MB 220 i fel material, fel skala och fel forum!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Namn: Martin Nordström

MB 220 i fel material, fel skala och fel forum!

Inlägg av MartinN »

Jaha. Vad tror ni om det här? Jag tycker mig se höjda ögonbryn och anar argument för att jag glömt P:et i IPMS men jag dristar mig ändå att slänga upp det här försöket här. Ett försök är vad det är. Kan jag återställa min barndoms älskade MB 220 i körbart skick? Flyg är och förblir ju nummer ett men det här är en favorit bland bilar och jag är helt viss om att det är den här (och några andra) som trafikerar gatorna av guld i himlen så den får en chans. Och vad gäller P:et i IPMS så använder vi annars ets av metall och inredningen i Mercan är faktiskt av plast. Jag har köpt en ny lucka till skuffen och några däck med hög profil så nu gäller det. Hur får jag bort lackresterna? Tips?

/M
Bilagor
DSC_0543m.jpg
DSC_0543m.jpg (251.06 KiB) Visad 8930 gånger
DSC_0542m.jpg
DSC_0542m.jpg (148.52 KiB) Visad 8930 gånger
DSC_0541m.jpg
DSC_0541m.jpg (134.36 KiB) Visad 8930 gånger
Enzo
Namn: Krister Sjöström

Re: MB 220 i fel material, fel skala och fel forum!

Inlägg av Enzo »

Det är inget som är fel här. Att restaurera gamla leksaksbilar är också modellbygge.

Eftersom karossen är av metall kan du använda färgborttagningsmedel från färgaffären. MR Muscle ugnsrengöring är också effektivt. Billigaste sortens bromsolja funkar också.

Kolla också in baremetalHW på Youtube, han har massor med bra videor om detta.

Krister
Blankt är fint
MartinN

Inlägg av MartinN »

Tack för det, Krister. Har nu borrat ur niten och demonterat delarna samt försökt mig på att få bort lacken vilket visade sig vara komplicerat. En förvisso rätt gammal burk färgborttagningsmedel hjälpte inte ett dugg så idag inhandlades en Mr Muscle som nu har fått verka några timmar med misstänkt klent resultat. Mina fingeravtryck försvinner snabbt vid kontakt men Mercans färg sitt envist kvar så det får nog bli en över-natten-behandling om det skall hända något. Den där baremetalHW hade mycket riktigt en hel del tips som jag nog kan ha nytta av.

/M
Enzo
Namn: Krister Sjöström

Inlägg av Enzo »

Då kanske du ska prova med kaustiksoda. Då kan du blanda till en starkare lösning och låt karossen ligga över natten. Här får du verkligen akta fingrarna och ögon, det är starkt frätande.
Blankt är fint
MartinN

Inlägg av MartinN »

Har gett den en omgång Mr Muscle till som får verka över dagen. Jag ser nu på bilderna att det allt har hänt en del.

/M
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Martin! Kul projekt! Tror det är bra att envisas med Mr Muscle några gånger, bromsolja är ett otyg att hålla på med och jag skulle vara orolig för att det går in i porositeter i karossen och sedan "blöder" när du är klar med modellen.

Hälsningar

Magnus
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Kul, iom att den är av metall kan du ju faktiskt använda Mercedesfärg.
Bra med hög profil på däcken, hjulen är halva bilen.
Var beredd på att få lägga på spackel och många lager primer, leksaksbilar är ofta otroligt grova och det syns tydligt när man förbättrar tex fälgarna.
MartinN

Inlägg av MartinN »

Mr Muscle har jobbat ett par skift nu och snart är all färg borta. Det blev att peta med tandpetare och lite försiktigt med en grov nål i skarvar för att få bort det sista. Något av färgen återstår och det finns en del oxid som jag putsat lite på också. Snart dags för primer. Fönsterdelen har en spricka men jag har fått till den hyfsat i alla fall. Man kan ana att baksätet är rätt tilltufsat men det borde gå att ordna. Ratten skall bli vit och stolarna skall dofta läder. Men en sak i taget.

/M
Bilagor
DSC_0568m.jpg
DSC_0568m.jpg (269.86 KiB) Visad 8680 gånger
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Inredningen kan bli en utmaning att måla...
Lite som gamla Italeriband, ett par lager utspätt vitlim efter att ha gnuggat ytan med putsduk som rörmokarna använder är en väg.
Spännande projekt.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jag lät glasblästra en SIKU brandbil på jobbet för ett antal år sedan. Blev väldigt bra resultat och kan vara ett gott alternativ för dem som har den möjligheten...

Lite kul att kunna måla upp en modellbil i originalfärgen!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar