Lockheed...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Tack Henrik,
Jo, det är rätt mycket lättare att bygga nu när dagsljuset återvänder. Februari var verkligen en mörk månad i år...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Lockheed...

Inlägg av Anders.Edblad »

Jobbigt när ögonen inte funkar, bra att det fungerar bättre nu.
Fint val av märkning de där Starfighterna i västtysk märkning är ursnygga.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lockheed...

Inlägg av magnusf »

Missade den här André! Trevligt att du kommit igång med bygget, den här vill vi se klar :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Tack för orden Magnus! ;)

Ja, undrar nästan själv när jag fick något färdigbyggt senast. Men tycker ju bättre om att bygga modeller än att bygga dem färdigt så det tar sin tid. Synd att det inte finns några direkta klasser för "modeller in the works" på AIM... *s*

Annars går det framåt även med de andra två Starfightrarna.

20200403_214242.jpg
20200403_214242.jpg (2.47 MiB) Visad 5343 gånger

Att ha en Hasegawa och en Revell F-104 på bordet bredvid den mer färdigbyggda Esci/Italeri'n ställer ju lite olika krav. Det som funkar på en funkar inte på den andra även om de är väldigt lika.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Ett kritiskt skede när det gäller att få ihop de här modellerna är att få ihop fram och bakdelen. På Hasegawa'n skar jag bort lite plast och slipade allt jämnt på ett plant underlag med lite våtslippapper.

20200403_210725.jpg
20200403_210725.jpg (1.91 MiB) Visad 5341 gånger

Det är ju rätt många delar här som skall passa ihop för att det skall bli bra. Inte bara fyra skrovhalvor utan dessutom luftintag och landningsställ med berörda delar. Blir något snett här blir typ inget rakt. Men en sak jag gjort för att underlätta det hela är att jag limmat så lite som möjligt av "bakkroppen" för att ha lite flex när jag skall limma ihop den med framdelen. Förhoppningsvis har jag då marginalerna på min sida när allt skall ihop.

Det pågår ytterligare några Starfighterbyggen på Britmodeller just nu vilket underlättar. Alltid roligt när man är flera som bygger samma flygplanstyp.

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ghter-172/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Ett steg i bygget när det gäller Starfighter's från Hasegawa och Revell är att instruktionerna anger att landningsställ skall limmas fast i ett tidigt skede i bygget. Något som sedan ställer till det när man skall maskera och måla modellen. Landningsstället är ju rätt skört.

Men faktum är att det är inget måste att göra som instruktionerna säger. Man kan med lätthet montera dit landningsstället efter målning av modellen. Det är typ bara att skjuta in berörd del på plats och det utan att behöva skära, kapa och slipa något.

Https://live.staticflickr.com/65535/497 ... ddf2c2.jpg
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Ett steg i bygget när det gäller Starfighter's från Hasegawa och Revell är att instruktionerna anger att landningsställ skall limmas fast i ett tidigt skede i bygget. Något som sedan ställer till det när man skall maskera och måla modellen. Landningsstället är ju rätt skört.

Men faktum är att det är inget måste att göra som instruktionerna säger. Man kan med lätthet montera dit landningsstället efter målning av modellen. Det är typ bara att skjuta in berörd del på plats och det utan att behöva skära, kapa och slipa något.

Https://live.staticflickr.com/65535/497 ... ddf2c2.jpg
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lockheed...

Inlägg av Andre B. »

Ok,
Har glömt hur man gör för att göra bilder från Flickr synliga. Att ta bilder direkt från mobilen är enkelt men resultatet när man sedan ser dem i en pc eller laptop kan ju ge ett och annat att önska avseende skärpa. Någon som kan hjälpa mig med att friska upp minnet?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar