Franssonskt bokslut 2018 - nu komplett...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Franssonskt bokslut 2018 - nu komplett...

Inlägg av Björn Fransson »

Ett förhållandevis magert år jämfört med tidigare. Men förklaringen ligger i ett hektiskt program på andra plan med studenter, femtioåringar, utlandsresor, husrenoveringar, jobb och annat. Livet består tydligen av mer än modellbygge... :) Men elva stycken blev det i alla fall, bara lite drygt hälften av normal årsproduktion. Fast i praktiken är det betydligt mer byggt än vad det först ser ut att vara. Men mer om det i slutet av inlägget.

Året började med ett par rotorförsedda ryssar: Först Aeroplasts Mi-2 i 1/48:

Bild

Sedan en finsk Mi-8 från Zvezda/Revell i 1/72:

Bild

Resten av vintern gick åt till att bygga klart den Tarangus Viggen i 1/48 som egentligen skulle vara klar till mitt och Viggens gemensamma 50-årsfirande förra året. Men då blev bara prototypen klar, nu fick jag även ihop denna aftermarketfyllda skapelse:

Bild

Sedan den nyligen redovisade DC-9:an i 1/144 från Fly:

Bild

Sedan blev det uppehåll ända fram till sommaren då en semesterresa inspirerade till denna för mig ovanligt moderna Eurofighter i italiensk dress (Revell 1/48):

Bild

Parallellt byggdes Pilot Replicas Tunnan i 1/48:

Bild

Lite mer fart blev det till hösten då jag byggde denna tjeckiska dubbel i 1/48. Först L-29 Delfin från AMK:

Bild

...och sedan tjeckernas version av Me 262B, Avia CS-92 från Hobbyboss:

Bild

C4 Opens äggplanstema ledde till denna lilla Osprey från Hasegawa:

Bild

Byggåret avslutades med ännu en Tarangus-Viggen, denna gång dock i 1/72:

Bild

EDIT: Hann även med den här kinesiska skapelsen. Chengdu F-7G, en MiG-21F-13 för det tjugoförsta århundradet:

Bild

Det var 2018 det! 2019 lär bli mer produktivt. En av anledningarna till den till synes skrala utdelningen är nämligen en hel hög nästan avklarade byggen. I år har infallen fått styra över byggdisciplinen. Men nu finns definitivt ett rejält sug att avsluta denna hög med godingar! :)

Bild

Gott nytt byggår allihop!
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 jan 2019, 18:59, redigerad totalt 2 gång.
Anders.Edblad

Re: Franssonskt bokslut 2018

Inlägg av Anders.Edblad »

Ett imponerande bokslut trots allt det andra i livet som tar en massa tid.
Sett de flesta av modellerna i verkligheten utom den där 1/72 Viggen som på bild ser lika väldetaljerad ut som en i 1/48.
Den där nästan klar högen ser mycket intressant ut!

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Håller med Anders - 1/72-Viggen är min favorit också, tätt följd av DC-9:an och helikoptrarna!

Väldigt stökigt i högen med påbörjat tycker jag :) ...

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jättefina byggen ur din "magra" årsproduktion! ;)
Extra fint med lite östtyskt! Väldigt lämpligt, med tanke på att DDR firar 70 år 2019. ;)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

När det gäller Viggen så kan du minsann få ihop det magnifikt! Snygga byggen som vanligt Björn. Min klara favorit är DC 9:an. Grymt snygg!
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ah, en Mustang!
Den ser vi nog gärna mer av!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fina och välgjorda flygmodeller som alltid, SAS maskinen gillas mycket :) //Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Franssonskt bokslut 2018 - nu komplett...

Inlägg av Björn Fransson »

Nu uppdaterad med rätt antal. Glömde ju F-7G:an. Svårt att göra årsbokslut när man inte ens minns alla man byggt! :)
Skriv svar