Nytt år nya projekt. 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Nytt år nya projekt. 1/144

Inlägg av Björn B »

Bild
Hade först tänkt slopa den här skalan men av nostalgi blir det ändå byggt. Det är mina första flygningar 1973 som kommit upp till ytan.
Våren 1973 gjordes de första flygningarna. Då gick färden till Mallorca. Inta alls kul, livrädd. Vintern samma år var det dags igen. Denna gång till Gran Canaria och då var det kul att flyga.
Denna resa har jag individen på ett av planen så den blir det de första vet jag inte individerna på så det får bli en från dekalarket bara. Blir ganska så mycket "rätt ur lådan" även om det innbär en del sågande. Problemet blir att byta ut motorerna på bägge modellerna.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Nytt år nya projekt. 1/144

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Fyrmotorigt på den undre med grå vingar?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

På bägge.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ok, anar att det grå vingparet är till en 707:a. Är det Revell's utgåva?

Det vita vingparet är det värre med...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Roden 720. Den vita är konkurrenten.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ah då är jag med. Följer med intresse. Nästan ett parallelbygge med min egen 707:a... *ler*

Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Det är alltid kul med projekt som har personlig anknytning!
Jag tänkte dra till med en gissning på att det övre vingparet är från en Convair 990. Mina kunskaper om civilflyget under 70-talet är begränsade, men tydligen flög SAS några sådana kärror, så det känns ändå rimligt.

/Gabriel
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det vita vingparet...
Det är inte en Douglas DC-8:a? Den andra konkurrenten till 707 och orsaken väl till att 720 fick heta 720? DC-8:an flögs väl även den av SAS?

/André

commander
Namn: Andreas Agensjö

Inlägg av commander »

SAS flög Dc-8 och det övre vita paret hör mycket riktigt till en sådan. 707 ingick dock aldrig i SAS flotta

/Andreas
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Så nu har ni vaknat efter jul och nyårsfirande och fått fundera lite. Det är mycket riktigt en DC-8 som hamnat på byggbordet också. Det är meningen att det ska bli en DC-8-55 och jag hade resinmotorer liggande till det men när jag plockade fram dom så gillade jag inte vad jag såg så nu är nya på väg hem. Byggsatsen är Minicrafts som kortats ner maximalt.

Bild
Apropå vingar. Roden verkar ha snubblat lite vid framtagningen av modellen. Man har gjort panellinjerna lika på över och undersida så en del fick fyllas med 0,3 mm plastic rod på undersidan.

Bild
Eftersom dekalarken jag köpt har tryckta fönster fylldes dom på modellen. Modellen har fler fönster än varianten jag bygger så spackel hade ändå behövts. Modellen har bara enkla nödutgångar medan den jag bygger har dubbla så mer spackel. Dom bakre dörrarna hamnar fel jämfört med dekalerna (som verkar rätt jämfört med foton på original) så även här spacklas det. Fentoppen kapades bort och den med antenn (finns i byggsatsen) monterades.

Bild
Ett annat fel med byggsatsen (och ett ganska allvarligt enligt mig) är att motorerna är för stora. Detta gäller den vanliga Boeing 720. Deras 720B har tydligen rätt storlek på motorerna.
Jag har en Vac-modell från Welsh models som jag plockar motorerna ifrån. Nu ska jag bara kombinera Welsh motorgondoler med pylonerna från Roden på något sätt.
Skriv svar