UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Efter en lång och varm sommar i stort sett helt utan modellbygge känns det som det är dags att starta höstsäsongen nu! Det finns visserligen annat jag borde jobba med men när den här dök upp och hade mitt namn på sig ("EXPERT Set") och Anders redan hade en så ville jag inte bli frånåkt i PZL-racet. Man vill ALDRIG bli frånåkt i PZL-racet som det gamla modellbyggarordspråket lyder... Dessutom så har Arma Hobby en Hurricane på gång, det här är en uppvärmning inför den!

Vad gäller ordet "Uwaga" så är det polska och betyder ungefär "se upp". Åker man till Polen så står det överallt.

Mot modellen:
Bild
En snygg boxart är ju alltid en bra början!

Bild
Plasten är fin och alla bitar håller sig på en sprue så jag hoppas på ett snabbygge! Dekalerna kommer från Cartograf och ser extremt skarpa ut, lägg till ett litet men livligt etsark, masker och en klar sprue för vindrutan så har man ett bra partykit!

Bild
Trevlig ytdetaljering!

Bild
Fyra olika förebilder.

Ska försöka ligga på med den här, får se om det lyckas!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Det där bådar ju gott inför den kommande Hurricane'n. Följer med intresse!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Kul! Jag var i Warszawa för första gången i mitt liv för några veckor sedan men hann tyvärr inte besöka några av "våra" butiker (men åt å andra sidan min bästa pizza på närmare sextio år) men fick en snabb gratis titt på Nationalmuseets samling av diverse flyg och en del pansar. Man har andra prioriteringar vad ett nationalsmuseum skall visa i Polen. Hur som, det här kan bli trevligt att följa. Bygg nu inte FÖR snabbt så vi hinner följa processen.

/M
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

André! En Hurricane ligger högt på min lista! Och som du skrev, det bådar gott!

Martin! Warszawa är fint, jag har också varit på museet! Och det där med att bygga för snabbt är inte riktigt min grej så du behöver inte vara orolig...

Bild
Det finns lite sjunkmärken på modellen men de är lättspacklade som ni ser på bilden. "Expertmodellen" innehåller en del fotoets som hör hemma på utsidan av modellen, jag är rätt nyfiken på hur det kommer att se ut under färgen.

Bild
Inredningsdetaljer: fotoets och ett par snygga kulsprutor!

Bild
Lösa cockpitsidor är snyggt och generöst med ets till cockpit.

Bild
Inredningsmålningen är rätt enkel: silver... Jag har målat lite detaljer i andra färger och lagt på en (rätt kladdig, sorry!) wash.

Bild
Kroppshalvorna efter målning, Kulsprutorna målades med Vallejos "German Grey" (som är min favorit när det gäller "lagom svart"), efter att det torkat drog jag på UvdRs metallpulver som gav en trevlig metallfinish men spreds lite överallt. Jag räknar dock med att den mycket lilla cockpitöppningen kommer att jobba för mig i det här fallet...

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Och här rullar det på i god fart!

Bild
Helt plötsligt så är kroppen hoplimmad... Jag hade lite trassel med att få ihop kroppen, inredningen var lite för bred och jag tror faktiskt inte det är mitt fel för en gångs skull! Jag klippte helt enkelt bort de nedre horisontella ribborna från cockpitsidorna, sedan kunde de flexa utåt så mycket så att själva cockpiten fick plats. Det passade så bra att även stabilisator och fena slank med i processen, däremot så är landstället endast torrpassat, jag behöver åtkomsten för att få dit instrumentpanelen först!

Bild
Jag går alltid på det där med snygga förpackningar. Ett schysst polska flygvapnet 1939-paket är väl vad alla modellbyggare behöver? Nu behöver jag ju bara två av de fyra färgerna (som går att köpa lösa) men då hade jag ju missat lådan! Detta är lackfärg precis som min andra nya favorit Mr Paint fast dessa luktar lite snällare vilket uppskattas.

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jättehäftig förebild, och kul att byggsatsen verkar vara så fin.

Riktigt bra jobbat med metallfinishen i cockpiten.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jocke! Tack! Synd bara att det är ett så förbaskat litet hål att kika in i bara när man satt ihop kroppen :) !

Bild
Städat och klart för primer!

Bild
Modellen är riktigt klurigt gjord. Motorn och framkroppen är hopgjutna, just nu är den delen bara fasttryckt.

Bild
Är man lite noga så är modellen mer eller mindre självriktande, det finns inga delar som hamnar på trekvart eller har oklar positionering.

Bild
Mer smarta lösningar! Stället på en sådan här har potential att bli världens flimsigaste, nu kommer det istället gjutet med en del av kroppen vilket gör att det både håller bra och har rätt vinklar från början. Uppskattas!

Jag har varit förkyld hela veckan, så fort jag slutar snora så är det primer som gäller!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert! Har helt missat att det finns en modern modell av PZL P.11c, lite synd bara att man mer eller mindre har övergivit skalan då den ser riktigt trevlig ut, kanske lite väl djupa diken men inget som inte tre kilo färg fixar...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det där ser väldigt fint ut. Roligt att se hur bra den där modellen är!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Urban! De gjorde inte så mycket väsen av modellen innan den kom i somras, jag tycker jag brukar vara hygglig på att hänga med i nyheterna men den här visste jag inte om förrän min kompis Anders hade en sådan - och då fick så klart jag bråttom att skaffa en också :) ! Paneldikena är inte så farliga, jag tror det kommer att se bra ut när det är klart.

André! Som sagt tidigare, det bådar gott inför Hurricanen :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar