Så nu har ni vaknat efter jul och nyårsfirande och fått fundera lite. Det är mycket riktigt en DC-8 som hamnat på byggbordet också. Det är meningen att det ska bli en DC-8-55 och jag hade resinmotorer liggande till det men när jag plockade fram dom så gillade jag inte vad jag såg så nu är nya på väg hem. Byggsatsen är Minicrafts som kortats ner maximalt.

Apropå vingar. Roden verkar ha snubblat lite vid framtagningen av modellen. Man har gjort panellinjerna lika på över och undersida så en del fick fyllas med 0,3 mm plastic rod på undersidan.

Eftersom dekalarken jag köpt har tryckta fönster fylldes dom på modellen. Modellen har fler fönster än varianten jag bygger så spackel hade ändå behövts. Modellen har bara enkla nödutgångar medan den jag bygger har dubbla så mer spackel. Dom bakre dörrarna hamnar fel jämfört med dekalerna (som verkar rätt jämfört med foton på original) så även här spacklas det. Fentoppen kapades bort och den med antenn (finns i byggsatsen) monterades.

Ett annat fel med byggsatsen (och ett ganska allvarligt enligt mig) är att motorerna är för stora. Detta gäller den vanliga Boeing 720. Deras 720B har tydligen rätt storlek på motorerna.
Jag har en Vac-modell från Welsh models som jag plockar motorerna ifrån. Nu ska jag bara kombinera Welsh motorgondoler med pylonerna från Roden på något sätt.