Helgbygge MENG WB-003, Type VII submarine

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Helgbygge MENG WB-003, Type VII submarine

Inlägg av M-eson »

Då det skall vara roligt att bygga och min bogserbåt kräver lite väl mycket splipning och spackling så smyger jag emellan med ett lite roligare projekt.
Köpte denna i Berlin på impuls och har nu börjat kika på Das Boot för ytterligare inspiration.
Bild
Påbörjade en enkel bas
Bild
Bild
Lätt att bygga när delarna passar och inte behöver slipas och spacklas.
Lyckades vända bit C1 (som nästan är symetrisk) åt fel håll men upptäckte det lite senare. Tur att jag inte limmat något före det.
Bild
Bild
Bild
Bild

Mer bilder kommer.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helgbygge MENG WB-003, Type VII submarine

Inlägg av Stellan »

Ets, resin, nya referensböcker?
Stellan Schroeder Englund
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Helgbygge MENG WB-003, Type VII submarine

Inlägg av M-eson »

Ets, resin, nya referensböcker?
Nja, ingen ets och resin till den här byggsatsen och jag har redan ett häfte om denna ubåtstyp. Att skaffa fler böcker står dock på att-göra listan :-)
Passade på att spackla en lite ful skarv men taggade ner det arbetet i de senare byggmomenten. Det mesta passar bra, och har någon sett en egg-förlaga och kan säga något om skarvarna?
Bild

Däcktutrustning med primer
Bild

Skrov med primer
Bild

Däck målat och maskat och ett första lager på överdelen målat med airbrush (första gången)
Bild
Sprutan har jag fått begagnad och den strular en del, men vilken fantastisk känsla det var att kunna lägga på färg så tunnt!!!
Bild
Fick komplettera med pensel och måla detaljer för sprutan kloggade igen. Den ligger nu i rödspritsbad, får se om det hjälper.
Basen börjar ta form.
Bild
Mmmmmässingspropellrar
Bild
Frammifrån
Bild
Jag inbillar mig att den något fläckiga övergången mellan ljust och mörk grått är en design feature och inte ett resultat av min egen okunskap :lol:
Bild

Flottiljemblem återstår och att göra klart basen.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helgbygge MENG WB-003, Type VII submarine

Inlägg av Björn B »

Kul. hade missat att denna fanns.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Helgbygge MENG WB-003, Type VII submarine

Inlägg av M-eson »

Dags av avsluta. Målet för bygget var att för mig ha kul och bli klar med något snabbt. Det finns med andra ord utrymme för förbättringar framförallt med målningen där jag använt airbrush för första gången. Även basplattan är i simplaste laget, men matchar i övrigt modellens ambitioner. Därmed inte sagt att jag inte vill ha kritik :D
Kom gärna med förslag vad jag kan tänka på under nästa bygge.
Så här blev det tillslut.
Bild
Bild
Bild
Bild

Tack för att ni tittade.
/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar