A-1J Skyraider, Tamyia 1/48, klar sidan 9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Andre B. »

Med tanke på att gamle Tamiya-san återutgav gamla Italeri modeller i sina egna lådor så tror jag inte han rör sig allt för mycket...

Blev finfint med det gröna. Bara "mörkgrönt" kvar nu? ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Andre B. skrev:Med tanke på att gamle Tamiya-san återutgav gamla Italeri modeller i sina egna lådor så tror jag inte han rör sig allt för mycket...

Blev finfint med det gröna. Bara "mörkgrönt" kvar nu? ;)
Mellangrönt, mörkgröna har jag ju just målat :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Så var den sista gröna på plats, FS34102,

Inte helt nöjd med postshejden på den...lite för ljus. Jag får tona ner med något filter eller annat senare.


Bild



Bild



Bild




Sedan blir det bukmålning.

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av magnusf »

Jag MÅSTE bygga en sådan här :) ! Skitsnyggt Janne! Vad gäller att den ser för ljus ut så kan du nog tona det i vädringen, jag vet att när jag själv vädrar så drar det alltid iväg åt mörka hållet i alla fall.

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev:Jag MÅSTE bygga en sådan här :) ! Skitsnyggt Janne! Vad gäller att den ser för ljus ut så kan du nog tona det i vädringen, jag vet att när jag själv vädrar så drar det alltid iväg åt mörka hållet i alla fall.

Hälsningar

Magnus
Tack magnus :D
Blir en härlig studie i vädring det här :D många många steg kvar än
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Andre B. »

Tycker det ser väldigt bra ut. Kanske att den mörkt gröna färgen skulle varit mörkare. Kan knappt se någon skillnad mellan de två gröna färgerna men väldigt svårt att bedöma det på bilder i en mobiltelefon. Vet hur färgerna på bild kan se hur konstiga ut som helst med erfarenhet från bilder tagna på mina egna modeller.

Rörande att den skulle vara för ljus... ...nej, det känner jag inte. Det var ju ändå "kärror" som utsattes för rätt mycket tufft väder när det handlar om både sol och regn. Och efter ett tag så såg färgerna rätt annorlunda ut. Och det var ju inte bara Skyraider som utsattes utan även Phantom, Thunderchief, Sabre, Vigilante mfl. Har läst artiklar där tron varit att USAF haft något testkamouflage där orsaken varit sol och väder som tagit hårt på SEA-målningen.

Får nog ta ett tag i mina Skyraider byggen. Har fyra Airfix/Heller, en Fujimi och en Magna liggande. Tre av Airfix modellerna byggdes för väldigt många år sedan och behöver en "renovering"... *ler*

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Andre B. skrev:Tycker det ser väldigt bra ut. Kanske att den mörkt gröna färgen skulle varit mörkare. Kan knappt se någon skillnad mellan de två gröna färgerna men väldigt svårt att bedöma det på bilder i en mobiltelefon. Vet hur färgerna på bild kan se hur konstiga ut som helst med erfarenhet från bilder tagna på mina egna modeller.

Rörande att den skulle vara för ljus... ...nej, det känner jag inte. Det var ju ändå "kärror" som utsattes för rätt mycket tufft väder när det handlar om både sol och regn. Och efter ett tag så såg färgerna rätt annorlunda ut. Och det var ju inte bara Skyraider som utsattes utan även Phantom, Thunderchief, Sabre, Vigilante mfl. Har läst artiklar där tron varit att USAF haft något testkamouflage där orsaken varit sol och väder som tagit hårt på SEA-målningen.

Får nog ta ett tag i mina Skyraider byggen. Har fyra Airfix/Heller, en Fujimi och en Magna liggande. Tre av Airfix modellerna byggdes för väldigt många år sedan och behöver en "renovering"... *ler*

Mvh. André
Tack André :D
Jo, tycker kontrasten kunnat vara lite större mellan färgerna...men samtidigt när jag tittar på bilder av 1/1 så är det väldigt olika, ibland är det liten nyansskillnad mellan de gröna och ibland större. Kanske inte var så tokigt ändå.
Förut har jag använt Tamyia Dark Green och den kanske var för mörk egentligen.
Som på min F-111
Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Din F-111 ser mer ut som mina egna modeller och då bland annat en F-111, Skyraider'n och en F-4:an som jag målat i SEA-färger. De färger jag använt är Humbrol's - Hu 116 dark green, 117 light green och 118 tan...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Hela dagens session gick åt till att måla färggränsen mellan över och undersidan! :P


Jag började med FS36622 grå och frihandsmålade den kurviga gränsen mellan kammo och undersida....det var jobbigt...

Fick göra flera justeringar med grundfärgerna för att eliminera överspray och för mjuka kanter. Färgen var väldigt förtunnad och lite för hårt tryck på knappen så spreds det spindelben åt alla håll :P
Men jag blev nöjd, tycker den har rätt organiska känsla fär att ge den liv. :D

Bild



Bild



Bild



Bild





Som jag sa så målade jag bara färggränsen...jag får fylla i senare och kanske maska så jag inte sabbar färggränserna :P

Bild







Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av magnusf »

Mycket snyggt målat, jag har gjort en sådan där vågig grej längs vingframkanten på en Ta-152 (dumt val med tanke på att det är en jädra lång vinge dessutom :) ) och kan intyga att det inte är helt enkelt!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar