Arma Hobby Hurricane

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Micke! Här kommer resultatet av morgonens maskeringsfestival!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag är fortfarande väldigt förtjust i mina Gunze-färger, all färg i nationalitetsbeteckningarna blandades från de på bilden ovan.

När jag kollar på bilderna ser det ut som något från en målarbok. Jag ber även om ursäkt för Hurricanens ovana att titta åt olika håll i bildserien :) !

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Lennart 12 »

Vackert som en karamell ! //Lennart
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Lerxzt »

Vackert Magnus! Som Mr Miyagi skulle sagt "Mask on, mask off".. Blir riktigt bra :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Lennart och Micke! Tack!

Nu blir det inget mer på en vecka men när jag kommer hem igen så är det kamo-dags!

Bild

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Urban Gardini »

magnusf skrev: 01 jan 2019, 15:44Urban! Jag tycker om dig ändå :) ! Men borde det inte VERKLIGEN gå att konvertera en Hasegawa lite enkelt då?
Love is in the air...

Jag skulle föredra 1:48 men marknaden är inte precis rosad med konverteringssatser och det är lättare att hitta hönständer än Hase's Mk.IId. Har inte dammsugit 1:72-träsket men där borde det vara enklare att hitta kan man tycka. Dock en låg prio just nu i alla fall för min del då jag har på tok för många påbörjade och planerade projekt att ta hand om först.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Gabriel »

Härligt bygge! Jag har tyvärr inte haft så mycket tid på sistone att jag kunnat följa bygget ordentligt (du bygger i en så hög takt att man ändå knappt hinner läsa en uppdatering innan nästa är ute!). Det ser ut som en riktigt härlig byggsats, har själv haft ögonen på den ett tag och har inte direkt blivit mindre sugen nu!
Det känns som att alla borde få ha möjlighet till att skära sina egna masker på det här sättet, de resultat du får till ser helt enastående ut. Jag ser fram emot kammot.

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av Andre B. »

En fantastisk utveckling Magnus!

Känner mig lite stressad nu. Får nog försöka få färdigt min egen Airfix Hurricane...

Vänligast / André

IMG_20190106_203844_983.jpg
IMG_20190106_203844_983.jpg (464.96 KiB) Visad 7208 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Ursäkta dröjsmålet, har jobbat på med modellen i veckan och inte haft tid att posta.

Urban! Alltid värt en tur med dammsugaren i 72-träsket, du är välkommen att hålla mig sällskap här :) ! Och inget har väl någonsin hindrat någon från att gå på en liten shoppingtur inför ett framtida projekt :) ?

Gabriel! Maskskäraren är kul men man ska vara medveten om att det tar tid från bygget att hålla på med den!

André! Seså, rappa på nu :) ! Har hållit i den modellen några gånger men aldrig kommit mig för att köpa den vilket är synd, hade varit kul att jämföra med Armas!

Bild
En färdigmålad undersida!

Bild
Eftersom jag har all geometri i skärfilen till ursprungsmaskerna så var det lätt att skära till en uppsättning cirklar ytterligare där ytterdiameter och minsta diameter kring pricken stämmer med de redan målade märkningarna. Mitthålet används för att centrera masken och sedan lägger jag på en cirkel som är lite större för att täppa till centrumhålet.

Bild
Alla märkningar färdigmaskade, finflashen var enklast att köra med vanlig tejp...

Bild
Och så undersidan för att undvika overspray (eller heter det underspray då?).

Bild
Och så en omgång grönt. Jag målade tunt som syns på bilderna, ska ändå jobba vidare med ytorna senare så det gör inget att det inte är helt solitt.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Jag hinner en ytterligare update idag!

Som jag nämnt tidigare så postade Arma upp en PDF med kamomasker på sin hemsida, jag gjorde om den till skärfiler och skar ut dem i film. Nu var det dags att testa...

Bild
Med lite hjälp av tejp där maskerna inte räckte till samt för att tvinga runt filmen runt vingframkanterna så var det här snart gjort!

Bild
En omgång Hataka Dark Earth...

Bild
...och sedan till favoriten avmaskering!

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane

Inlägg av magnusf »

Lite mer gjort...

Bild
Maskerna på plats för kodbokstäverna...

Bild
...lite extra tejp för säkerhets skull...

Bild
...och så en omgång Mr Paint MSG...

Bild
...och till slut ett färdigt resultat!

Bild
Hann även med en första wash för att försöka bryta upp monotonin och skrämma fram lite detaljer.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar