Tamiya IDF Tiran 5 med schaktblad

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran

Tamiya IDF Tiran 5 med schaktblad

Inlägg av Göran »

Hej alla

Det var ett tag sedan jag lade upp bilder p.g.a. lågfrekvent byggande samt ovilja till fotografera. Hursomhelst, ambitionen med detta bygge var att skapa en tidlös vagn som var "hyfsat" sliten. Schaktbladet är från Verlinden och banden är Fruil Models. Jag använde också Eduards fotoets.

Efter mycket velande och experimenterande med färger så slutade det med att det blev en mix av Gunze H402 + H79 + mattvit i olika proportioner i syfte att "liva" upp basfärgen. Jag använde också oljefärg på avgränsade ytor, vilket kanske syns bäst på luckan till förarutrymmet. På schaktbladet började jag med Model Masters "Exhaust" som mattlackades och därefter drog jag på Lifecolors "light Rust" och "Rust" som följdes utav lite "polering" av vissa ytor med Migs "Gun Metal"-pigment, följt slutligen av en wash av WS kombinerat med Migs "Middle East Dust"-pigment. Sådär höll jag på några gånger tills jag var nöjd.

Mvh
Göran

Bild
Bild
BildBild
Plasticbattle

Re: Tamiya IDF Tiran 5 med schaktblad

Inlägg av Plasticbattle »

Thats a very nice build and paint job. The weathering is fantastic ... shows wear but nothing over the top. Some figures in the hatches and you got a winner!!
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Toppenfint bygge, Göran. Gillar målningen och vädringen skarpt!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Superdupersnygg! Lagom sliten. IDF håller i allmänhet sin utrustning i gott skick.
Jag håller med Frank. Den kräver några figurer. Varför inte Tamiyas? De är rätt okej. Särskilt vagnchefen med skägg och solbrillor.

Jag förmodar det är Tamiyas modell i botten?
holst

CU@C4
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Kalasfin vagn du fått till. Den där kan du vara stolt över. Mycket fint vädrad i lagom proportioner och med en riktigt fin ”balans” i färgerna.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Supersnygg IDF vagn :) och snyggt fotad med! Tummen upp!!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Göran

Inlägg av Göran »

Tack för alla vänliga kommentarer :) Jo, jag kan hålla med om att ett par figurer skulle höja helhetsintrycket. Får skylla på lathet.

Re Holst, ja det är Tamiyas byggsats.
Re Micke. Kul att du även gillade själva fotobiten också, då jag la ner rätt mycket tid på att få till det.

Mvh
Göran
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Jättefint bygge och målning!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag har ju fått följa bygget lite på avstånd och det har sett bra ut hela vägen men slutresultatet var något alldeles extra tycker jag! Kanonresultat Göran! Fotona är dessutom förstklassiga och klart classy med den svarta bakgrunden.

Schaktbladets metallfinish håller internationell klass! Helrätt!

Har du planer för några figurer i den också?

Hälsningar

Magnus
jojn
Namn: Johan Johansson

Inlägg av jojn »

Jag blir så imponerad. Den ser så realistiskt tung ut. T o m tornluckorna verkar ha en vikt.

Mvh
/JJ
Skriv svar