Hamnkran
Hamnkran
För att få ihop ett framtida hamndiorama vill jag ha en hamnkran i 1/35 passande i en fransk hamn 1940. Tyvärr är det ont om lämpliga färdiga byggsatser. CMK har en lämplig design men enbart i 1/72 samt en ångdriven kran i rätt skala men av en typ som förekom i Östersjöhamnar och inte i Frankrike vid tiden.
Till slut har jag bestämt mig för att scratcha en själv. Eftersom det är lite begränsat med bra referensobjekt (gissningsvis beroende på att tyskarna grundligt förstörde många av de franska hamnarna 1944) så har jag utgått från en typ ska ha funnits i Cherbourg. Bildmaterialet är begränsat, men ger viss uppfattning om delar av utformningen. För hytten har jag utgått från en överlevande kran I Antwerpen Ambitionen är inte att bygga en 100% korrekt kran utifrån en specifik förebild utan en fri tolkning av hur en kran kunde ha sett ut i Cherbourg 1940. Tanken är att den ska lasta av en stridsvagn så småningom.
Till slut har jag bestämt mig för att scratcha en själv. Eftersom det är lite begränsat med bra referensobjekt (gissningsvis beroende på att tyskarna grundligt förstörde många av de franska hamnarna 1944) så har jag utgått från en typ ska ha funnits i Cherbourg. Bildmaterialet är begränsat, men ger viss uppfattning om delar av utformningen. För hytten har jag utgått från en överlevande kran I Antwerpen Ambitionen är inte att bygga en 100% korrekt kran utifrån en specifik förebild utan en fri tolkning av hur en kran kunde ha sett ut i Cherbourg 1940. Tanken är att den ska lasta av en stridsvagn så småningom.
Re: Hamnkran
Börjar med hytten som blir ca 4,5*4,5 cm. En stomme av kartong som skurits ut, vikt och ihoplimmad. 4mm balsalister limmas på denna.
Ser mycket spännande ut Johannes.. Vad är tänkt idé gällande dioramat?
Mvh Micke
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Det finns rätt mycket på film att hitta på Youtube. Har sett bland annat längre och kortare journalfilmer från Rotterdam och Hamburg på 30-talet. En del av dem är till och med i färg!
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Jag råkade ha Broncos A13 Cruiser tank i stashen och tänkte göra något kul utifrån denna. Jag har alltid varit svag för britternas ljus/mörkgröna kamouflage från tiden och ville ha en ursäkt att bygga en med den målningen. Tanken är att försöka göra ett dio med landsättningen av 1st Armoured Division i Cherbourg i Maj/Juni 1940 som förebild (britterna landsatte nya trupper däribland 1st Armoured Division och 51st Highland Division samtidigt som man evakuerade ursprungliga BEF från Dunkirk).Lerxzt skrev:Ser mycket spännande ut Johannes.. Vad är tänkt idé gällande dioramat?
Mvh Micke
Planen är ett dio i ungefär A4-format där kranen lastar av en A13 från ett fartyg. Fartyget begränsas till en wedgie i ett hörn för att hålla storleken inom rimliga gränser. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilka figurer jag ska ha, men en kranförare blir det givetvis.
Blir lite spännande - kranen måste ju ha lite hållfasthet om den ska hålla för en stridsvagn hängades i luften.
Lite av bilder jag har som inspiration:
Tyvärr inte så mycket från rätt hamnar (Cherbourg och Le Havre) i det här fallet. Har en del bilder över Normandie vid kaj i Le Havre, men annars är det lite glest.Andre B. skrev:Det finns rätt mycket på film att hitta på Youtube. Har sett bland annat längre och kortare journalfilmer från Rotterdam och Hamburg på 30-talet. En del av dem är till och med i färg!
Mvh. André
Antar du sett de här bilderna den här sajten då?
http://archives.lehavre.fr/delia-CMS/ar ... 13/20.html
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Kul bygge och jag gillar idén, Men jag är väldigt säker att den där blåa kranen du har som förebild inte tar mer än 1-1.5 ton i lyftkapacitet. Att hänga en tank under kommer inte vara speciellt trovärdigt eller se proportionellt ut.
Nja, det är den övre kranen som är egentliga förebilden och jag kommer dimensionera bomen efter den. Det bör vara den typen som användes i verkligheten.
Undre bilden är mest för att ha ett underlag till själva hytten.
Undre bilden är mest för att ha ett underlag till själva hytten.
Ja några, men det var några nya bilder utöver de med Normandie.Andre B. skrev:Antar du sett de här bilderna den här sajten då?
Mvh. André