AMK L-29 Delfin 1/48 med äggbonus - Klar! - - nu även med färdigkokt ägg

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

AMK L-29 Delfin 1/48 med äggbonus - Klar! - - nu även med färdigkokt ägg

Inlägg av Björn Fransson »

Efter AIM stod byggbordet plötsligt helt tomt (nåja, nästan i alla fall). Dags att plocka fram några lådor som skulle kunna bli klara till C4. Och den här har jag bara hört gott om, så den fick det bli:

Bild

Det första intrycket var oerhört positivt. Känslan är nästan lite Eduard (vilket förstärks av att plasten är den grågröna som Eduard brukar använda. Att bygget känns hyfsat enkelt förstärks av att i stort sett alla smådelar ska målas i samma färger. Svart och grått över hela linjen.

Bild

Cockpit gick enkelt att få ihop. Eftersom det är en liten modell tänkte jag förstärka detaljintrycket med att låta nosluckan vara öppen och visa de fina detaljerna där. Det gör att det är ont om plats för nosvikt, men jag hoppas att det ska räcka med metallbiten under cockpit...

Bild

Bälten ska till också, plus lite smådetaljer. Men i övrigt är det finfint rakt ur lådan. Det enda tillägget hittills är de gröna "fickorna" (för kartor mm, antar jag) intill sätena.

Bild

Finfina kanaler följde med luftintagen, som dock var lite knixiga att få ihop. Rutan mellan främre och bakre cockpit var också en utmaning, men i övrigt har allt flutit på riktigt bra. Så snart dags för primer:

Bild

Åsså var det ju det här med äggbonusen. Sådant ska man tydligen också uppskatta där nere i Skåne, åtminstone i årets temaklass. Så lite vid sidan om har jag petat ihop den här lilla godingen från Hasegawa. Total byggtid hittills är ungefär 15 minuter...

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 01 jan 2019, 12:37, redigerad totalt 3 gång.
Anders.Edblad

Re: AMK L-29 Albatros 1/48 med äggbonus

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra att du såg till att ditt byggbord inte blev helt tomt. Det är alltid intressant att följa dina byggen här på forumet.
Fint bygge!

Anders E
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Kul att följa Björn! Ett flygplan som man inte ser så ofta!
Björn Fransson
Kontakt:

Tack, Henrik och Anders! Bygget rullar på, och nu är det målat också. Gunze och Tamiya som vanligt, har inte riktigt blivit vän med Mr. Paint ännu. Det passar inte riktigt min målningsstil när allt sitter som berget när det väl är målat. Men vi får se i framtiden.

Nåväl: Först de gula vingspetsarna och dito nosen, därefter undersidan:

Bild

Åsså översidan. Och nej, pitotrören ska inte peka åt alla möjliga håll... :)

Bild

Nu dags för lite chippning, dekaler och mer vädring.
Björn Fransson
Kontakt:

Då sitter dekalerna där de ska. Har kommit lite längre sedan bilden togs, och hade väl varit klar om jag inte plötsligt dragit igång ett tredje bygge som ska vara klart till C4... Nåja.

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

DDR - jag känner nostalgivibbarna från 80-talet, det var tider det :) !

Vet inte om jag är så förtjust i själva flygmaskinen men oavsett det så levererar du som vanligt Björn!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

En fin modell av dig igen" Björn " //Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Re: AMK L-29 Delfin 1/48 med äggbonus - Klar!

Och så var den klar, precis lagom till C4. En sådan slump! :)

Bild

Bild

Bild

För en gångs skull lät jag i stort sett allt som kunde vara öppet och uppfällt vara det. Det piggar upp en ganska liten kärra.

Bild

Bild

Det var det! Trevligt bygge av en kul, lite udda förebild. Äggbonusen är också klar, kommer strax. Men först lite fler tjecker.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt bygge och mycket fint vädrad med den där nötta färgen.

Anders E
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fint som vanligt , lite ovanligt med Öst Tyskt i modell ! / Lennart
Skriv svar