Nyfiken som jag är, drog jag igång direkt. Nedbrytningen av delar är i stort sett identisk med 1/48-versionen. Det fina är att detaljnivån även den är nästan likadan som hos storebrorsan. Så det är gott om riktigt fina detaljer. Samarbetspartnern Special Hobby brukar ju inte har några problem med passformen på sina 1/72:or numera, och den här är inget undantag. Panellinjerna är också smäckra och fina. Riktigt snyggt! Dessutom är den gjuten i en väldigt behaglig, lättjobbad, plast.

Det mesta går ihop utan problem. Lite trimning behövdes för att få luftintagen på plats, men över- och underdelen av framkroppen passar utan större problem. Det blir en lite trixig skarv, men jag förstår också varför de gjort som de gjort, på så här vis får man en snygg övergång från luftintagen mot kroppen, vilket varit den klassiska svagheten hos andra Viggen-modeller.
Även RAT:en finns med. Man får öppna hålet själv, men en separat lucka följer med. Det enda man bör tänka på här är att förlängningsdelen till JA (alltså den smala delen längst till höger på kroppen) behöver modifieras något för att allt ska passa, delar av styrtappen vid RAT-inredningen måste skäras bort, vilket instruktionerna inte talar om.

Av 48-versionens grodor återstår bara ett fåtal. En är utblåsets märkliga upphöjning/nedsänkning på den plats där det bara ska vara en lucka. Men i 1/72 är detta betydligt lättare att åtgärda.

De små märkliga fördjupningarna bakom huvudställets inre luckor från 48-versionen finns också kvar, men är mycket grundare. Noshjulen är heller inte optimala, men inget av detta blir särskilt framträdande i 1/72 och för de flesta byggarna ser det nog rätt OK ut ändå. Sedan hade jag gärna sett att rodren på huvudvingarna hade varit separata (vilket de är på nosvingarna), men man kan ju inte få allt.