F-82 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad

F-82 i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Kände att jag behövde en paus från min rutiga Mark IV och det var väldigt länge sedan jag byggde något i 1/72.
Den här ska vara bra har jag hört.
Bild

Inget fotoets utan jag tänker bygga den utan några eftermarknadsdelar.
Bild

Bild

Grundade med Mr Paints ljusgrå grundfärg.
Bild

Då jag inte vill ha det så blankt sprutade jag Mr Paint "White Aluminium" direkt på grundfärgen. Har alltid använt Alclads metallfärger men Mr Paint fungerar bra de också. På den Mig 15 som är bredvid har jag använt Mr Paint "Super silver". Jag tycker att Mr Paint metallfärger är lättare att kontrollera och de dammar inte som Alclad brukar göra.
Bild
Det är Eduards Mig 15, till den tänkte jag göra en egen byggtråd.

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-82 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Inte luras Anders! Det står faktiskt F-82 i trådstarten, jag började precis ladda för en dubbel-Mustang och så är det en vanlig Thunderjet :) ! Nåja, det duger det med... Precis som du skriver så är det en fin modell och jag blir alltid glad för lite sällskap i småskalornas värld!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det är helt klart något speciellt med de där metallerna, färgglada 50-tals maskinerna. Roligt att se!

Hoppas snart göra dig sällskap med min F-86D Sabre!

Vänligast / André

Ps.
Blev med lurad "Mustangnörd" som jag är...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad

Magnus, F-82????? Det blev ju fel!
Såg att Special Hobby gör en F-82 i 1/72 det kanske får bli ett senare bygge.
André, kul med en Sabre! Håller med dig om de där 50-tals maskinerna. Ledsen att jag lurade dig också!

Det här är förebilden för mitt F-84 bygge.
Bild
Jag har byggt den i 1/32 och gillar schemat. ICARUS decals har gjort dekaler till den. Men gillar inte dekaler så jag målar så mycket jag kan.
Bild Bild
Bild Bild

Vingtanken är inte klar den behöver bättras lite.

Anders E
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Oerhört tjusigt Anders. Du har verkligen fått kläm på det där med rutor. Eller har du hittat en rutig färg som vi andra missat?

Inte behöver du be om ursäkt för "F-82". Du väckte nyfikenheten och det är väl det som det handlar om. Förövrigt så ser vi alldeles för lite F-84:or här... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Anders.Edblad

På sätt och vis har jag hittat en "rutig färg" det är Mr Paint.
Rutorna får man göra själv men då det inte blir så bra som på andra sidan av sidorodret är det enkelt fixat
då färgen är så tunn att det inte blir någon märkbar kant och den torkar direkt.
Bild

Anders E
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tycker det blev imponerande bra. Gult är inte helt enkelt då man ofta får lägga på bra med färg för att få det att täcka bra. Målade ju vingspetsarns på min S-26:a "blågulrutiga". Och fick sedan lägga på bra med blått för att det inte skulle bli grönt. Blir lite sugen på att prova MrPaint med tanke på täckning, tunna lager och torkar fort...

Mvh. André

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Anders! Intressant val av förebild :) ! Det finns ju många att välja på men du har rätt i att den i 1/32 blev himla snygg så varför ändra på ett vinnande koncept :) ?

Hälsningar

Magnus
Skriv svar