Det blir en byggsats denna gång, HobbyBoss USS Alaska i 1:350.
Planen är att bygga ganska snabbt och inte grotta ned mig i alltför mycket detaljering osv. Dels därför att byggsatsen är rätt bra som den är, men också för att det är skön omväxling att bygga en byggsats snabbt, när det förra bygget var ett ambitiöst scratchbygge.
USS Alaska var det första av sex "stora kryssare" som USA byggde som svar på tyskarnas Deutschland- och Scharnhorstklass och på uppgifter om att Japan också planerade liknande fartyg. Bara de två första fartygen USS Alaska och USS Guam färdigställdes. Som så många stora vapensystem var de mer eller mindre överflödiga när de togs i tjänst under andra halvan av 1944. Vid det laget låg i stort sett alla av deras tilltänkta motståndare på havets botten och de stora artillerifartygens tid var förbi.
Det spelar nu mindre roll för en modellbyggare. De var de snyggaste fartygen jänkarna byggde.
Kolla linjerna!

Invändig förstärkning, så att hon står stabilt på mässingsstolparna.

Skrovplåtarna är tydligt synliga på foton.
Jag bestämde mig för att testa en ny metod att återge dem.
Först skissade jag plåtarnas lägen med blyerts på fartygssidorna.

Sen tejpade jag de plåtar som ligger försänkta jämfört med de övriga.
Ovanpå detta sprutade jag sen flera lager relativt tjockflytande Mr Surfacer.

Självklart testade jag metoden på ett gammalt skrov först.
Testresultatet var mycket lovande, så det var bara att gå vidare.

Klart godkänt. När jag drog bort maskeringstejpen var plåtarnas kanter skarpa och lite "skäggiga", vilket åtgärdades med försiktig slipning med fin stålull.

Sen kom däck och slingerkölar på plats.
På återseende,
Uffe