Tarangus 1/72 JA 37 Viggen - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Tarangus 1/72 JA 37 Viggen - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tarangus var snälla nog att dela ut sitt pris till mig på C4 Open. Så häromdagen damp den här ner i brevlådan:

Bild

Nyfiken som jag är, drog jag igång direkt. Nedbrytningen av delar är i stort sett identisk med 1/48-versionen. Det fina är att detaljnivån även den är nästan likadan som hos storebrorsan. Så det är gott om riktigt fina detaljer. Samarbetspartnern Special Hobby brukar ju inte har några problem med passformen på sina 1/72:or numera, och den här är inget undantag. Panellinjerna är också smäckra och fina. Riktigt snyggt! Dessutom är den gjuten i en väldigt behaglig, lättjobbad, plast.

Bild

Det mesta går ihop utan problem. Lite trimning behövdes för att få luftintagen på plats, men över- och underdelen av framkroppen passar utan större problem. Det blir en lite trixig skarv, men jag förstår också varför de gjort som de gjort, på så här vis får man en snygg övergång från luftintagen mot kroppen, vilket varit den klassiska svagheten hos andra Viggen-modeller.

Även RAT:en finns med. Man får öppna hålet själv, men en separat lucka följer med. Det enda man bör tänka på här är att förlängningsdelen till JA (alltså den smala delen längst till höger på kroppen) behöver modifieras något för att allt ska passa, delar av styrtappen vid RAT-inredningen måste skäras bort, vilket instruktionerna inte talar om.

Bild

Av 48-versionens grodor återstår bara ett fåtal. En är utblåsets märkliga upphöjning/nedsänkning på den plats där det bara ska vara en lucka. Men i 1/72 är detta betydligt lättare att åtgärda.

Bild

De små märkliga fördjupningarna bakom huvudställets inre luckor från 48-versionen finns också kvar, men är mycket grundare. Noshjulen är heller inte optimala, men inget av detta blir särskilt framträdande i 1/72 och för de flesta byggarna ser det nog rätt OK ut ändå. Sedan hade jag gärna sett att rodren på huvudvingarna hade varit separata (vilket de är på nosvingarna), men man kan ju inte få allt. :) Och i övrigt är detta en synnerligen trevlig bekantskap som dessutom är riktigt kul att bygga.
Senast redigerad av Björn Fransson den 16 dec 2018, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Tarangus 1/72 JA 37 Viggen

Inlägg av Andre B. »

Kul att se!
Följer det här med intresse. Rörande hjulen... ...är de bättre än Heller eller är de från Heller's utgåva ett bra alternativ?

Luckan/förhöjningen på utblåset anar jag att du återkommer till liksom de där fördjupningarna undertill.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att du kommit igång med den!
Jag har inhandlat ett ex (så får man göra när man inte får några priser) och den ser väldigt fin ut.
Bra lösning av RAT.en, om du känner för att superdetaljera bifogar jag en bild på den som jag tog på F-15 fina museum.

Anders E
Bilagor
RAT.jpg
RAT.jpg (134.95 KiB) Visad 10485 gånger
Björn Fransson
Kontakt:

Andre B. skrev: 19 nov 2018, 15:58 Kul att se!
Följer det här med intresse. Rörande hjulen... ...är de bättre än Heller eller är de från Heller's utgåva ett bra alternativ?

Luckan/förhöjningen på utblåset anar jag att du återkommer till liksom de där fördjupningarna undertill.

Vänligast / André
Huvudställshjulen ser jättefina ut, långt bättre än Hellers - som ju är mer den typ som fanns på prototyperna. Noshjulen däremot är lite förenklade precis som på 48:an, men det stör inte lika mycket i 72. Fördjupningen på undersidan återkommer jag till, men de på utblåset är alltså de som jag slipat bort och spacklat igen på bilden.

Men de syns på det här bygget (inte min modell), dvs precis bakom reverseringsöppningen, det är en liten fördjupning och bakom den en liten upphöjd del som motsvarar den lucka som faktiskt finns där: (Och det här är inte min bild, utan den är plockad från ett annat bygge på forumet):

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Byggde på lite mer igår. Skar loss rodren och limmade dem i hängande position. Tarangus har gjort rodren som en del av den undre delen av vingen, vilket gör det hela väldigt mycket enklare. Det blir t o m snyggt med gångjärnen som sitter fast i vingarnas övre delar och som hamnar snyggt mot de hängande rodren. Bakkroppen passade perfekt, både delarna i sig och mot framkroppen. Vingarna är bara torrpassade på bilden, men ser ut att passa utan några problem, och även i övrigt har det inte gått åt något spackel hittills.

Bild

Det här är verkligen en fröjd att bygga! Trots en lite komplicerad konstruktion och ställt i relation till detaljnivån är detta en av de mest lättbyggda moderna jetkärrorna i 1/72 som jag någonsin byggt. En otroligt fin modell! Jag vill redan bygga fler!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Innan canarden monteras så ser man hur galet avancerad och futuristisk konstruktion Viggen var. Ser framemot målningen som jag vet att du kommer briljera med som vanligt. Vad blir det för målning/märkning?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan skrev: 20 nov 2018, 11:54 Innan canarden monteras så ser man hur galet avancerad och futuristisk konstruktion Viggen var. Ser framemot målningen som jag vet att du kommer briljera med som vanligt. Vad blir det för målning/märkning?
Ja, den är häftig! Jag har funderat lite fram och tillbaka på märkningen, målningen blir grått och slitet. Surprise! :) Just nu ligger det närmast till hands med att det blir 37449, alltså den på boxarten, som ju är lite kul eftersom det är den allra sist tillverkade Viggen. Klurade lite på en senare F 4-maskin, men då saknas en del smådekaler - och det är dessutom lite synd att inte använda de fina dekalerna i lådan. Eventuellt kan det bli en F 17-maskin, jag har ett gammalt Flying Colors-ark som kanske kan bidra med de saknade divisionsemblemen. Men då måste jag hitta en förebild som har rätt nummer utifrån de vingsiffror som jag har.
Björn Fransson
Kontakt:

Nu är det mesta på plats. Passformen är fortfarande i stort sett klockren. Lite slipande på några ställen, men inget som stör, med tanke på att konstruktionen är lite komplicerad på sina ställen (Viggen är ju inget enkelt flygplan i formerna), är det otroligt bra gjort! Det enda som vållade lite extrajobb var "ringen" dvs förlängningen för JA-versionen. Men i övrigt ramlar allt ihop som om det vore en Hasegawa.

Bild

Märkningsmässigt lutar det allt mer mot en F 17-maskin. Har fått några riktigt fina tips där! Kodord: Slitet och vädrat. Det trodde ni inte, va? ;)
SebastianP
Namn: Sebastian Palm

Inlägg av SebastianP »

Vilken version blir det? En åttitalare med Rb71 och Rb24, eller en sen nittitalare/tvåtusentalare med Rb74 och Rb99?
daneri
Namn: Dan Eriksson

Inlägg av daneri »

Nej, nej, Frösön! Snälla!
/Dan
Skriv svar