20 Mule team"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

20 Mule team"

Inlägg av Lennart 12 »

I flera år så försökte jag få tag på en gammal modell sats, The 20 Mule Team utgiven av Us Borax Chemical Corporation i Usa i början av 50 talet. Den brukade dyka upp på E-bay lite då och då, men ofta med höga priser med frakt . För drygt ett år sedan så fanns den på Tradera" komplett, obyggd och oöppnad, i original box. Jag lade ett högt bud direkt, för jag hade bestämt mig att den där vill jag bara ha, nu när tillfället finns. Döm om min förvåning då jag var ende budgivare , och fick den för 50 kr :)

Modellen i sig har en mycket speciell historik.
Under 1800 talet i Usa så var det väldigt vanligt med vagnståg, dragna av oxar eller mulor. Vagnstågen levererade livsmedel, textilier, timmer , ja allt som tänkas kunde för att underhålla det uppväxande städerna och dess nya innevånare. Man transporterade även förnödenheter och materiel till gruvorna. Borax var en kemikalie som användes bl.a vid utvinning av guld. Man blandade det hela med vatten , och med hög värme så utvanns guldet lättare ur övrig mineral. Modellen föreställer det mul team som drog Borax vagnar mellan Furnace Creek" genom Death Valley, till Mojave i Carlifornien. Sträckan genom Death Valley " var en av det mest gudsförgätna platserna på Usas kontinent, och temperaturen kunde komma upp till 50 plusgrader sommartid. Där fanns inte heller någon plats att bunkra vatten.


Mul teamen färdades 16-18 miles per dag, och resan en väg tog ca 10-12 dagar. Borax vagnarna var det största vagnar i sitt slag som någonsin byggts.
Bakhjulen var 7 fot höga, framhjulen 5 fot. Det kraftiga hjulaxlarna var smidda ur solitt stål. Varje vagn tog 25 ton Borax, tillsammans med en tankvagn på 1200 gallon vatten.Borax vagnarna vägde 7800 Pound, och totalt med alla andra förnödenheter kunde ekipagen komma upp i en vikt av 60 000 Pound. Det krävdes stor skicklighet att köra ekipagen, och den mest kände var Bill Parkinson, känd som Borax Bill"


Man ser på delarna att det har några år på nacken, men figurerna och detaljer i gjutningarna är mycket fina, om än det är lite grov plast. Figurerna har fina detaljer, och är ungefär i storlek med 1/48 pilotfigurer. Lite kul är att i beskrivningen medföljer en liten kupong att klippa ur, och tillsammans med den skicka med 4 flikar från olika Borax produkter, så får men modellsatsen med posten. Borax tillverkade även tvättmedel, insektsmedel, och rengöringsmedel för hemmet och industrin.
Bild

Bild

Modellen kommer att bli ett nytt projekt under det nya året, blir en hyfsad stor basplatta , Igen ! Men jag måste nog göra några berg och lite torr öken också :) //Lennart
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: 20 Mule team"

Inlägg av Lerxzt »

Spännande Lennart.. Blir en rejäl rad med mulor :) Är alla mulor i olika poser?

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: 20 Mule team"

Inlägg av Jan Gaude »

Kul att den hamnade i "rätta händer"... ;)

Kommer följa bygget ditt med stort nöje, som med alla dina byggtrådar här... :D

Hästarna, förlåt mulorna går väl att ändra ben & kroppsvinklar på med lite kirurgi annars.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 20 Mule team"

Inlägg av Lennart 12 »

Mulorna har tre olika poser" men som Jan skriver så går det nog med lite pyssel att ändra på några också. Det måste ju i vilket fall slipas och spacklas, så jag kommer att ta bort de gjutna seldonen och göra egna ungefär som jag gjort innan till min Stage coach, och hästspannet i isen. Det är ju relativt stora i skala, och jag får i vilket fall förlänga seldon och dragok för att få det riktigt !


Aha , det var dig Jan jag köpte dem från, minns faktiskt inte det ! Men det var riktigt skoj att äntligen få tag på dem, så jag tackar dig än en gång, och skall göra mitt yttersta för att göra dem rättvisa :) //Lennart
Bild

Bild
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: 20 Mule team"

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Lennart,

Nä, det var inte från mig du köpt den av.
Jag var bara glad att du lade vantarna på den!
Den modellen passar dig så perfekt... :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 20 Mule team"

Inlägg av Lennart 12 »

Ha ha , ok då missförstod jag dig Jan, Tack ! :)

Kom i alla fall att tänka på att i boken " United states Military saddles" av Randy Steffen. där finns en hel del nedtecknat kring det här med mule
jerk" team. Och en väldigt fin illustration på seldon och detaljer. Intressant också att kring 1850 talet så slutade man använda hjälpryttare/styrare, och använde endast sk. linje tyglar .
//Lennart
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: 20 Mule team"

Inlägg av robertlundin »

Härligt; missade att köpa en sats när jag var i Death Valley. Kostade en spottstyver ... 1991 ...
Kommer följa detta!
/Robert Lundin
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 20 Mule team"

Inlägg av Lennart 12 »

Det var ju synd. Den fanns ju ett tag in på 90 talet i en lite mer modern låda än originalet. Plockade fram några av mina böcker, där det står om dessa mule team, bl.a Wild west serien från Time -Life books, "Diligenslinjerna", det två dragdjuren närmast första vagnen, var två kraftiga hästar , och resterande 18 dragdjur mulor. Så jag skall se när jag nu ändå slipar dem rena från gjutna detaljer, om det går att få två st att likna hästar i stället. //Lennart
Skriv svar