Trumpeter 1/48 Supermarine Attacker - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Trumpeter 1/48 Supermarine Attacker - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Saknade färger till min Meteor och i väntan på att de skulle dyka upp fick jag plötsligt lite byggtid över. Vad göra? Jo, kasta ihop något mer såklart. :) Trumpeters Attacker har legat på hyllan ett tag som ett potentiellt snabbygge. Tänker inte lägga tid på att justera de grodor som finns, utan bygger den rakt ur lådan. Bälten finns t o m med som ets, så inte ens de behöver läggas till. Så det här tog inte många minuter:

Bild

Passformen är i stort sett felfri. Spacklet på nosen är mest en säkerhetsåtgärd, i övrigt behövdes bara lite spackel vid luftintagens infästning i kroppen. Så bortsett från lite meck med att få en snygg övergång mellan hjulhus (separata delar) och vingens undersida, ramlade det mesta ihop av sig självt. Nu kanske den här får vila lite eftersom en del andra projekt väntar, men inte heller målningen (klassiskt FAA-schema) känns särskilt avskräckande. Så snart ska vi nog ha den här sporrhjulslegenden klar.
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 jan 2019, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Re: Trumpeter 1/48 Supermarine Attacker

Inlägg av Stellan »

Kool! Det blir inte en PAF-kärra av en där då?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Nej, det blir nog FAA den här gången. Pakistanierna får vänta tills jag får tag på rätt stolar till min tvåsitsiga F-6/MiG-19.
Björn Fransson
Kontakt:

Så var det målat. Skön färgkombo på denna. :) Tamiyas böjbara maskeringstejp är grym. Det grå på nosen är maskat med en enda tejpbit som gick från luftintag till luftintag.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Trumpeter 1/48 Supermarine Attacker - Klar!

Och då var den klar också. Bytte ut Trumpeters svartblå rundlar mot nya med en mer korrekt blå färg.

Bild

Bild

När jag började bygga den, tyckte jag att den var hiskeligt ful - det var egentligen därför jag köpte den. Fult kan vara så fult att det nästan blir snyggt. Men nu vete sjutton om jag inte börjar se tjusningen med denna märkliga skapelse. Antagligen ett exempel på Stockholmssyndromet. :)

Bild

Sporrhjul på jetplan är ju egentligen genialiskt.

...jaså, inte? Okej då.

Bild

Målat med Gunze och som vanligt lackat med Ocean, även den här gången ovanligt välstädat för att vara mig. Men dessa var ju inte i tjänst tillräckligt länge för att bli särskilt nedslitna.

Bild

Bild

Huven fick bli öppen till slut, när jag avmaskerade den visade det sig att det hade kommit imma på insidan. Så det blev till att plocka loss den (länge leve vattenlösligt lim!) och när den ändå var borttagen kunde den lika gärna få förbli öppen. Inredningen är rätt spartansk, men i det typiskt brittiskt svartmurriga hålet syns ju ändå ingenting...

Bild

Bild

Har en idé med ett litet tema kring denna - få se om jag lyckas få ihop det till Open. Återkommer. Men innan dess blir det mer brittiskt. Mer om det strax.
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Jag kan tyvärr bara hålla med..
Ett av de fulaste flygplan jag vet, det existerar några till riktigt fula mer men jag vil inte ens tänka på dom...
Men ett stiligt bygge, kurvan på nosen inspirerar till tejpinköp....
Z
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt bygge av ett fult flygplan!
Håller med dig om det vattenlösliga limmet, det har räddat mig många gånger.

Anders E
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Cool! Den där gillar jag! Tycker de där 2 färgsmålningen är skitläcker! Du har ju gjort ett riktigt snyggt jobb här!
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Typiskt Brittiskt och vacker på sitt sätt. Ett underbart bygge Björn!

Du får mig att vilja bygga en Attacker i väntan på en Scimitar i 1/72. Fast det får nog bli en Swift först...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar, alla! :) Ja, vacker är den inte. Men riktigt kul! Utan britternas efterkrigskärror vore flygplankonsten oändligt mycket tråkigare.
Skriv svar