Bokslut 2018. Tre klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad

Bokslut 2018. Tre klara!

Inlägg av Anders.Edblad »

Det blev inte så många modeller klara i år.

En F-84 i 1/32.
Bild

Airfix Walrus i 1/48.
Bild

Takoms Mark V tank. Nu när jag fått distans till bygget är jag inte nöjd med den. Modellen blev för blank och dåligt vädrad. Det ska förbättras men den räknas som klar.
Bild

Eftersom det är så få modeller som är klara klara tar jag med två modeller som jag förbättrat 2018.
Den stora ändringen på J21:an är cockpit glaset och en del av metallytorna. Den är målad med Mr Paint och de färgerna är så tunna att det inte blir några färgskarvar. Några figurer blev det också.
Bild

På min Tamiya Churchill har jag förbättrat vädringen och en del detaljer.
Fick också ett roligt special pris på C4:a.
Bild

Att förbättra färdigbyggda modeller var något som var helt otänkbart förut men det är något som jag nu gjort några gånger och blivit nöjd med resultatet.

Anders E
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Bokslut 2018. Tre klara!

Inlägg av Lerxzt »

Älskar din Mark V. Grymt målningsjobb på denna. Matta ned lite möjligen, men tycker inte du skall vädra ned den för mycket.
Tycker du skall vara mer än nöjd med årets produktion :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Grymt snygga byggen! Mycket bra bokslut!
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jättefina byggen ju! Kul att du och Lasse tänkte så pass lika kring Walrus-bygget. :D

Blir ju också väldigt nyfiken på din Mark V. Är det ett experimentkamouflage av något slag som du avbildat?
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det är en vagn som stod uppställd i Kiev. Tittar man på växtligheten runt vagnen så verkar rutorna ha målats efter att den ställts upp på plattformen. Jag har inte sett någon bild av högersidan målad rutig.
https://nektonemo.livejournal.com/7363204.html
https://tinyurl.com/y99lp2cj
http://wek.kiev.ua/uk/Інтервенції_пам’ятник
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Björn B skrev: 30 dec 2018, 23:44 Det är en vagn som stod uppställd i Kiev. Tittar man på växtligheten runt vagnen så verkar rutorna ha målats efter att den ställts upp på plattformen. Jag har inte sett någon bild av högersidan målad rutig.
Vilken spännande grej! Man undrar ju varför, liksom. Kan väl hända att det har någon symbolisk betydelse som jag saknar kontexten till.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Riktigt bra resultat som du ska vara nöjd med! Jag skulle vilja veta måtten på din fascine. Längd och diameter samt diameter på de enskilda knippena som du byggt upp den med. Vad har du använt för att surra ihop den, sytråd? Taljan ovanför tornet, följer den med modellen?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Det som blev kart blev ju bra, speciellt Mark V.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

De där är tuffa allihopa och det är dessutom en imponerande mängd jobb i dem som vi fått följa här!

Hoppas på nya roliga projekt under 2019 Anders!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack för alla positiva kommentarer!

Micke, lite mattare ska den bli, nu blänker den som en nylackad bil. Gatuvyn från Tallin ska också förbättras.

Urban, måtten är ca D=75mm B=105mm rören i mitten är 15mm. Stråna kommer från en piasavakvast. Jag byggde den för många år sedan men jag tror att det är tråd som man väver med och vanlig sytråd till knippena som är 12mm i diameter. Förebilden till modellen fanns i en Military Modelling. Det är en Tamiya med ett Resin torn och massor med fotoets från Airwaves. Taljan och många andra detaljer är scratchbyggda.

Joakim, det här är målningsbeskrivningen från TAKOM.
Bild
Då bilden från Tallin är väldigt suddig är det omöjligt att avgöra vilket som stämmer. Vagnarna som användes i Tallin var antagligen nedgrävda i fasta positioner men de måste på något sätt fraktats dit. Kanske som den jag byggt för egen maskin?

Magnus, jo det är flera projekt på gång bl.a en trio jetplan i 1/72 och ett i 1/48.
Bild Bild

Anders E
Skriv svar