Återkommer, som jag lovade igår, med ett förhållandevis nytt bygge.
För några veckor sedan satte jag igång med Kitty Hawks 1/48 Su-17M3/M4 Fitter H/K. Modellen köpte jag för några år sedan, innan jag läste alla läskiga kommentarer om byggsatsen på webben, som tur är.
Sanningen är att den inte är världens finaste byggsats, men inte heller världens sämsta. Vi är bara lite bortskämda numera kanske och förväntar oss att allt vi bygger ska ha Tamiyas kvalitet. Så är det inte med KH:s Su-17 tyvärr.
Börjar med några bilder, for your eyes only, som man säger.

Instrumentpanelen ges i 3 dekaler. Har man tur med placering och en bra dekalvätska (själv använder jag mig av Mr MarkSofter, den GAMLA, alltså inte den som betecknas "NEO", vilken är helt värdelös) blir resultatet rätt ok faktiskt.

Sen kommer stolen, vilken består av 10^24 små bitar, varav vissa är för stora medan vissa andra är för små och passar inte riktigt ihop. Efter många grekiska ord och meningar som jag tänker inte översätta för er är vi här (inte färdig än):

Ni märker säkert att bältena är mycket bredare än vad de borde vara, jag tror att de är i fel skala. Men jag bryr mig inte. Jag kommer att måla dem och hoppas på att de kommer att ge ett hyfsat bra intryck i alla fall.
Sen får ni se lite av nosbrunnen:

Nu sitter den inne i kroppen och vilar.
Kitty Hawk erbjuder en hel motor, om man har lust att måla alla komponenter. Det hade jag inte, med tanke på att endast en väldigt liten del av munstycket kommer att synas när modellen är byggd. Jag målade bara munstycket alltså:

och

Motorn sitter också inne i kroppen nu. Jag har bestämt mig för att köpa FOD-lock, då det inte är lätt att scratch-bygga dem. De finns på Hannant's för några få kronor.
Och nu kommer det roliga.
Har bestämt mig för att måla den här modellen i olika skeden, innan jag limmar ihop alla olika delar. Modellen byggs upp på ett sätt som gör det möjligt att bygga och måla vingarna, fenan och vingrötterna (heter de så) separat, innan man limmar ihop dem. Och det var det jag gjorde.
Och här stötte jag på det första stora problemet i bygget...
Jag började måla den ljusa bruna, från Gunze Sangyo H313. Fin färg, sprayades utmärkt med isopropanol som förtunningsmedel. Sen ville jag gå vidare till den ljusa gröna. Från Urbans lista hittade jag att C340 motsvarar Hu:105, vilken jag hade i lådan. Perfekt, tänkte jag medan jag tog fram min nitro-baserade förtunningsmedel och började blanda. Tyvärr min H&S Infinity tyckte annorlunda och vägrade spraya. Trodde airbrushen var trasig, trots att den är helt ny, och testade med min Iwata också. Ingenting. Det spelade ingen roll hur mycket jag tunnade ut den, den ville inte spraya. Ok då, tänkte prova med den mörka gröna. Hu:117 från lådan, samma sak, ingenting! Varken H&S eller Iwata ville måla. Och det galna är att kvällen innan hade jag målat med Hu:126, med samma förtunningsmedel, samma lufttryck, allt samma.
Till slut blev jag besviken och åkte till Linköping för att köpa Tamiya färger. Tamiyas XF:27 (motsvarande till C303) fungerade utmärkt. Tamiya har tyvärr ingen färg som liknar C340 eller Hu:105 dock. Den som såg närmast ut var XF:58. Men när jag målade med den insåg jag att kontrasten mellan de två olika gröna var för låg:

Började andas djupt... och beställde en H340, vilken kom in... idag. Och här är vi nu:

Jag tycker att den ser mycket bättre ut med den rätta färgen. Imorgon kommer jag att spraya mellan panelerna för att ge lite djup.
Nästa steg är själva kroppen. Men det är ett annat avsnitt och ett annat inlägg.
Godnatt och tack för att ni läste!
