Henrik R skrev: ↑09 jan 2019, 15:15
Mycket snyggt som vanligt Björn. Gillar de skarpa och fina övergångarna mellan färgerna på kammot. Får man fråga om vilket fabrikat du tycker var bäst? Vad har Tamiya vs Airfix för fördelar nackdelar?
Svårt att säga. Tamiyas är ju alltid en Tamiya, men jag mindes den som att den nästan kändes lite oengagerad. Dvs halvdan detaljering i cockpit och ingen extremt bra passform. Du har ju byggt den själv, visst stämmer det? Men detta är förstås med Tamiyamått mätt, så på det stora hela är den ju fortfarande en betydligt bättre modell än vad de flesta andra kan komma upp med. Airfixen är trevlig, men som så många andra nya Airfix är passformen NÄSTAN perfekt. Men bara nästan.
Konstruktionsmässigt sett är de ganska lika varandra. Plus till Airfix för mycket bättre cockpit och öppningsbara kanonluckor - och dessutom snyggt med att plåtarna bakom dem inte är släta, utan realistiskt lätt buckliga. Airfix motorer är också snäppet bättre för den som vill hålla luckorna öppna. Ytdetaljeringen är rätt lika för båda och dekalerna fina i båda fallen, så där blir det oavgjort. Plus till Tamiya för något bättre passform och bättre ställ och hjul. Och att de skickar med en tyngd, i Airfixen får man lasta på allt man kan och sedan hålla tummarna (det var lite scary att sätta dit ställen till slut).
Men på det stora hela är nog Tamiya en bättre modell och något enklare att bygga. Så i en direkt match dem emellan vinner den nog trots allt, om än hårfint. Fast Airfixen var roligare att bygga. Men å andra sidan är Tamiya en F.1/F.3 och Airfixen en F.8. så man behöver ju egentligen inte välja utan göra som jag: Bygg båda!
