Jag tror jag ger upp
Postat: 12 jun 2012, 18:02
Jag har en stor motvilja mot att bygga resin och "multimediamodeller" men jag ville bygga Ronnie Petersons sexhjuliga Formel 1 bil i den sista versionen så jag köpte ändå MFH's konverteringssats till Tamiyabyggsatsen. Det visade sig att man struntat i distansen mellan motor och växellåda som användes för att öka hjulbasen så allt blev liggande medan jag försökte hitta uppgifter för att kunna fixa detta.
Då släpper Fujimi ut bilen som plastbyggsats så det blir en sådan jag ska bygga istället. Men vad göra med en konverteringssats? Beg.marknaden krympte helt plötsligt så jag orkade inte bry mig om att försöka sälja den.
Kollade på bilder från olika lopp 1977 och kom på att den skulle kunna användas för att bygga en tidigare version än Fujimi modellen.

Detta innebar att oljekylarna i fronten måste bort och nya fönster tillverkas i cockpit. Hålen i nosen fylldes med Magic Sculp och eftersom den gamla "panoramarutan" inte skulle användas fick jag bygga upp runt cockpit med superlim och mikroballonger.


Mallar för dom nya fönstren skrevs ut och limmades på plats och sedan ritsade jag ut konturerna efter mallarna.

För att skära ut fönstren borrade jag en massa små hål runt konturerna jag ristat in. Det var inte så tråkigt som jag räknat med.

Naturligtvis gick den tunna delen i överkanten av men eftersom materialet bestod av superlim osv. så var det bara att limma tillbaks delen. Sedan kunde jag fila upp rutan till rätt form. Den andra sidan klarade sig utan att gå sönder.
Ryktet säger att jag inte kan bygga en modell utan att såga sönder den först men det protesterar jag mot. Det kan jag visst (tror jag) men något konstigt är det i alla fall. Jag kan inte ens använda en konverteringssats utan att konvertera den. Men jag har inte sågat i den. Bara slipat och karvat med kniv. Så det så!
Men än finns nog tid att kunna sätta sågen i projektet. Men jag tror jag ger upp och accepterar att bygga rakt ur lådan är inget för mig.
Då släpper Fujimi ut bilen som plastbyggsats så det blir en sådan jag ska bygga istället. Men vad göra med en konverteringssats? Beg.marknaden krympte helt plötsligt så jag orkade inte bry mig om att försöka sälja den.
Kollade på bilder från olika lopp 1977 och kom på att den skulle kunna användas för att bygga en tidigare version än Fujimi modellen.
Detta innebar att oljekylarna i fronten måste bort och nya fönster tillverkas i cockpit. Hålen i nosen fylldes med Magic Sculp och eftersom den gamla "panoramarutan" inte skulle användas fick jag bygga upp runt cockpit med superlim och mikroballonger.
Mallar för dom nya fönstren skrevs ut och limmades på plats och sedan ritsade jag ut konturerna efter mallarna.
För att skära ut fönstren borrade jag en massa små hål runt konturerna jag ristat in. Det var inte så tråkigt som jag räknat med.
Naturligtvis gick den tunna delen i överkanten av men eftersom materialet bestod av superlim osv. så var det bara att limma tillbaks delen. Sedan kunde jag fila upp rutan till rätt form. Den andra sidan klarade sig utan att gå sönder.
Ryktet säger att jag inte kan bygga en modell utan att såga sönder den först men det protesterar jag mot. Det kan jag visst (tror jag) men något konstigt är det i alla fall. Jag kan inte ens använda en konverteringssats utan att konvertera den. Men jag har inte sågat i den. Bara slipat och karvat med kniv. Så det så!
Men än finns nog tid att kunna sätta sågen i projektet. Men jag tror jag ger upp och accepterar att bygga rakt ur lådan är inget för mig.