Airfix 1/48 Gloster Meteor F.8 fra Danmark - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Airfix 1/48 Gloster Meteor F.8 fra Danmark - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Hade för mig att jag hade en byggtråd på denna som jag drog igång efter C4, men hittar ingen. Det är i alla fall Airfix halvnya Meteor med dekaler från Stoppel. Precis som i Tamiyas Meteorer följer motorerna med. Tänkte låta en vara exponerad, så lite extra slangar och kablar lades till:

Bild

Även den ena uppsättningen puffror får visa upp sig. Klokt också eftersom passformen på luckan inte är helt hundra, så paradoxalt nog är det enklare totalt sett att låta dem synas.

Bild

Resten gick ihop rätt snart utan större problem. Lite krux med vingens infästning i kroppen på undersidan, men annars ramlade det mesta ihop av sig självt.

Bild

Någon kanske noterade den i det här skicket i högen av halvfärdiga i mitt årsbokslut häromdagen. Men idag fick den färg på sig. Eftersom färggränserna ska vara knivskarpa, fick jag åter plocka fram min nya favorit, Tamiyas svängbara maskeringstejp.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 07 jan 2019, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Anders.Edblad

Re: Airfix 1/48 Gloster Meteor F.8 fra Danmark

Inlägg av Anders.Edblad »

Oj, Oj, Oj, nu var det full fart i "nästan Klar" högen!
Fina byggen allihop.
Håller med dig om Tamiya tejpen även om det tog ett tag för mig att komma underfund med den.

Anders E
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Airfix 1/48 Gloster Meteor F.8 fra Danmark - Klar!

Och så var dansken klar. Dekalerna var lite sådär, passningen inte helt perfekt, däremot var de tunna och silvrade inte. Stolen (som jag av någon anledning alltid sparar till sist) fick kuddar och bälten av whiskyflaskefolie och sedan var det bara lite småsaker kvar.

Bild

Bild

Bild

De referenser jag hade visade på ganska blanka och välvårdade Meteorer i Danmark. Så då fick det bli tämligen ovädrat - lite ovanligt för min del - den här gången. Målat med Tamiya och Gunze och lackat med Oceanlack som vanligt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kul bygge av en skön förebild! Rekommenderas varmt!

Bild
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Kanonsnyggt bygge Björn ! //Lennart
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Tjusigt värre!! Gillas skarpt :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt som vanligt!
Verkar vara väldigt bra passform på de där löstagbara luckorna.
Angående blankheten så var jag på Danmarks tekniska museum där de har en Meteor.
Den var riktigt blank inte ett spår av mattlack där inte.

Anders E
Björn Fransson
Kontakt:

Tack alla! :)

Anders: Jodå, passformen för det mesta är riktigt bra. Den enda svårigheten var noskonen som kräver lite extrajobb för att få dit. Luckorna passar också bra, framför allt motorluckan. Kanonluckan däremot glipade en del, så paradoxalt nog var det nästan enklare att ha den öppen än att låta den vara stängd... Och jag har också sett bilder på blänket, dock tror jag att de museala exemplaren är lite blankare än de var i verkligheten. Men de verkar ändå ha varit både blanka och välvårdade - i likhet med många andra brittiska femtiotalare som ofta är blankare än man kan tro.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mycket snyggt som vanligt Björn. Gillar de skarpa och fina övergångarna mellan färgerna på kammot. Får man fråga om vilket fabrikat du tycker var bäst? Vad har Tamiya vs Airfix för fördelar nackdelar?
Björn Fransson
Kontakt:

Henrik R skrev: 09 jan 2019, 15:15 Mycket snyggt som vanligt Björn. Gillar de skarpa och fina övergångarna mellan färgerna på kammot. Får man fråga om vilket fabrikat du tycker var bäst? Vad har Tamiya vs Airfix för fördelar nackdelar?
Svårt att säga. Tamiyas är ju alltid en Tamiya, men jag mindes den som att den nästan kändes lite oengagerad. Dvs halvdan detaljering i cockpit och ingen extremt bra passform. Du har ju byggt den själv, visst stämmer det? Men detta är förstås med Tamiyamått mätt, så på det stora hela är den ju fortfarande en betydligt bättre modell än vad de flesta andra kan komma upp med. Airfixen är trevlig, men som så många andra nya Airfix är passformen NÄSTAN perfekt. Men bara nästan.

Konstruktionsmässigt sett är de ganska lika varandra. Plus till Airfix för mycket bättre cockpit och öppningsbara kanonluckor - och dessutom snyggt med att plåtarna bakom dem inte är släta, utan realistiskt lätt buckliga. Airfix motorer är också snäppet bättre för den som vill hålla luckorna öppna. Ytdetaljeringen är rätt lika för båda och dekalerna fina i båda fallen, så där blir det oavgjort. Plus till Tamiya för något bättre passform och bättre ställ och hjul. Och att de skickar med en tyngd, i Airfixen får man lasta på allt man kan och sedan hålla tummarna (det var lite scary att sätta dit ställen till slut).

Men på det stora hela är nog Tamiya en bättre modell och något enklare att bygga. Så i en direkt match dem emellan vinner den nog trots allt, om än hårfint. Fast Airfixen var roligare att bygga. Men å andra sidan är Tamiya en F.1/F.3 och Airfixen en F.8. så man behöver ju egentligen inte välja utan göra som jag: Bygg båda! :)
Horrocks
Namn: Johannes Linder

Inlägg av Horrocks »

Jag byggde Tamiyas F1 nyligen och håller med om Björns omdöme - detaljeringen var sådär och jag hade en del problem med passformen mellan vingarna och flygkroppen. Hur man än justerade fram och tillbaks så fick man en rejäl glipa någonstans, men det gick att justera så man kunde få den på undersidan och spackla där. Motorluckorna passade inte så bra heller, men lättare att fixa till. Mina dekaler hade torkat sönder så att de fullständigt desintegrerades till smulor i vattnet.
Skriv svar