Revell Harbour Tug i skala 1:108

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Så var det dags att bygga något igen och visa upp det här. Den här modellen har tydligen sina rötter i 50-talet https://www.scalemates.com/kits/1057219 ... long-beach vilket den något udda skalan också pekar på. Jag köpte den tillsammans med den första modellen jag började bygga ca 2013 när jag startade det här återfallet i modellbyggeri.
Unboxing
Bild
Många delar hade redan börjar ramla av gjutstammarna och några tjusiga rektanglar för dessa var det inte frågan om. Det medföljer målningsanvisningar och dekaler för Lucky XI men jag skall gå utanför komfortzonen och försöka bygga en "Röda bolaget" look alike. Mer följer.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Lerxzt »

Minns att min far byggt denna på 50-talet någon gång. Jag upptäckte den 20 år senare hos min farmor och farfar och naturligtvis lekte jag med båten i badkaret så delarna sprutade, badkarskanten är ett utmärkt isberg att krocka med. Kan tillägga att min far även byggt Titanic (tillverkare oklar). Den gick samma öde till mötes :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Björn B »

Kul. jag byggde också min som en "lookalike" men i Moran-bolagets färger efter att ha kommit till New York per båt och sett alla bogserare som knuffade oss på plats.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Andre B. »

Byggde den där modellen ett par gånger som "barn". Men den såg ju inte ut som bogserbåtarna i Göteborgs hamn och det gjorde ju att modellerna inte blev långlivade. När jag sedan fick tag i Heller's bogserbåtar som såg mer "rätt ut" så blev det aldrig mer av att jag byggde den där bogserbåten. Men jag måste nog säga att den ändå har en plats i hjärtat som en klassisk modell med mycket nostalgi. Och den har definitivt mycket glädje att erbjuda som modellbygge än idag. Följer med intresse!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Joakim Hultman »

Coolt projekt!
Vill minnas att det var denna som Stellan byggde en riktigt fin modell av för många år sedan. Han kan säkert bidra med en del tips kring byggsatsen.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Startat bygget, ligger efter med uppdateringar.
Kapat en träbit på landet och lackat med Golvpolish. Skramlat lite bult och plaströr som distanser.
Bild
Så här skall det bli. Småbåtsvarvet i Fruängen inspirerat av det stora örlogsvarvet i Berlin.
Bild
Använde min Liquide Chrome pen på plasten för att snygga till det.
Bild
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket bra! Helhetsintrycket typ fördubblas med en fin träplatta under skrovet. ;)
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Stefan S »

Det har funnits åtminstånde en sådan här typisk amerikansk bogserbåt i Sverige

http://www.tugboatlars.se/Tiger.htm
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Mycket bra! Helhetsintrycket typ fördubblas med en fin träplatta under skrovet. ;)
Tack :D
Det har funnits åtminstånde en sådan här typisk amerikansk bogserbåt i Sverige

http://www.tugboatlars.se/Tiger.htm
Ser man på. Jag har kollat in en hel del båtar på "tugboatlars" hemsida men missade denna. Skulle kunna använda den som förebild, men det blir nog fortfarande en What If röda bolaget.

Vissa delar är ganska grova. Här rodret sett bakifrån.
Bild

Och sett ovanifrån efter en rejäl slipningssession.
Bild

Kampen fortsätter!
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av MartinN »

005 Risön 1959m.jpg
005 Risön 1959m.jpg (173.42 KiB) Visad 7898 gånger
Lite inspiration. Röda bolagets ULF tror jag, från 1959. Min morbror har koll på dem.
Skriv svar