Nä, out of box blev det inte denna gången heller, men lite mindre scratchbygge än vanligt.
När man har en glad och livlig ett-åring i huset, så finner jag inte riktigt den ro som jag behöver för scratchbyggen. Då får det bli två "terapibyggen" istället, i form av två svenska Centurions, Strv 104 och 102.Inspirationen kom efter vår härliga IPMS bygghelg på Arsenalen för några veckor sedan.
104:an har jag hållit på med sedan 2004 i olika tappningar, nu senast (för ett par år sedan) genom att konvertera AFV Clubs israeliska vagn. Strax därefter kom Hobbyfan med sin konvertering, som i princip byter ut allt från och med bandhyllorna och uppåt. Två satser köptes in ganska snabbt. Då stog jag vid valet och kvalet: skulle jag börja om, eller använda mig av det jag hade gjort fram tills dess?
Det blev en blandning. Hobbyfans konvertering är fantastiskt fin, men lider av vissa problem, tex bandhyllorna är 2mm för korta, förvaringslådorna som skall sitta på bandhyllorna är aningen för små, likaså filterboxarna.
Därmed tog jag beslutet att använda AFV Clubs delar, lite av det jag själv har gjort, och givetvis även Hobbyfans delar.
Motordäcket är en blandning av Hobbyfans främre grilldelar (som är korrekta för en svensk vagn), och mina egna konverterade delar. Gjorde detta av två anledningar: HF's del var aningen skev, och jag hade lagt ner en massa job på att sätta gjut-serienumret på mitten delen med Archers 3D bokstäver på dekal, så ville använda mig av denna (har försökt att fånga detta i ena bilden nedan).
Notera att i bilderna sitter tilläggspansrat på fronten bara tillfälligt fast med dubbethäftande tejp, därmed stora glappet.
102:an kom med av bara farten. Tyvärr går inte Hobbyfan's torn att använda till denna om man vill göra varianten utan tilläggspansar eftersom pansrat är gjutet på tornet. Blir jättesvårt att ta bort och får det snyggt, så det är bara att använda AFV Club's torn och konvertera till ett svenskt.
Motordäcket har fått svenska modifieringar, bland annat början till två små inspektionsluckor (tack Thord för info om placeringen av dessa!), och manteln på tornet har fått sitt skydd (gjord av silkespapper, tyckte det var lättare än att skulptera med magic-sculpt). Ytan kommer att snyggas till lite med Mr Surfacer.
Lite resindelar från 104-konverteringen kommer att användas, speciellt på tornet.
Nåja, nog med skrivandet, här kommer några biler på de tidiga stadierna.
Tack för titten!
Strv 102:

Strv 104: