Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av SvenYoung »

Haha, nu luras jag bara :lol:

Nä, out of box blev det inte denna gången heller, men lite mindre scratchbygge än vanligt.

När man har en glad och livlig ett-åring i huset, så finner jag inte riktigt den ro som jag behöver för scratchbyggen. Då får det bli två "terapibyggen" istället, i form av två svenska Centurions, Strv 104 och 102.Inspirationen kom efter vår härliga IPMS bygghelg på Arsenalen för några veckor sedan.

104:an har jag hållit på med sedan 2004 i olika tappningar, nu senast (för ett par år sedan) genom att konvertera AFV Clubs israeliska vagn. Strax därefter kom Hobbyfan med sin konvertering, som i princip byter ut allt från och med bandhyllorna och uppåt. Två satser köptes in ganska snabbt. Då stog jag vid valet och kvalet: skulle jag börja om, eller använda mig av det jag hade gjort fram tills dess?

Det blev en blandning. Hobbyfans konvertering är fantastiskt fin, men lider av vissa problem, tex bandhyllorna är 2mm för korta, förvaringslådorna som skall sitta på bandhyllorna är aningen för små, likaså filterboxarna.

Därmed tog jag beslutet att använda AFV Clubs delar, lite av det jag själv har gjort, och givetvis även Hobbyfans delar.

Motordäcket är en blandning av Hobbyfans främre grilldelar (som är korrekta för en svensk vagn), och mina egna konverterade delar. Gjorde detta av två anledningar: HF's del var aningen skev, och jag hade lagt ner en massa job på att sätta gjut-serienumret på mitten delen med Archers 3D bokstäver på dekal, så ville använda mig av denna (har försökt att fånga detta i ena bilden nedan).

Notera att i bilderna sitter tilläggspansrat på fronten bara tillfälligt fast med dubbethäftande tejp, därmed stora glappet.

102:an kom med av bara farten. Tyvärr går inte Hobbyfan's torn att använda till denna om man vill göra varianten utan tilläggspansar eftersom pansrat är gjutet på tornet. Blir jättesvårt att ta bort och får det snyggt, så det är bara att använda AFV Club's torn och konvertera till ett svenskt.

Motordäcket har fått svenska modifieringar, bland annat början till två små inspektionsluckor (tack Thord för info om placeringen av dessa!), och manteln på tornet har fått sitt skydd (gjord av silkespapper, tyckte det var lättare än att skulptera med magic-sculpt). Ytan kommer att snyggas till lite med Mr Surfacer.

Lite resindelar från 104-konverteringen kommer att användas, speciellt på tornet.

Nåja, nog med skrivandet, här kommer några biler på de tidiga stadierna.

Tack för titten!

Strv 102:

Bild

Bild

Bild

Bild


Strv 104:

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 03 jun 2012, 06:50, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av stefan karlsson »

Mycket snyggt - kul att se att det är rätt antal skruvar på filterlådorna (näst sista bilden). 16 st j-a skruvar som måste lossas för att kunna byta kol på fläktmotorerna till cyklonrenarna.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Stefan, jättekul att du gillar dem. :-)

Centurion är min favoritvagn nummer 1.

Det där med bultar på filterlådorna verkar vara en svensk modifiering, israeliska Centurions hade de inte. Man kan undra varför man valde att bulta fast locket här i Sverige, verkar bara ha varit till stort besvär.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av Hampus »

Följer med spänning :^)
Fattas bara myntet så man vet scalan ;D

Hampus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av SvenYoung »

Tack för intresset, Hampus! :-)

Hoppsan, vilken miss att jag glömde myntet, hehe.
1/35 är det i allafall, så i Centurions fall blir myntet ganska litet i jämförelse. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av MiniStuff »

Härlig början på två fulsnygga vagnar :)

Blir de vita med blå text? Yes/No? ;)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av SvenYoung »

Tackar Markus! Skall försöka byggare vidare med rask takt så de blir klara nå'n gång :-)

Svaret på din fråga är "no", inga vita Centar blir det, men möjligtvis blir en av dem vinterkammoflerad, dvs vita fält i splinterkammot. Vi får se hur det blir, första gången jag ger mig på splitermålning - blir spännande tror jag. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av Emil_Juhl »

Mycket stiligt Sven!!

Får man se dem på torsdag?
Mvh
Emil Juhl
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av Anders_Isaksson »

Trevliga byggen, Sven!
Har vad jag minns inte sett någon Strv 102/104 byggd sedan AFVs fina Centurions kom ut.
Har själv deras första release (RAAC i Vietnam) på hyllan, men den är tänkt att bli just en sådan. :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Två stycken svenska out of box byggen... (Centurions)..

Inlägg av SvenYoung »

Emil_Juhl skrev:Mycket stiligt Sven!!

Får man se dem på torsdag?

Tack skall du ha Emil..!

Absolut, jag tar med dem på torsdag.! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar