Första klara 2019 - Gebirgsjäger Vignette

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Första klara 2019 - Gebirgsjäger Vignette

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan,

Trodde jag skulle hinna klar denna innan nyårsklockorna ringde men det hanns inte med. Får bli en rivstart på byggåret 2019 istället :D Nu har jag slutfört* min första vignette för 2019. Ett litet alster med Gebirgsjäger, 1st Gebirg Division. Royal Model figur och en gammal jägerfigur från en scraplåda samt huvuden från Hornet. Klippan/berget blev bra men är inte helt nöjd med figurerna, men det var kul att göra något snabbt i mellandagarna ;) Är ännu mer onöjd med bilderna från mobilen, ursäkta dessa. Känner ett stort behov av att fixa bättre fotomöjligheter. Tips på bra fotoutrustning skulle uppskattas. :)

Tack för titten!!

Mvh Micke

*lite småpill kvar samt skylt är beställd men ännu ej anlänt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lerxzt

Re: Första klara 2019 - Gebirgsjäger Vignette

Inlägg av Lerxzt »

Hej igen,

Funderar på att fixa en mustach på gubben på toppen.. Skulle nog se lite coolt ut. Men hur många tyska soldater hade mustach? Under första världskriget absolut, men under andra har jag känslan det inte var vanligt alls?.

En idé om hur det kunde bli :)

Bild

Mvh Micke
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Min uppfattning är att mustasch var ovanligt på soldater under 2VK, även om en rätt välkänd böhmisk korpral bar en sådan. Men det fanns några till. Galland odlade en klassisk tangorabatt tillsammans med Guderian. På den allierade sidan odlade både Stalin och Montgomery mustascher.

Får mig att tänka på en historia från Deep Purple Mk 3 (?) då John Lord tvingade Coverdale att raka av mustaschen eftersom den ende i DP som bar mustasch var Lord själv.

F ö en supersnygg vinjett du fått till där. :)

Om man anknyter till diskussionen med vinjett och diorama så är detta en typisk vinjett medan "Lieber Johann" har mer dioramakaraktär efter som det sistnämnda har en historia med den utslagna kaffekoppen, brevet på marken och Johanns lite hopsjunkna kroppshållning tillsammans med titeln. Riktigt bra berättat och utfört må jag säga.
holst

CU@C4
Lerxzt

Inlägg av Lerxzt »

Tackar för kommentaren Peter.. Det blir nog inget tillägg gällande överläppen även då figuren skulle få lite Freddie Mercury känsla :)

..och jag instämmer helt med att Johann och denna kan vara ett bra exempel på skillnaden mellan vignette och litet diorama. I denna händer inget direkt utan är mer display medan Johann var lite mer genomtänkt med en handling.. Mest orolig gällande Johann var jag att man missade kopplingen mellan "Dear John" brev https://en.wikipedia.org/wiki/Dear_John_letter och "Lieber Johann", men det verkar att de flesta förstår vad som åsyftas :D

En ändring i denna vignette som skulle kunna få den att övergå till diorama skulle vara om figuren uppe halkar och är på väg att ramla ned. Då skulle den plötsligt få en händelse. Men denna gång får den nöja sig med att "bara" vara en vignette :)

Mvh Micke
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt snyggt gjort och målat //Lennart
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Lerxzt skrev: 04 jan 2019, 08:06 Tackar för kommentaren Peter.. Det blir nog inget tillägg gällande överläppen även då figuren skulle få lite Freddie Mercury känsla :)
...
En ändring i denna vignette som skulle kunna få den att övergå till diorama skulle vara om figuren uppe halkar och är på väg att ramla ned. Då skulle den plötsligt få en händelse. Men denna gång får den nöja sig med att "bara" vara en vignette :)

Mvh Micke
:D Men du har ju löst det! Mercury-mustasch på gubben högst upp som håller på att ramla. Och texten "Another one Bites the Dust"!

Men ... för att vara lite OffT men kanske ändå OnT. Mercury, och Queen, var som allra bäst när han INTE hade mustasch. Det gäller kanske även gubben högst upp.
holst

CU@C4
Lerxzt

Inlägg av Lerxzt »

@ Lennart - Tackar så mycket :D

@ Peter - haha, så bra diorama det kunde bli.. men han får nog hålla sig renrakad, då kanske han inte ramlar ned utan håller sig på plats :D

Mvh Micke
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Riktigt fint. Själv använder jag en kartong med ett stort styvt lätt gråtonat pappersark som fotostudio. Köpte det i en bokhandel, sådana finns även i svart vilket kanske kan ge bättre effekt.

Med vänlig hälsning: John
mivan
Namn: Mikael Vannestam

Inlägg av mivan »

Snygg balans och dito detaljer!
Lerxzt

Inlägg av Lerxzt »

Tackar John och Micke :) Skulle vilja köpa en kompaktkamera som fungerar bra att ta detaljfoton med. Eller måste man införskaffa en systemkamera? Tänkte även bygga ett fyrkantigt fototält med belysning för att ta fotona. John, vad använder du för utrustning?

Mvh Micke
Skriv svar