Sida 1 av 2

Fulton´s Clermont

Postat: 26 dec 2018, 15:04
av Stefan S
Efter den jobbiga Kamaz lastbilen från ICM tänkte jag koppla av med denna härliga byggsats.

Bild

Stefan

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 26 dec 2018, 17:02
av Ulf Lundberg
Kul, knäppt projekt.
Visste inte ens att byggsatsen fanns.
Mycket nöje!
Uffe

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 26 dec 2018, 19:40
av Andre B.
Vad är det för skala på den där ånghjulsdrivna pråmen? :)

Vänligast / André

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 27 dec 2018, 15:57
av Stefan S
1/96. Bygget går fort framåt när man har Tamiya sprayburkar 8-)

Bild

Rena drömmen att bygga efter ICM lastbilen.......

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 27 dec 2018, 17:40
av Andre B.
Gillar med Tamiya sprayburkar. Tyvärr finns ingen konverteringstabell idag för Tamiya's sprayfärger och andra färger (inkl. Tamiya's vanliga färger). Så känner du att du har några färger som stämmer väl överens med de sprayfärger du använder så uppdaterar jag gärna kunskapsbanken när det handlar om Tamiya's sprayfärger...
Mvh. André

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 27 dec 2018, 17:49
av Joakim Hultman
Vilken härlig skorv!

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 30 dec 2018, 19:40
av Stefan S
Bild

Undrar om någon fick maskineriet att fungera på den motoriserade versionen......

Stefan

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 01 jan 2019, 16:19
av Stefan S
Så här långt ha bygget kommit nu

Bild

Stefan

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 01 jan 2019, 16:26
av Ulf Lundberg
Här går det undan.
Det måste ha gått fort när de byggde fartyget också. Alla sidor är raka.
Man undrar hur det var med sjö och manöveregenskaper, inte minst med det rektangulära nollspantet. (Tvärsnitt sett förifrån) Min brorsa och jag byggde en kajak med rektangulärt nollspant när vi var grabbar. Den vägrade ligga på rät köl. Den lutade alltid lite åt styrbord eller babord.

Uffe

Re: Fulton´s Clermont

Postat: 02 jan 2019, 00:18
av Andre B.
Det fanns väl inte så mycket tanke på sjöegenskaper då hjulångare i allmänhet var byggda för trafik i floder, kanaler och på sjöar. Ett av de första hangarfartygen var just en hjulångare som användes som övningsfartyg på de stora sjöarna.

En av världens populäraste jollar, optimisten har i princip ett rektangulärt tvärsnitt om än med rätt mycket mer former i ändskeppen och har en fantastisk manöverbarhet.

Vill minnas ett bulkfartyg som i princip byggdes med rektangulära sidor för en trettio år sedan. Det var inte vackert men modernt och det fanns nog en tillverkningskostnad som tilltalade redaren...

Mvh. André