Revell 1/72 Mirage 2000D
Revell 1/72 Mirage 2000D
Jag tycker det är fantastiskt kul och lärorikt att följa era "In the Works". Mitt bidrag här uppfyller tyvärr inte det underhållningsvärdet då jag 1) tog få byggbilder, 2) inte riktigt lärt mig än hur denna sida fungerar. Därför faller detta snarare in under kategorin "After Work".
Modell Revell 1/72 Mirage 2000D. En relativt usel sats. Dock fanns en fördel som Stellan så klokt noterade i en annan tråd - "man får mycket byggtid för pengarna". Revell lär dig slipa, spackla, dra nya panellinjer och kompensera med en och annan detalj.
För att liva upp den rätt sparsmakade och tråkiga modellen satsade jag på lite träning med Tamiyas Epoxy för att göra "seldon" till stolarna. Resultatet blev hyggligt och lärdomen ökade. Vapnen, utblåset och huvar fick lite uppgradering från överskottslagret av dekaler och plast.
Efter extremt mycket slipande blev resultatet detta
/Johan
Modell Revell 1/72 Mirage 2000D. En relativt usel sats. Dock fanns en fördel som Stellan så klokt noterade i en annan tråd - "man får mycket byggtid för pengarna". Revell lär dig slipa, spackla, dra nya panellinjer och kompensera med en och annan detalj.
För att liva upp den rätt sparsmakade och tråkiga modellen satsade jag på lite träning med Tamiyas Epoxy för att göra "seldon" till stolarna. Resultatet blev hyggligt och lärdomen ökade. Vapnen, utblåset och huvar fick lite uppgradering från överskottslagret av dekaler och plast.
Efter extremt mycket slipande blev resultatet detta
/Johan
- Bilagor
-
- 20180722_105417.jpg (3 MiB) Visad 8625 gånger
-
- 20180722_110400.jpg (2.28 MiB) Visad 8625 gånger
-
- 20180722_105620.jpg (2.19 MiB) Visad 8625 gånger
Re: Revell 1/72 Mirage 2000D
Ibland säger texten mer än bilderna. Bilder säger ju sällan något om passformen på en modell eller vilka umbäranden man fått gå igenom för att få den färdigställd... *ler*
Och resultatet blev beundransvärt!
Vänligast / André
Och resultatet blev beundransvärt!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mycket vackert. Mera sånt.
/Olle
/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Det där resultatet skall du vara riktigt stolt över. En i mina ögon väl balanserad vädring av maskinen.
Mvh
Göran
Mvh
Göran
Johan! En fantastiskt fin Mirage! Nu är jag visserligen lättcharmad vad gäller Mirager men den här är riktigt fin
. Jag hade gärna byggt en själv men orkar inte lägga det jobbet du lagt ner, det är inte så väl förspänt med Mirage 2000 i 1/72... Vore trevligt med en modern byggsats!
Vill du ha ett tips på något som är lätt att trimma även såhär i efterhand så tycker jag du kan jobba lite mer med den vita roboten (visst är det en Matra Magic?). Den ser lite vitblek ut jämfört med resten av modellen, jag skulle lägga en ljusgrå wash mellan fenorna och kroppen för att få fram lite konturer och lura den att se lite mer detaljerad ut! Är du riktigt modig så kan du borra ur raketmotorn på den också!
Kul att du postade och hoppas på mer byggen från dig!
Hälsningar
Magnus

Vill du ha ett tips på något som är lätt att trimma även såhär i efterhand så tycker jag du kan jobba lite mer med den vita roboten (visst är det en Matra Magic?). Den ser lite vitblek ut jämfört med resten av modellen, jag skulle lägga en ljusgrå wash mellan fenorna och kroppen för att få fram lite konturer och lura den att se lite mer detaljerad ut! Är du riktigt modig så kan du borra ur raketmotorn på den också!
Kul att du postade och hoppas på mer byggen från dig!
Hälsningar
Magnus
-
Den blev väldigt fin!
Snyggt målat och bra slipat, man ser inga spår av den dåliga passformen.
Anders E
Snyggt målat och bra slipat, man ser inga spår av den dåliga passformen.
Anders E
Mange takkar för feed back.
Yes det är Mastra Magic (vilket jag naturligtvis nu googlade eftersom jag är novis på bomber och granater då dessa är sååå tråkiga att lägga tid på...), fanns i byggsatsen. Och spot on avseende vädringen av dessa. Nu är ju oljewasher min akilleshäl. Jag vill ha skuggeffekten/3D-effekt snarare än smutseffekten och ingen kornighet och inga sorgkanter. Jag ska ge det en chans med grå wash. Och modig som man bör vara så ska jag blanda den själv. Tips innan jag sabbar allt..? Underlaget är MRP's klarlack.
Mvh
/Johan
Yes det är Mastra Magic (vilket jag naturligtvis nu googlade eftersom jag är novis på bomber och granater då dessa är sååå tråkiga att lägga tid på...), fanns i byggsatsen. Och spot on avseende vädringen av dessa. Nu är ju oljewasher min akilleshäl. Jag vill ha skuggeffekten/3D-effekt snarare än smutseffekten och ingen kornighet och inga sorgkanter. Jag ska ge det en chans med grå wash. Och modig som man bör vara så ska jag blanda den själv. Tips innan jag sabbar allt..? Underlaget är MRP's klarlack.
Mvh
/Johan
Sällar mig till hyllningskören. Snyggt bygge av en sellan skådad förebild Här är lite fet inspiration i efterhand. Kolla in avståndet under parflygningen https://www.youtube.com/watch?v=HNdVP21SQuM
Stellan Schroeder Englund
Johan! Ber om ursäkt för att jag övergav hela diskussionen, det är sommar så det är mycket annat som drar just nu
!
Jag kom på ytterligare ett trick man kan använda för att skugga kring fenrötterna på robotarna: ta en vanlig blyertsstiftpenna och slipa stiftet till en egg på ett sandpapper, använd sedan eggen till att markera en tunn skugga där fenan möter kroppen! Betydligt säkrare och lättare att kontrollera än en wash. Och misstag går att sudda!
Hälsningar
Magnus

Jag kom på ytterligare ett trick man kan använda för att skugga kring fenrötterna på robotarna: ta en vanlig blyertsstiftpenna och slipa stiftet till en egg på ett sandpapper, använd sedan eggen till att markera en tunn skugga där fenan möter kroppen! Betydligt säkrare och lättare att kontrollera än en wash. Och misstag går att sudda!
Hälsningar
Magnus
Tack Magnus för mer tips. Mycket bra idé med blyerts. Jag är ändå nog bra sugen på att testa en grå wash. Så snart jag testad endera metod kommer en bild här. Att borra upp rumpan på Mastran är den enklare delen av ingreppet. Finns ingen anledning att fega ur.
Mvh
/Johan
Ps. .. förstår inte vad annat som kan locka på en semester än att slipa plastbitar, inhalera lim och vara associal..
Mvh
/Johan
Ps. .. förstår inte vad annat som kan locka på en semester än att slipa plastbitar, inhalera lim och vara associal..