Tänkte att det kan vara dags att lägga upp en forumtråd på denna.
Har hållit på fipplat med detta projekt en stund.
En jobbarkompis som jag jobbar tillsammans med i T-X projektet på SAAB är rätt sugen på att ha en modell av T-X:en på jobbet.
Han tillhör den skaran personer som har en egen 3D-printer hemma och han hittade en modell av T-X färdig att printa ut på nätet.
Sagt och gjort, ett par utskrifter senare så kommer han med resultatet till mig som han önskar få förädlat.
Klart jag vill försöka få till nåt bra av 3D-printen.
Utskriften är ganska grovt utprintad om man ska vara generös.
Det gick åt ett antal omgångar slipning varvat med sprutspackel för att få till en hyfsad yta att börja med.

Modellen saknade utfyllnaden mellan vinge och kropp. dessa filades till av överblivet resin.

Sen blev det ytterligare mer sprutspackel och slipning. Kan bara säga att detta projekt har genererat en hel del slipdamm i hobbyrummet.

Utblåset på modellen kändes som det var i behov av nått bättre.
Av en ren tillfällighet så har min kompis lyckas att skriva ut modellen i så gott som exakt 1/72 skala utan att veta om det själv.
Så jag kommer att ta delar till denna från en gammal 1/72 Italeri JAS 39B modell som ändå inte lär bli byggd.
Utblåset är en av sakerna som kommer få byta modelltillhörighet.
Det gamla sågades bort

Målade insidan svart. Har även borrat upp ett hål för montering av modellen på pinne då denna ska bli en desktop modell.

Ersättaren. Ingen fantastisk kvalitet på denna heller, men flera resor bättre än alternativet.

Och på plats. passar som gott som klockrent i storlek, behövdes bara lite slipande för att det skulle bli hundra.

Sen ristade och sågade jag in roder och framkantsklaffar.

Fixade även till panellinjer för landställsluckor. Det får räcka med detta vad det gäller panellinjer på denna modell.

/Johan