förebild så lutar det söderut (men Luftwaffe i alla fall...).

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Egentligen skulle jag jobbat hela dagen igår men jag fick några bonustimmar i verkstaden igår förmiddag i väntan på lite CAD-filer från en kund. Ibland har man tur :) !

Bild
I Eduards byggsats så finns det dekaler till "Vit 1", i mina referenser så finns det en bild på brorsan "Vit 2", dessutom fanns det en röd tvåa (till en annan maskin) på dekalarket som jag scannade och skar ut i maskeringsfilm så var det problemet löst! I övrigt så var de flesta märkningarna övermålade så identitetsbytet är synnerligen enkelt!

Bild
Och just det ja: det blir ökencamo från Sicilien, coolt va? För en gångs skull så tog jag primern på allvar och gick tillbaka och bättringsmålade där jag varit och slipat en extrasväng så jag fick ett nästan helt solitt vitt underlag. Alla gula färger täcker som bekant ohyggligt dåligt och sandfärgen är nästan gul men över ett helt vitt underlag så behövde jag inte måla heltäckande utan kunde hålla färglagret väldigt tunt.

Nu ska jag bara ha dit ett kors på kroppen, sedan börjar det RIKTIGT roliga: gröna fläckar :) !

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Gabriel »

Ja det där blev ordentligt gult!
Det är faktiskt inte vintermålning jag ska försöka mig på, utan istället gul K från SG 10. Jag tänkte att ett slarvigt penslat lager med grönt där det normala RLM 74/75 mönstret skiner igenom avskavd färg (speciellt runt vingrötterna) kan se väldigt snyggt ut. Dessutom är det ovanligt med ett flygplan där flygkropp och stjärtparti har helt olika typer av kamouflage.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Aha! Jag skulle kunna tänka mig hugga in på gul 14 jag :) !

Nu blir det en sådan där bildsekvens igen, de ser alltid likadana ut...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Korsen klara men hann inte riktigt börja på grönfläckarna...

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Henrik R »

Det ser kalas ut Magnus. En fråga, Vilken gul använder du? Det gröna kommer bli intressant att se. grymt jobbat!
Skriv svar