När man av någon anledning har fastnat med bygget av en modell för stunden så är det ju bra om man har någon annan modell att plocka fram. Själv så har jag bland annat en Airfix Sea Harrier FA2 i 1/72 liggande. Och när jag fick med mig lite färg hem från AIM så kände jag att jag kunde ge den ett lager "medium sea grey".
När jag sedan började titta på den genom den där förstoringsglaslampan jag har så kände jag mig inte helt nöjd med resultatet. Eller egentligen, det fanns lite att göra som kunde förbättra intrycket av modellen en del.
När det handlar om modeller av Harrier och Sea Harrier så har insuget till jetmotorn ofta varit en svag punkt. Och då särskilt de där "gälarna" som finns en bit bakom insuget. De är oftast "stängda" på underdelen och öppna på ovansidan när flygplanet står stilla på marken. Airfix har försökt efterlikna det här med sina senaste Harriers. Men de har väl inte helt lyckats. Dessutom var gjutningen av delarna rätt dålig vilket krävde slipning och putsning.
När jag då torrpassade delarna då kände jag att det fanns mer att göra. Plåtarna till de här "gälarna" var som nämnt öppna. Men de ledde till en stängd vägg vilket kändes fel. Så vad gör man? Man tar helt enkelt fram sågen, filen samt slip papper och börjar ta bort den där "väggen". Och efter en stund så har lite småbitar av plast försvunnit på modellen. När jag nu torrpassar berörda insug mot "skrovet" så är det ingen blank vägg längre utan friska, öppna insug till motorn!

Lite märkligt dock i allt det här så upptäcker jag att de två "scoop' som sitter ovanpå alla Harrier's strax framför vingen saknas till modellen. De är med på bilden på Sea Harrier's på lådan. Men saknas i instruktionerna och bland delarna.
Lite hur Airfix FA2 ser ut byggd ur lådan syns i den här tråden.
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... -finished/
Får se vad jag får hitta på för att lösa det där...
Mvh. André