Sida 1 av 3

Revell Big Boy"

Postat: 24 apr 2019, 17:04
av Lennart 12
Äntligen fått byggt ihop mitt Big Boy"
En trevlig modell, med många detaljer, och halvbra passform på vissa. Lok kroppen sitter löst på ramen än så länge för att underlätta målningen.
Har som sagt tidigare skurit bort samtliga räcken, som var grova som spoilers, och ersatt dem med räckeshållare och räcken i mässing.//Lennart
Bild

Re: Revell Big Boy"

Postat: 24 apr 2019, 17:29
av Andre B.
Roligt att se ditt imponerande bygge. Det där loket är... ..."långt"... *ler*

Vänligast / André

Re: Revell Big Boy"

Postat: 24 apr 2019, 18:23
av Lennart 12
Det är 463 mm långt ,med tendern . Aningen knepigt att hålla i, för att inte skada några detaljer. Speciellt då det inte är hopmonterat helt. Har jämfört det med mitt Märklin Challenger", och det får godkänt . Övertrycks ventilerna på ovansidan kroppen sitter lite för rakt upp, det skall luta något mer, men jag iddes" inte slipa bort och göra om dem. Det är marginellt egentligen. I övrigt har det fina och snyggt gjorda detaljer, minus räckena. Kommer att passa bra i min övriga UP flotta :-) Tack Andre //Lennart

Re: Revell Big Boy"

Postat: 24 apr 2019, 19:24
av Andre B.
Har ju klämt lite på lådorna till den där modellen när jag stött på den. Men aldrig kommit till skott att köpa den. Roligt att se ett bygge av det loket. Tror det är första gången jag gör det.

Förstår att det är en knepig modell att flytta (av erfarenhet från mina mindre lok i N- skala). Är väl nästan så att man måste bygga det där loket på en "stapelbädd" eller när det gäller ett lokbygge "på räls"?

Kräver väl närmast en bräda eller en modul att stå på för att kunna flyttas säkert? Känns lite "farligt" då jag antar att det inte väger i närheten av vad ett vanligt HO-lok väger? Känns riskfyllt vid tvärdrag om det inte är fyllt med ballast? Är det en modell som skulle klara vikten av lite bly invändigt?

Mvh. André

Re: Revell Big Boy"

Postat: 25 apr 2019, 04:36
av Lennart 12
Jag byggde hjulunderreden på en hellängd Peco flex räls, bra för att få in mått och symmetri på alla axlar, och har sedan viktat dem med små blykulor (hagel) efter att hjulen monterats. Likaså limmade jag in vikter i form av distansplattor i hela lokkroppens längd. Det är gott om plats . Limmade även distansplattor i botten på tendern. Så det har fått bra vikt. Kommer att stå på en bit räls efter målning och slutfinish. //Lennart

Re: Revell Big Boy"

Postat: 25 apr 2019, 04:46
av Andre B.
Har du vägt det?

Brukade barlasta flygplan förr efter det att en F-4 Phantom trotsade flygförbudet vid ett tvärdrag. Fungerade oftast bra så länge man inte rörde modellerna. Men tappade man en modell blev följden desto mer spektakulär...
/André

Re: Revell Big Boy"

Postat: 26 apr 2019, 04:33
av Lennart 12
Nej , jag har inte vägt det , det fick lagom bra tyngd tror jag //Lennart

Re: Revell Big Boy"

Postat: 26 apr 2019, 19:20
av Henrik R
Snyggt, jag väntar och längtar att få de det målat Lennart!

Re: Revell Big Boy"

Postat: 29 apr 2019, 16:51
av Lennart 12
Tack och bock Henrik, nu är det målat :)
Skall se om jag får tag på Microscale UP dekaler, så det är inte märkt och numrerat ännu ! //Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Revell Big Boy"

Postat: 30 apr 2019, 11:08
av Andre B.
Vad spelar du för musik när du håller på med loket? Glenn Miller's Chattanoga Cho Cho eller KLF med Last Train to Trancentral?

En disig morgon på prärien med den bakgrunden? Tjusigt och tungt!

Vänligast / André


Ps.

Läste följande om Glenn Miller's Chattanoga Cho Cho. Tyckte det var lite rolig läsning.

The song was written by the team of Mack Gordon and Harry Warren while traveling on the Southern Railway's Birmingham Special train. The song tells the story of traveling from New York City to Chattanooga. The inspiration for the song, however, was a small, wood-burning steam locomotive of the 2-6-0 type which belonged to the Cincinnati Southern Railway, which is now part of the Norfolk Southern Railway system. That locomotive is now a museum artifact. From 1880, most trains bound for America's South passed through the southeastern Tennessee city of Chattanooga, often on to the super-hub of Atlanta.