Chengdu J-7G, Trumpeter 1/48 - Klar men bortglömd...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Chengdu J-7G, Trumpeter 1/48 - Klar men bortglömd...

Inlägg av Björn Fransson »

Länge sedan jag postade något här. Anledningen är egentligen främst att jag inte byggt så mycket sedan i våras, köks- och vardagsrumsrenovering, dotterns studentfirande och jobbet har gjort att tiden för att ägna sig åt modellbygge krympt till ett minimum. Egentligen har jag bara hunnit med momentet att köpa nya. :)

Men nu är jag igång igen! Chengdu J-7G kanske inte säger så mycket, men planet på boxarten är nog lite mer bekant:

Bild

Det handlar alltså om en kinesisk MiG-21. Det som är lite extra kul med just den här är att det är den ultimata utvecklingen ur MiG-21F-13 - alltså den första versionen. Inte en bis eller MF med fet nos, bred fena och rejäl ryggås, utan den smäckra femtiotalaren. J-7G har bland annat en helt annan huv, modernare cockpit och framför allt betydligt större vingar med en liten dubbeldelta. Den här versionen lanserades som ett lågbudgetjaktplan och flög för första gången i början av 2000-talet! Alltså nästan femtio år efter att den första MiG-21F flög. Ungefär som om de skulle gjort en utveckling och nyproduktion av J 35A Draken med kort bakkropp!

Detta om förebilden. Modellen är en klassisk Trumpeter med allt vad det innebär av för- och nackdelar. På pluskontot finns fin passform, snygg ytdetaljering och cockpit och tunna, lättapplicerade dekaler medan minuskontot är sparsam research (vilket dock inte drabbat denna inhemska maskin så mycket), ganska mjuk, svårbearbetad plast och lite grälla färger på dekalerna.

Byggmässigt har det dock inte varit några större problem. Det mesta ramlar ihop utan problem, spackel är i stort sett överflödigt.

Bild

Cockpit. En stol av typ Gripen ska dit också, som för att understryka kontrasten mellan gammalt och nytt.

Bild

Målningen bjuder inte på så mycket variation. Alternativet är en helgrå kinesisk eller en tvåtonad grå pakistanier. Valde dock den vita, då den har det roligaste dekalalternativet med stora manchuriska tigrar, plus att det var lite kul med ett helvitt jaktplan. Jag vill understryka att detta är en nyproducerad sak, så den får bli skinande ny och måttligt vädrad.

Bild

Dekalerna är som sagt både bra och dåliga. Men extremt tunna och lättarbetade. Lite udda med småtexter på kinesiska.

Bild

Den som kan sin MiG-21 kan roa sig med att hitta skillnaderna mot originalet. Det är lite "finn fem fel över den". Så varför inte starta en liten tävling: Vem hittar flest skillnader mot en MiG-21F-13? Jag har hittat tio, som blir elva när stolen kommer dit och tolv med den feta lanternan som ska sitta i hålet längst bak på ryggåsen. Plus en trettonde som inte syns på bilden, nämligen att plåten runt utblåset är annorlunda och en fjortonde eftersom huvudstället har helt andra fälgar. Men vilka är de övriga skillnaderna? Och kan någon hitta fler? :) Kolla gärna in bilderna från båda sidor.
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 jan 2019, 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Re: Chengdu J-7G, Trumpeter 1/48

Inlägg av Stellan »

Jomen den där vingen är ju bara så cool! Här har du en annan utveckling av 21:an i kinesisk regi http://imodeler.com/2018/07/plaaf-jl-9- ... /#comments Tycker den blev rikitgt snygg med spetsig nos och luftintagen på sidan. Har du byggt någon Q-5?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Jodå, upptäckte den när Airfix Model World skrev om den ganska nyligen. Hur läcker som helst, har varit nära att beställa den ett par gånger. Samma gäller Trumpeters nya Q-5, också en cool maskin. Kinesernas alla (och de är många!) egna MiG-varianter är riktigt kul!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Grymt Björn! Kul att du är tillbaka också. Lite rolig målning på den där med vitt. inte ofta man ser det.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Trevligt att du är tillbaka på forumet.
Kök, vardagsrumsrenovering och studentfirande tar tid, tur att du hann med att köpa nya modeller!
Intressant förebild visste inte om att den fanns. Återkommer med mitt bidrag till "finn fem fel" tävlingen.

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag känner att jag ligger efter, jag har inte kommit längre än till de vanliga 21:orna än (fick med mig Eduards nya i 72 hem från Moson), det här känns som ett väldigt långt gånget missbruk :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Anders och Henrik! Tack, kul att vara tillbaka! :)

Magnus: Jodå, det är ett träsk som är lätt att gå ner sig i. Har högvis med MiG-21:or liggandes i olika skalor (obyggda, förstås...). Och ändå vill man hela tiden ha den där skumma versionen som man inte kände till. JL-9 som Stellan tipsar om är väl det mest extrema exemplet på utveckling, då man bytt hela framkroppen! Men läcker är den, naturligtvis ett måste...

Bild

Bild
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Och man hade uppfattningen om att britterna var värst när det handlat om att bygga om och bygga på flygplan till vad som gränsar till oigenkännlighet... *s*

Får nog säga att just MiG-21 träsket har jag undvikit av många skäl. Men det är alltid roligt att se och följa byggen av tidigare okända versioner!

Ett snyggt och rent bygge Björn!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sebastian C
Namn: Sebastian

Inlägg av Sebastian C »

Björn Fransson skrev:Anders och Henrik! Tack, kul att vara tillbaka! :)

Magnus: Jodå, det är ett träsk som är lätt att gå ner sig i. Har högvis med MiG-21:or liggandes i olika skalor (obyggda, förstås...). Och ändå vill man hela tiden ha den där skumma versionen som man inte kände till. JL-9 som Stellan tipsar om är väl det mest extrema exemplet på utveckling, då man bytt hela framkroppen! Men läcker är den, naturligtvis ett måste...

Bild

Bild
JF-17 måste väl vara ännu mer extrem
Bilagor
Pakistan_Air_Force_Chengdu_JF-17_Gu.jpg
Pakistan_Air_Force_Chengdu_JF-17_Gu.jpg (357.84 KiB) Visad 7882 gånger
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Spännande bygge! Det är inte svårt att bli förtvivlad över alla avarter av MiG-21:an!
Jag accepterar utmaningen med att hitta skillnaderna till MiG-21F-13 och börjar med några lätta:
1. Pitotröret sitter på MiG:en under luftintaget istället för över.
2. Huv och framruta är normalt en och samma del där huven öppnas framåt. Dessutom tillkommer en välvd ruta bakom huvudet på piloten.
3. De små fenorna/antennerna på vardera sida av fenans framkant saknas på MiG:en.

/Gabriel
Skriv svar