
Bakgrunden är att delar till Me 262 byggdes av Avia i Tjeckoslovakien under Andra världskriget. Efter krigsslutet kunde tjeckerna, med hjälp av egna delar och ritningar, färdigställa ett antal en- och tvåsitsiga maskiner. De fick beteckningen S-92 (ensits) och CS-92 (tvåsits). Jag har alltid gillat Me 262, men inte varit så road av att bygga den tysk. Så när Hobbyboss gav ut den här, var det bara att slå till!
Som alltid med Hobbyboss/Trumpeter tycks research vara något man fixar på en kafferast. Inte vad gäller former, de ser fina ut, men däremot när det gäller detaljer. Det som följer med i lådan är en vanlig Me 262B, vilket bara delvis blir rätt. Först och främst var cockpit annorlunda. Medan Me 262B hade en radaroperatörsplats, var CS-92 ett renodlat skolflygplan med dubbelkommando. Det hade väl gått att lösa med scratchbygge om det inte varit för den andra stora märkligheten i denna låda: Motorerna. Av någon outgrundlig anledning skickar HB med BMW-motorer istället för de vanliga Junkersmotorerna. Dessa användes ju knappt på några Me 262 (bara på A-1b), men fanns endast på en enda CS-92-prototyp under några månader. Den var dessutom sannolikt inte ens märkt så som alternativet i lådan. Suck! Lösningen blev helt sonika att köpa en till, fast då en ensitsig Me 262A1-a och ta motorer samt bakre instrumentbräda från den. Kanske blir det en A-1b av resterna så småningom.
Nåväl. Eftersom passform inte hör till Hobbyboss avigsidor, flyter bygget på riktigt bra. Först cockpit och hjulhus:


...och sedan resten. CS-92 var obeväpnad, så det blev till att täppa till kanonluckorna (i lådan fanns en lucka där de ena redan var tilltäppta).

Målningen är inte alltför avancerad, RLM 02 rakt av. Så den här borde kunna bli klar till C4 och flankera den nästan-färdiga Delfinen i en tjeckisk tvåsitsduo. Som förhoppningsvis blir en trio så småningom när jag kommit igång med den L-39 Albatros som landade i brevlådan för ett tag sedan.