Sommarbygge nr 3: Italiensk Eurofighter Typhoon - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Sommarbygge nr 3: Italiensk Eurofighter Typhoon - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Årets sommarsemester avnjöts vid den toscanska kusten, en plats som bjöd på sol, värme bad, fantastisk italiensk mat och dryck och dito glass. Men som en extra synnerligen trevlig bonus fylldes himlen emellanåt av en till fyra lågtflygande Eurofighters från flygbasen i Grosseto bara någon mil bort. När en flygentusiast och modellbyggare utsätts för sådana njutningar, är konsekvensen naturligtvis given: Denna maskin måste förstås byggas.

Lyckligtvis finns Revells utgåva - den enda vettiga i 1/48 - med dekaler från just basen i Grosseto. Bingo! Trodde jag. Tills jag insåg att den utgåvan var hopplös att få tag på. Desto lättare var det att hitta "Bronze Tiger"-utgåvan som kom häromåret. Och som tur var, lyckades jag få tag i dekalerna från Revells originalutgåva via Tobias Holmbom. Ibland har man tur!

Bild

Eurofightern är egentligen inget för mig, den är inget under av skönhet och dessutom lite för modern. Men när man sett den i luften... Ja, ni förstår... :) För säkerhets skull drog jag igång bygget direkt när jag kom hem, innan entusiasmen hann lägga sig. Bygget drog igång i mitten av juli, så här kommer en snabb sammanfattning:

Vädret gjorde att de första momenten blev ett utomhusbygge på verandan. Kontoret fick duga som det var, huven ska vara stängd denna gång och ambitionsnivån inte den högsta. Ett kul sommarbygge, helt enkelt.

Bild

Den som bygger denna ska tänka på en sak: Torrpassa. Allt. Hela. Tiden. Det är tamejtusan knappt en enda del som passar utan att den behöver finjusteras. Men å andra sidan, gör man väl det, drar den i stort sett inget spackel alls. Vissa delar passar som en Frog anno 1958, till exempel luftbromsen som är nästan skrattretande i sin uselhet, annat är betydligt enklare att få ihop. Området runt luftintagen t ex, som är en ganska komplicerad konstruktion men som trots allt gick att få ihop. Men med tålamod, nagelfil, milt och ganska hårt våld och mycket superlim löste sig det mesta:

Bild

Bild

En annan trevlig överraskning var den grövsta gjutskarv på huven som jag någonsin sett. Jag har dubbelkollat säkert tio gånger att det inte ska vara en linje där, á la Gripen, men nej. Huven ska vara slät. Och det är den INTE. Så det blev till att slipa även den.

Bild

Men som sagt, med lite tålamod och svordomar och principen "bygg en kvart om dagen", gick den att få ihop ganska snabbt. Färgsättningen är som en tisdag i oktober, det är grått över hela linjen. Dessutom är de italienska rätt välvårdade. Men lite preshade fick inleda målningen, för att få lite liv i det jämngrå.

Bild

Åsså på med det grå:

Bild

Om någon undrar över att canarderna verkar åka på och av på mina bilder, stämmer det. De ska slutmonteras efter wash, det blir enklast så.

För att både spara tid, och åstadkomma en mer realistisk effekt, skippade jag washen i hjulhusen. Wash kan ibland ge ett lite smutsigt intryck, och på dessa moderna kärror är det tämligen rent här. Så jag testade en annan teknik för att åstadkomma skuggor, nämligen att först måla allt svart, och sedan försiktigt blåsa på vitt från ett enda håll. Då får man en ganska fin och realistisk effekt.

Bild

Och vips, på med typ trehundra småtexter och några ynkliga nations- och flottiljemblem. Dekalerna var sådär vad gällde korrekthet, men väldigt lättarbetade och gled på utan större problem. Och här är vi nu:

Bild

Ska försöka avsluta denna och kines-MiGen så snart som möjligt, så att jag kan få tid att avsluta sommarbygge nr 2, mitt egentliga huvudbygge inför AIM. Fokus, fokus... :?
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 aug 2018, 15:27, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sommarbygge nr 3: Italiensk Eurofighter Typhoon

Inlägg av magnusf »

Jag har också varit i Grosseto men då flög man F-104! I väntan på just Eurofighter, och som om det inte var nog med detta så hade de leasade Tornado F3 också som också for runt i luften. Det var som vanligt bättre förr :) ...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Ja, så var det när jag var här för tjugo år sedan också (vi var i Castiglione della Pescaia och på Riva del Sole). F-104:an var ju lite roligare, dessutom flög de ännu lägre på den tiden. Men det är ett jäkla drag när en fyrgrupp Tyfoner drar iväg över stranden...

Med tanke på kostnaden för att flyga dessa tingestar flög de fascinerande ofta. Men bara kontorstid på vardagar. Så de sparade väl in på OB-tilläggen. :)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Läckert :)
Jag brukar alltid black basea ställ och hjulhus....och cockpit. Just för att få till de lite skarpare skuggorna.
Jag brukar tänka att ögat är som en ficklampa som lyser in i de trånga utrymnena och att grunda med svart gör att detaljerna poppar och det blir inte så platt och livlöst.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Janne.S skrev:Läckert :)
Jag brukar alltid black basea ställ och hjulhus....och cockpit. Just för att få till de lite skarpare skuggorna.
Jag brukar tänka att ögat är som en ficklampa som lyser in i de trånga utrymnena och att grunda med svart gör att detaljerna poppar och det blir inte så platt och livlöst.
Exakt. Tycker att det ofta blir snyggare och mer realistiskt än enbart wash. Har dessutom sett dina snygga resultat med detta och lärt mig en hel del!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:
Janne.S skrev:Läckert :)
Exakt. Tycker att det ofta blir snyggare och mer realistiskt än enbart wash. Har dessutom sett dina snygga resultat med detta och lärt mig en hel del!
tackar å bugar :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Sommarbygge nr 3: Italiensk Eurofighter Typhoon - Klar!

Så var den klar!

Bild

Bild

Det här är verkligen en maskin jag aldrig trodde att jag skulle bygga! Den är egentligen för modern för min smak, dessutom tycker jag att att den är ganska ful. Som om någon försökt rita en F-16, men ändrat sig och gjort en Gripen istället. Och sedan blev det pannkaka av alltihop. Men har man väl sett den i luften är den rätt häftig i sin brutalitet.

Bild

FOD-luckorna gjordes av plasticard. Ett enkelt sätt att komma undan en av denna modells största svagheter.

Bild

Men det var kul med en utflykt i det moderna. Nu åter till lite mer välkända Kalla Kriget-jaktmarker...

Bild
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Hörru du Björn...
Du får inte bygga så fina modeller sådär snabbt! Du ställer några av oss andra i dålig dager... *s*

Dödligt tjusig Tyfon. Kategori 5 minst! :D

Vänligast / André

Ps.
Är det någon regel som gör att man vinklar ner vingarna eller är det Newton som fixar till det när maskinen står på marken?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Den blev ju snofsig :D
Gillar att du tog i lite i vädringen också :D
Björn Fransson
Kontakt:

Andre B. skrev:Mmm...

Hörru du Björn...
Du får inte bygga så fina modeller sådär snabbt! Du ställer några av oss andra i dålig dager... *s*

Dödligt tjusig Tyfon. Kategori 5 minst! :D

Vänligast / André

Ps.
Är det någon regel som gör att man vinklar ner vingarna eller är det Newton som fixar till det när maskinen står på marken?
Tack! När det gäller canarderna vet jag faktiskt inte. De står i detta läge på alla bilder jag sett på parkerade Tyfoner utom i något enstaka fall där den stått på display. Antingen är det så att de står kvar i det läget efter landningen - gissar att man använder dem som luftbromsar precis som man gör med Gripen - eller också är det något i mekaniken. De står i ganska precis samma vinkel hela tiden.
Janne.S skrev:Den blev ju snofsig :D
Gillar att du tog i lite i vädringen också :D
Tack! Ja, det behövdes nästan. Det blev lite väl trist enfärgad annars...
Skriv svar